arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۹۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۷ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۳

عراقچی: تا آخرین لحظه در میز مذاکرات باقی می مانیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«عباس عراقچی» معاون وزیر امورخارجه روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با رادیو بین المللی فرانسه (RFI) در باره دستیابی به توافقی جامع با گروه 5+1 ابراز خوشبینی کرد و گفت که ما تا آخرین لحظه پای میز مذاکرات حضور خواهیم داشت.

به گزارش پایگاه اینترنتی رادیو بین المللی فرانسه، عراقچی در پاسخ به پرسش خبرنگار این رادیو مبنی بر تاثیر تحریم های جدید آمریکا علیه برنامه های هسته ای ایران گفت:ˈما بر این باوریم که تحریم های جدید آمریکا علیه ایران با روح توافق موقت ژنو کاملا در تضاد است.ˈ

وی افزود: ˈاقدام هایی از این دست، آن هم در حالی که مذاکرات هسته ای در جریان است، آشکارا در تضاد با حسن نیت طرف آمریکایی است. اگر ما می خواهیم ظرف زمانی تعریف شده به توافقی دست یابیم، حسن نیت میان طرفین کاملا لازم و ضروری است.ˈ

عراقچی تصریح کرد:ˈ ما هم می توانیم اقداماتی نظیر آنچه که آمریکا انجام داد، انجام دهیم. نکات فنی در قرارداد ژنو وجود دارد که به ما اجازه می دهد اقداماتی انجام دهیم که آمریکایی ها را دلخور کند.ˈ

مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات هسته ای افزود:ˈما تاکنون از انجام کارهایی که به مذاکرات آسیب وارد می کند خودداری کرده ایم. ما هنوز هم در دور میز مذاکره حضور داریم و تا آخرین لحظه باقی خواهیم ماند.ˈ

وی یادآور شد: ما امیدواریم که این امر (تحریم های جدید آمریکا) تاثیری بر مذاکرات نگذارد اما اگر تاثیر بگذارد ما باید به تبع آن تصمیماتی اتخاذ کنیم.



متن کامل گفت وگوی خبرنگار رادیو بین المللی فرانسه با عراقچی در پی می آید:

- خبرنگار: چند روز پیش ایالات متحده آمریکا تصمیم گرفت تحریم های جدیدی علیه ایران وضع کند. شما تصور می کنید که تاثیر این اقدام واشنگتن بر مذاکرات هسته ای جاری چه خواهد بود؟

* عراقچی: تحریم های جدید آمریکا با روح توافق موقت ژنو تناقض دارد. اقداماتی از این دست، آن هم در حالی که مذاکرات هسته ای در جریان است، آشکارا در تضاد با حسن نیت طرف آمریکایی است. اگر ما می خواهیم در ظرف زمانی تعریف شده به توافقی دست یابیم، حسن نیت میان طرفین کاملا لازم و ضروری است.

ما هم می توانیم اقداماتی نظیر آنچه که آمریکا انجام داد، انجام دهیم. نکات فنی در قرارداد ژنو وجود دارد که به ما اجازه می دهد اقداماتی انجام دهیم که آمریکایی ها را دلخور کند. ما تاکنون از انجام کارهایی که به مذاکرات آسیب وارد می کند خودداری کرده ایم. ما هنوز هم در دور میز مذاکره حضور داریم و تا آخرین لحظه باقی خواهیم ماند. ما امیدواریم که تحریم های جدید آمریکا هیچ تاثیری بر مذاکرات نداشته باشد چرا که در غیر این صورت مجبوریم تصمیماتی را اتخاذ کنیم.



- خبرنگار: مذاکرات هسته ای تا چند روز آینده در نیویورک آغاز می شود. آیا این زمان، زمانی خوب برای انجام این گفتگوهاست؟

* عراقچی: تصور می کنم چنین باشد. نشست نیویورک بسیار مهم است. از همین حالا تا زمان آغاز مذاکرات، ما تماس های جداگانه ای با برخی مقامات گروه 1+5 خواهیم داشت و امیدواریم که آنها برای این دور از مذاکرات آماده باشند. مطمئنا، مذاکرات نیویورک از اهمیت بسیاری برخوردار خواهد بود اما در صورت شکست احتمالی این مذاکرات در ماه سپتامبر، نباید اینگونه فرض کنیم که همه چیز پایان یافته است چرا که بعد از آن مذاکرات، ما هنوز دو ماه دیگر تا مذاکرات بیست و چهارم نوامبر زمان داریم.

هنوز اختلافاتی میان طرفین وجود دارد اما هر دو طرف ایده هایی برای فائق آمدن بر مشکلات دارند. ما پیشنهادهایی را به طرف خود ارائه کرده ایم و در حال کار کردن روی آن هستیم. ما به مذاکرات خوشبین هستیم و امیدواریم بتوانیم به توافقی در زمان تعیین شده برسیم.



- خبرنگار: موانع اساسی میان شما و گروه 5+1 برای رسیدن به توافق نهایی چیست؟ آیا این موانع به میزان غنی سازی اورانیوم و تعداد سانتریفیوژهای شما مربوط می شود؟

* عراقچی: این یکی از مسائل است. موضوع دیگر به تحریم ها باز می گردد. اینکه این تحریم ها کی و چگونه برداشته می شوند. در این زمینه اختلافاتی میان ما و طرف غربی وجود دارد. تاکنون هیچ توافقی در این زمینه انجام نشده است. در برخی موارد، ما پیشنهادهایی ارائه کرده ایم که تا اندازه ای دیدگاه طرفین به هم نزدیک شده اما در سایر موارد هنوز توافقی حاصل نشده است. ما هنوز با طرف مذاکره کننده خودمان اختلافات عمیقی داریم. تعداد سانتریفیوژها تنها بخشی از پرونده است.



- خبرنگار: اگر توافقی در خصوص پرونده هسته ای ایران در چند هفته آینده امضا شود، آیا ما شاهد تغییری تاریخی در روابط میان تهران و واشنگتن خواهیم بود؟

* عراقچی: میان مذاکرات هسته ای و رابطه میان ایران و آمریکا فاصله زیاد است. ما در این مذاکرات فقط در خصوص مسائل هسته ای و آن هم در چارچوب گروه 1+5 مذاکره می کنیم. حتی با وجود توافق هسته ای ، تصور نمی کنم که ما(ایران و آمریکا) برای مذاکرات در خصوص از سرگیری روابط میان تهران و واشنگتن آماده باشیم. ما فعلا باید روی مذاکرات هسته ای تمرکز کنیم.



- خبرنگار: مسائلی وجود دارد که بطور همزمان موجب نگرانی غرب و ایران شده است. مبارزه علیه جهادی های تندرو و گروه دولت اسلامی (داعش) یکی از این مسائل است. واکنش ایران در قبال این گروه تندرو چیست؟

* عراقچی: ایران این گروه را به منزله یک تهدید جدی می داند. آنچه که گفته می شود دولت اسلامی، در حقیقت یک گروه تروریستی است. ما بر این باوریم که باید تدابیری جدی و فوری برای مقابله با این گروه اتخاذ شود. ایران مسئولیت های خود را در این زمینه بر عهده می گیرد و به مبارزه علیه این گروه ادامه می دهد. ما به دولت سوریه و عراق برای مقابله با این گروه تروریستی کمک کرده ایم اما برای پیروزی در مقابل این تروریست ها و برای کمک به دولت سوریه و عراق، من تصور می کنم که باید همه نیروها متحد شوند. اگر این گروه در سوریه و عراق متوقف نشود، و اگر این گروه در این مناطق شکست نخورد، آنگاه شاهد خواهیم بود که خیلی زود در کل منطقه و جهان گسترش خواهد یافت.

همانطور که گفتم ما مسئولیت هایمان را در این زمینه انجام می دهیم و به همین منظور با دولت های سوریه و عراق بطور مستقیم در تماس هستیم و مشاوره هایی در این زمینه به آنها می دهیم. امیدواریم که سایر کشورها نیز به مسئولیت های خود در این زمینه عمل کنند.



- خبرنگار: هفته گذشته فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه گفت که ایران می تواند در مبارزه علیه داعش نقشی اساسی ایفا کند اما میان این موضوع و مذاکرات هسته ای نباید ارتباط قائل شد. در این خصوص چه فکر می کنید؟

* عراقچی: من کاملا با وی موافقم. ما هم بر این باوریم که این مذاکرات کاملا مذاکراتی جداگانه است. ما در خصوص برنامه هسته ای مذاکره می کنیم و تصور می کنیم که این موضوع نباید بر پرونده های دیگر تاثیرگذار باشد. ما این موضوع را در خصوص پرونده های دیگر بین المللی از جمله اوکراین، غزه و سایر موارد اثبات کرده ایم. ما اجازه نمی دهیم که این مسائل بر مذاکرات هسته ای هیچ تاثیری بگذارد.



- خبرنگار: این نخستین دیدار شما از فرانسه به عنوان معاون وزیر امورخارجه ایران است. در حال حاضر فضای روابط سیاسی میان پاریس و تهران چگونه است؟

* عراقچی: روابط ایران-فرانسه قدمتی تاریخی دارد و در بسیاری از موارد این رابطه بسیار خوب بوده است. البته فراز و نشیب هایی در روابط دو کشور وجود داشته است. در سالهای اخیر نیز موضوع پرونده هسته ای ایران به مانعی سخت برای ارتقای روابط دو کشور تبدیل شده است اما من تصور می کنم که دو کشور برای برقراری ارتباط در زمینه های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و همکاری های منطقه ای و بین المللی پتانسیل زیادی دارند. البته باید بگویم که پتانسیل تجاری میان تهران و پاریس بسیار زیاد است. آنچه که من امروز اینجا متوجه شدم، این است که به نفع دو کشور است که روابط خود را بهبود بخشند. ما امروز با هم برای حل موضوع هسته ای ایران همکاری و برای فائق آمدن بر موانع موجود بر سر راه ارتقای روابط تلاش می کنیم. من مطمئنم که این موضوع در آینده ای نزدیک اتفاق خواهد افتاد.


نظرات بینندگان