arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۰۱۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۷ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۳

گروهی از زائران زن در تیررس قانون عربستان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عربستان قانون «ممنوعیت ورود زنان زیر 45 سال سن بدون محارم‌شان را به این کشور» در حج تمتع امسال اجرا می‌کند. قانونی که پنج سال پیش در زمان عمره اجرا و باعث شد، جمعی از زنان از سفر عمره باز بمانند. با این حال، رییس سازمان حج و زیارت ایران اطمینان داده است که جای نگرانی برای زنان ایرانی در حج تمتع امسال وجود ندارد.

به گزارش ایسنا،‌ شورای هواپیمایی عربستان پیش از آغاز حج تمتع امسال به شرکت‌های هواپیمایی درباره‌ی انتقال زنان با سن کمتر از 45 سال بدون محارم که نام‌شان در روادید حج مشخص شده است، هشدار داد.

این شورا اعلام کرد: در صورت مشاهده‌ی این تخلف‌، شرکت هواپیمایی متخلف حداقل 50هزار ریال سعودی جریمه خواهد شد و آن زنان با همان پرواز به کشورشان باز گردانده می‌شوند.

این جرایم براساس احکام آیین‌نامه‌ی هواپیمایی عربستان و طبق قوانین آن تعیین شده است.

عربستان قانون «ممنوعیت ورود زنان زیر 40 سال سن بدون محارم» را در سال 1388 و در زمان عمره‌ رسمی کرد. در آن سال، سفر عمره‌ی بسیاری از زنان به عربستان با مشکل روبه‌رو شد. در ایران نیز اجرای رسمی و جدی این قانون به حذف عمره‌های دانشجویی دختران مجرد منجر شد‌.

مقامات حج ایران به‌دنبال این اتفاق که ظاهرا عربستان آن سال، این قانون را بدون هماهنگی با سازمان حج و زیارت ایران اعمال کرده بود، گفتند: این ممنوعیت، قانون کلی عربستان است که از خیلی وقت پیش در بسیاری از کشورهای اسلامی اعمال می‌شد؛ اما جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل توافق‌ها و مذاکرات قبلی، تا این سال مشمول این قانون به‌صورت جدی نمی‌شد.

مقامات عربستان هیچ‌گاه توضیح نداده‌اند که دلیل طرح و اجرای این قانون چه بوده است.

سعید اوحدی ‌- رییس سازمان حج و زیارت - به‌دنبال هشدارهای جدی که به‌تازگی عربستان درباره‌ی ممنوعیت ورود زنان کمتر از 45 سال سن بدون محارم‌شان در موسم حج داده است، به خبرنگار ایسنا گفت: خوشبختانه حدود 90 درصد زنان زیر 45 سال سن امسال با محارم خود به حج مشرف می‌شوند و طبق آمارها نزدیک به 10 درصد از زنان بدون محارم‌شان قرار است، اعزام شوند که تمهیدات لازم برای این گروه اندیشیده می‌شود.

وی اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود‌، دستورالعملی را به مجموعه‌ی مدیران داخلی در همه‌ی استان‌ها ابلاغ کردیم که با هماهنگی زائران زن‌، تمهیداتی ایجاد شود تا ان‌شاءالله برای اعزام زنان کمتر از 45 سال سن که بدون محارم خود سفر می‌کنند، مشکلی پیش نیاید.

او تأکید کرد: زائران زن مطمئن باشند که همه‌ی آن‌ها امسال به حج تمتع مشرف می‌شوند.

رییس سازمان حج و زیارت درباره‌ی توجیه کردن عربستان نسبت به این موضوع با توجه به پیشینه‌ای که در عمره‌ی پنج سال پیش وجود داشت و باعث شد، با وجود انجام مذاکرات، سفر برخی زنان زیر 40 سال سن به عمره با مشکل مواجه شود‌، اضافه کرد: این موضوع از طرف عربستان حل شده است و امیدواریم در حج، مشکلی پیش نیاید.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۴
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
6
47
بهتر كمتر پول مملكت رو مي ريزيم جيب وهابي پابرهنه
نظرات بینندگان