arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۰۳۸۵
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۰ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۳

زنگنه:"دبه" جزء لاینفک صادرات گاز است/ قیمت نفت هر چه بالاتر باشد بهتر است

زنگنه همچنین در پاسخ به این که قیمت نفت تا چه حدی پایین بیاید ایران به اوپک پیشنهاد برگزاری نشست می‌دهد اظهار کرد: ما نمی‌توانیم به اوپک پیشنهاد دهیم زیرا در محدودیت هستیم اما سایر کشورها زودتر از ما پیشنهاد خود را به اوپک ارائه خواهند داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر نفت با اشاره به این‌که نابه سامانی‌های ایجاد شده در عراق پروژه صادرات گاز به عراق را به تعویق می اندازد زیرا آن منطقه فعلا در دست داعش است، گفت: درباره سوآپ نفت خام با روس‌ها صحبت نکرده‌ایم.

به گزارش انتخاب؛ بیژن زنگنه در حاشیه اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا ایران برای صادرات نفت به عراق کمک می‌کند گفت: عراقی‌ها از ایران برای صادرات نفت درخواست کمک نکرده‌اند و ایران نیز به آن‌ها کمک نکرده است.

قیمت نفت هر چه بالاتر باشد بهتر است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با توجه به دو رقمی شدن قیمت نفت، اوپک نباید نشست اضطراری برگزار کند گفت: برگزاری نشست اضطراری نیاز نیست.

زنگنه همچنین در پاسخ به این که قیمت نفت تا چه حدی پایین بیاید ایران به اوپک پیشنهاد برگزاری نشست می‌دهد اظهار کرد: ما نمی‌توانیم به اوپک پیشنهاد دهیم زیرا در محدودیت هستیم اما سایر کشورها زودتر از ما پیشنهاد خود را به اوپک ارائه خواهند داد.

وزیر نفت در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا از قیمت نفت 99 دلاری رضایت دارید؟ گفت: قیمت نفت هر چه بالاتر باشد بهتر است.

وی در پاسخ به این که آیا در نشست آینده اوپک مساله کاهش عرضه نفت خام در بازار مطرح می‌شود؟ گفت: نمی‌توان از اکنون برای چند ماه آینده صحبت و پیش بینی کرد.

تمایل روس‌ها برای حضور در پروژه‌های نفت و گاز ایران

وزیر نفت همچنین در پاسخ به این که آیا در پی امضای سند همکاری بین ایران و روسیه شاهد سرمایه‌گذاری روس‌ها در پروژه‌های نفت و گاز ایران خواهیم بود اظهار کرد: سرمایه‌گذاری خیر، زیرا سرمایه‌گذاری قوانین خاصی دارد اما شرکت‌های روسی مایل به حضور در پروژه‌های نفت و گاز ایران هستند و اگر به تفاهم برسیم در شرایط رقابتی این کار انجام می‌شود.

وی درباره این‌که مذاکرات ایران و روسیه در چه مرحله‌ای قرار دارد، تصریح کرد: در همان مرحله‌ای که لازم باشد قرار دارد.

زنگنه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چه میزان از رشد 10 برابری مبادلات تجاری ایران و روسیه به بخش نفت و گاز مربوط است گفت: پس ازاین که مشخص شد جواب سوالتان را دریافت می‌کنید.

وزیر نفت همچنین درباره مذاکره با روس‌ها بر سر تهاتر نفت خام و فرآورده‌های نفتی اظهار کرد: هیچ صحبتی درباره تهاتر نفت خام با روسیه انجام نشده است.

وی در پاسخ به این که چرا بیشتر محور مذاکرات ایران و روسیه درباره صادرات محصولات کشاورزی و غذایی بوده است گفت: ایران بیشتر از این چیزی برای ارائه نداشت و علاوه بر این فقط موضوع صادرات خدمات فنی و مهندسی مطرح شد که در این زمینه شرکت‌های ایرانی باید کارهایی را انجام داده و اقدام به مذاکره کنند.

زنگنه با تاکید بر این‌که‌ بازار روسیه در مقایسه با اقتصاد ایران بزرگ است و روز به روز زندگی مردم روسیه بهتر می‌شود، تصریح کرد: تقاضای روس‌ها در حال افزایش است که شرکت‌های ایرانی برای استفاده از این بازار باید اقدام به بازاریابی کنند.

وزیر نفت با اشاره به این‌که در گذشته نیز کالای مصرف نهایی تولید و صادر می‌شد، گفت: اکنون نیز بازرگانان باید برای خود جا باز کنند.

وی درباره عدم تایید اظهاراتش مبنی بر حل مشکل تبادلات بانکی و استفاده از پول ملی دو کشور برای مبادلات تاکید کرد:‌ در این زمینه تفاهم کامل انجام شده تا مشکل موجود برطرف شود.

زنگنه درباره اظهار بی اطلاعی وزیر انرژی روسیه مبنی بر بدقولی روس‌ها در اجرای پروژه‌های نفتی ایران و در پاسخ به این که آیا آماری از بدقولی روس‌ها در پروژه‌های داخلی دارید گفت: در این زمینه آمار را دارم اما این مسائل در کار ایجاد می‌شود و باید توجه کرد که اجرای تفاهمات خوب به آدم‌های عاقل و با تدبیر نیز نیاز دارد.

اظهار بی اطلاعی زنگنه از وزارت انرژی

وزیر نفت در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا بحث ادغام وزارت نفت و نیرو و تشکیل وزارت انرژی مطرح است گفت: در این زمینه چیزی نشنیده‌ام و درباره چیزی که نشنوم نمی توانم صحبت کنم.

تحریم صادرات میعانات گازی اقدامی تبلیغاتی است

وی درباره تاثیر تحریم میعانات گازی توسط آمریکا گفت: تحریم صادرات میعانات گازی همیشه وجود داشته و آن چه که اخیرا اتفاق افتاده یک اقدام تبلیغاتی بوده است.

زنگنه تاکید کرد: هیچ وقت میعانات گازی ما خارج از تحریم نبوده و به نظر می رسد آمریکا با هدف کاهش فشار کنگره این اقدام تبلیغاتی را انجام داده است.

وزیر نفت در ادامه درباره پروژه صادرات گاز ایران به پاکستان و جریمه ای که پاکستان باید به دلیل عدم پایبندی به مفاد قرارداد پرداخت کند، اظهار کرد: فعلا خط لوله‌ای توسط پاکستان احداث نشده تا گاز ایران به پاکستان منتقل شود.

زنگنه درباره این‌که آیا در صورت عدم اجرای این قرارداد توسط پاکستان این موضوع در دادگاه لاهه بررسی خواهد شد، تاکید کرد: هر قراردادی مرجع خودش را دارد اما با پاکستان بحث حقوقی جدی داریم.

تقاضای پاکستان برای تعویق واردات گاز از ایران

وی افزود:‌طرف پاکستانی تقاضا کرده که زمان تحویل گاز دو سال و نیم به تعویق بیفتد.

وزیر نفت ادامه داد: در این زمینه به طور اصولی به پاکستان نه نگفته‌ایم و مذاکرات با این کشور همچنان ادامه دارد.

عدم تفاهم بر سر افزایش صادرات ایران به ترکیه

زنگنه در ادامه درباره نتیجه دادگاه ایران و ترکیه و افزایش صادرات گاز به ترکیه گفت: در زمینه افزایش صادرات به ترکیه هنوز تفاهمی صورت نگرفته است.

وی با اشاره به این‌که امکان ا فزایش صادرات گاز به ترکیه وجود دارد و در این راستا در حال احداث خط لوله جدید هستیم، گفت: منابع مالی دراین زمینه تامین است و در سال آینده نیز تامین می شود.

وزیر نفت تاکید کرد: خط لوله اختصاصی برای صادرات گاز به ترکیه احداث می‌شود اما در این زمینه هنوز به تفاهم نرسیده‌ایم.

"دبه" جز لاینفک صادرات گاز با خط لوله

زنگنه در ادامه با تاکید بر این‌که دبه جز لاینفک قراردادهای صادرات گاز با خط لوله است، گفت: روس‌ها نیز در صادرات گاز دبه در می‌آورند.

وی با اشاره به این که نباید از دبه در قراردادهای صادرات گاز عصبی شد، اظهار کرد: در این راستا باید برای دفاع از شکایت‌های احتمالی از قراردادهای گازی تجهیز شد و به درستی دفاع کرد تا بتوان به منافع دست یافت.

وزیر نفت افزود: نمی‌شود از ابتدا یک قیمت مشخص را برای یک قرارداد 25 ساله تعیین کرد و انتظار داشت که این قیمت طی این مدت دوام بیاورد.چرا که رقبای زیادی وجود دارند که قیمت را کاهش می‌دهند تا بتوانند بازار را به دست بیاورند در چنین شرایطی طرف شما علیه شما ادعا خواهد کرد.

به گفته زنگنه ، قراردادهای صادرات گاز مانند مسابقات ورزشی است که یکی می برد و یکی می‌بازد.

صادرات گاز به اروپا بحثی درازمدت است

وی درباره صادرات گاز به اروپا گفت:‌این امر یک موضوع دراز مدت است و بحث امشب و فردا شب و سال آینده نیست.

سکوت زنگنه درباره بازگشت چینی ها به آزادگان جنوبی

وزیر نفت در پاسخ به سوالی مبنی بر این که گفته می شود چینی‌ها به دلیل کنار گذاشتن از پروژه میدان آزادگان جنوبی اظهار ناراحتی کرده‌اند و آیا ممکن است که به این پروژه بازگردند گفت: مایل به صحبت در این زمینه نیستم زیرا در حال انجام کارهایی با طرف چینی هستیم.

صادرات گاز به عمان طبق روند پیش می رود

زنگنه درباره آخرین جزییات صادرات گاز به عمان گفت: صادرات گاز به عمان طبق روند جلو می رود و باید عملیات نقشه برداری در دریا را آغاز کنیم تا سپس اسناد مناقصه تهیه شود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان