arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۰۵۲۸
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۰۹ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۳

تصمیم درست؛ دستور غلط

بیژن ذوالفقارنسب کارشناس فوتبال / روزنامه شرق
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حضور 18ماهه علی دایی در پرسپولیس برای بار دوم، به نظر می‌رسید، پربارتر از دستاورد فعلی او باشد. او در سال اول حضورش در این باشگاه‌،‌ با وجود تمام ستاره‌ها نتوانست قهرمان لیگ و جام حذفی شود و تنها پرسپولیس را به لیگ قهرمانان آسیا رساند. اما سال دوم انتظار می‌رفت که این مربی با پرسپولیس نتایج بهتری کسب کند؛ ولی سه شکست در هفت مسابقه نشان از بحران در این تیم داشت. البته در هر کجای دنیا هم این اتفاق می‌افتاد نشان از بحران بود و مدیریت تیم و کادرفنی باید چاره‌ای برای آن پیدا می‌کردند. نشانه‌های این بحران (سونامی) از دو هفته پیش، به‌وضوح مشخص بود، اما کادر فنی برای برون‌رفت از این بحران نتوانست کار خاصی انجام دهد.

بنابراین باید به هیات‌مدیره پرسپولیس حق داد که در مورد سرنوشت تیم نگران باشد و اقداماتی انجام دهد، حتی به قیمت اخراج علی دایی؛ اخراجی که با توجه به قرارداد این مربی با پرسپولیس، برای مدیران قرمزها‌ گران تمام خواهد شد. نحوه قراردادبستن علی دایی با پرسپولیس نشان می‌دهد یک مدیر ناآشنا به ورزش، همانند محمد رویانیان چنین قراردادی بسته و دست مدیران بعد از خود را در پوست گردو گذاشته است. حالا مدیران این تیم با اخراج دایی باید هزینه گزافی را به عنوان غرامت پرداخت کنند.


باشگاه پرسپولیس با همه باشگاه‌های ایران تفاوت دارد، هیچ عملی به اندازه سکوی تماشاگران در تصمیم‌گیری این تیم نقش نداشته است. سکو حتی روی سیاست کلی باشگاه هم تاثیر‌گذار است. دیگر عامل تاثیر‌گذار، سیاست وزارت ورزش است که نقش مهمی در تصمیم‌گیری این باشگاه ایفا می‌کند و ردپای آن را در مسایل مختلف می‌بینیم. عزل‌ونصب‌های بی‌مورد در هیات‌مدیره را می‌توان یکی از نقش‌های وزارت ورزش در باشگاه پرسپولیس دانست که باعث به‌وجودآمدن اتفاقات زیادی در این باشگاه، همچون اتفاق اخیر می‌شود. این دو عامل در کنار برخورد رسانه‌ها با موضوع را می‌توان از عوامل تاثیر‌گذار در موفقیت یا عدم‌موفقیت یک مربی در پرسپولیس دانست. حالا باید دید این سه عامل، با رفتن علی دایی و آمدن حمید درخشان چه واکنشی نشان می‌دهند.

با توجه به دخالت‌های وزارت ورزش در بعضی از مسایل، ازجمله قرارداد کی‌روش و برکناری علی دایی با تمام احترام به ارکان وزارت ورزش، می‌توان به این نتیجه رسید که آنها با شرح وظایف خود آشنا نیستند. به نظر می‌رسد عدم‌آشنایی آنها با آیین‌نامه فیفا می‌تواند در آینده برای فوتبال ایران دردسرساز شود. شوک واردکردن به یک تیم که نتوانسته نتایج خوبی کسب کند، امری درست است، اما اینکه این دستور از سوی وزارت ورزش باشد، اقدام بسیاری غلطی است که امیدوارم دیگر شاهد تکرار مشابه آن نباشیم.


نظرات بینندگان
انتشار یافته:
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۰
5
10
کاملآدرست است.
نظرات بینندگان