arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۰۶۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۶ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۳

روحانی: شرکت‌های فنی مهندسی ایران در تاجیکستان فعالند/ایران صلح و ثبات تاجیکستان را صلح و ثبات خود می داند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هیات‌های عالی رتبه ایران و تاجیکستان به ریاست روسای جمهوری دو کشور روز چهارشنبه گرد هم آمدند تا درباره راه‌های گسترش همکاری‌های بیشتر تهران - دوشنبه گفت‌وگو و تبادل نظر کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس‌جمهوری در ابتدای این نشست که در کاخ ریاست‌جمهوری تاجیکستان برگزار شد، با اشاره به تاریخ ، فرهنگ ، زبان و دین مشترک دو ملت ایران و تاجیکستان تصریح کرد: ایران همواره به عنوان یک کشور دوست همراه و در کنار تاجیکستان بوده و خواهان توسعه روابط تهران - دوشنبه در همه زمینه‌ها است.

رییس‌جمهور با اشاره به امکانات و توانمندی‌های ایران و تاجیکستان خواهان همکاری‌های دو کشور در همه زمینه‌ها بویژه در بخش اقتصادی شد و اظهار کرد: شرکت‌های فنی مهندسی ایران در تاجیکستان فعالند و سرمایه گذاری های مشترک می تواند افزایش یابد.

روحانی با تأکید بر اینکه ایران و تاجیکستان می توانند در همه زمینه‌ها بویژه در بخش‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی همکاری‌های خود را گسترش دهند، گفت: امیدواریم در این سفر، علاوه بر اسنادی که امضا می شود ، مسیر پرشتابی را برای توسعه همه جانبه روابط دو کشور طراحی کنیم.

رییس جمهور نظرات ایران و تاجیکستان را در زمینه های فرهنگی ، سیاسی ، منطقه ای و بین المللی نزدیک به هم خواند و اظهارداشت: ایران صلح و ثبات تاجیکستان را صلح و ثبات خود می داند.

روحانی تصریح کرد: ایران کاملا برای توسعه روابط دوجانبه آماده است وبه دلیل همزبانی و ریشه های مشترک، در حوزه گردشگری ، فرهنگ و هنر هیچ مشکلی ندارند.

رییس‌جمهور با اشاره به شرایط خاورمیانه و برخی کشورهای اطراف آن گفت: این وضعیت، همکاری و همفکری بیشتر دو کشور را برای توسعه ثبات در منطقه ضروری می سازد.

روحانی با اشاره به راه اندازی سد و نیروگاه ۲۲۰ مگاواتی سنگ ‌توده توسط مهندسان ایرانی در تاجیکستان اظهار کرد: راه اندازی این نیروگاه نشان می دهد شرکتهای ایرانی کار را بسیار خوب و حرفه ای انجام می دهند و آماده اجرای طرح های مشابه هستند و برای ما توسعه و تقویت تاجیکستان مهم است.

رییس جمهور همچنین با اشاره به ضرورت تقویت همکاریهای علمی و دانشگاهی میان دو کشور گفت: ایران تلاش می کند در زمینه بورسیه های دانشگاهی، نیازمندیهای شما را در حوزه علم و تکنولوژی در نظر بگیرد.

امامعلی رحمان رییس‌ جمهوری تاجیکستان نیز در ابتدای این دیدار خطاب به روحانی گفت: به خانه خود خوش‌آمدید و ما از حضور شما در تاجیکستان خرسندیم.

رییس جمهور تاجیکستان همچنین به قدرت علمی و دستیابی ایران به فناوری های نوین اشاره کرد و گفت: برخی قدرت‌ها با تحریم ایران فکر کردند کار تمام است اما ایران ثابت کرد قدرتمند بوده و هست و پیشرفتهای علمی ایران از جمله در عرصه صلح آمیز هسته ای باعث افتخار ما است.

رحمان، خواهان گسترش روابط تهران - دوشنبه شد و گفت: اندیشه‌های شما بی‌تردید برای گسترش و رونق کشور ما بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ایران اولین کشوری بود که استقلال تاجیکستان را به رسمیت شناخت، افزود: تاجیکستان گسترش همکاریهای دوجانبه و چندجانبه با ایران را در صدر سیاست خارجی خود قرار داده است.

رییس جمهور تاجیکستان گفت: تاثیر ایران بر گسترش علم ، تجارت و فرهنگ ما کاملا مشهود است و ما تاکنون یکصد سند مهم همکاری دوجانبه امضا کرده ایم.

رحمان اظهار کرد: سد و نیروگاه ۲۲۰ مگاواتی سنگ ‌توده، الگوی توسعه همکاری‌های دو کشور است و امیدواریم در حوزه انرژی، شیشه، معدن و دیگر حوزه ها، به سرعت پیش برویم.

تقویت همکاری‌های دو کشور در عرصه گردشگری، تقویت کمیته مشترک همکاری‌ها، حل مشکلات سرمایه گذاری، توسعه همکاری اتاق‌های بازرگانی و بخش خصوصی دو کشور و افزایش بورسیه به دانشجویان تاجیک به‌ویژه در رشته های فنی و مهندسی از جمله درخواست های رییس جمهوری تاجیکستان از ایران بود.

منبع: ایسنا
برچسب ها: مهندسی ، صلح ، ثبات ، مگاوات
نظرات بینندگان