arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۰۷۸۷
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۲ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۳

اعلام رسمی کاخ سفید در مورد جنگ با داعش

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دولت آمریکا در راستای شفاف‌سازی درباره سیاست‌هایش در قبال سوریه رسما اعلام کرد که واشنگتن در جنگ با گروه تروریستی دولت اسلامی (داعش) قرار دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در یکسری مصاحبه‌های تلویزیونی خود از به کار بردن واژه‌ "جنگ" برای گسترش عملیات‌های آمریکا در عراق و سوریه خودداری کرده است اما کاخ سفید و پنتاگون با افزایش فشارها برای روشن شدن این موضوع که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا چگونه به این درگیری می‌نگرد، تردید اندکی باقی گذاشتند.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفت: ایالات متحده آمریکا در جنگ با داعش است. درست همانطور که با القاعده و گروههای وابسته به القاعده در سراسر جهان می‌جنگد.

آدمیرال جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز گفت: می‌دانیم که ما در جنگ با داعش قرار داریم؛ درست همانند جنگی که با القاعده و گروه‌های وابسته به آن داریم.

باراک اوباما قرار است روز چهارشنبه هفته جاری به شهر تامپا در ایالت فلوریدا برود تا با فرماندهان ارشد فرماندهی مرکزی آمریکا که بر فعالیت نیروهای آمریکایی در خاورمیانه نظارت می‌کنند، دیدار و گفت‌وگو کند.

وزیر امور خارجه آمریکا نیز در مصاحبه با شبکه خبری سی‌.بی.اس گفت: ما وارد عملیات ضد تروریستی مهمی شده‌ایم و قرار است که به یک عملیات طولانی مدت مبارزه با تروریسم تبدیل شود. گمان می‌کنم که "جنگ" واژگان و قیاس اشتباهی باشد اما در حقیقت ما وارد یک تلاش مهم جهانی برای محدود کردن فعالیت تروریستی شده‌ایم.

وی افزود: گمان نمی‌کنم که نیازی باشد که مردم وارد تب جنگ شوند. من معتقدم که باید به این اقدامات به چشم افزایش سطح مبارزه با تهدیدات تروریستی نگاه کرد. با این حال بر این باورم که این تلاش‌ها بی‌شباهت به رفتار ما طی سال‌های گذشته با القاعده در افغانستان و پاکستان و یمن و مناطق دیگر نیست. عملیات ما در عراق باید با باز پس‌گیری مناطق آغاز شود. پس از آن داعش منزوی می‌شود. اقدامات بسیاری را می‌توان هم در آنجا و هم در سوریه و هم جاهای دیگر پیاده کرد. باید توانایی آنها را تضعیف کرد تا دیگر تهدیدی برای آمریکا‌، اروپا، این منطقه و خصوصا عراق نباشند.

در واقع این واژگان محتاطانه مقام‌های آمریکایی مربوط به ترس مردم آمریکا از شروع جنگی دوباره است چرا که آن‌ها سال‌ها درگیر جنگ‌های خارجی بوده‌اند و پس از روی کار آمدن اوباما وی متعهتد شد تا به جنگ‌های آمریکا در عراق و افغانستان خاتمه دهد.

جاش ارنست، سخگوی کاخ سفید تاکید کرد: اولین چیز مهمی که مردم باید آن را درک کنند این است که آقای رئیس‌جمهور به وضوح استراتژی خود را برای عراق و سوریه شرح داده است و وی می‌خواهد شبه‌نظامیان داعش را تضعیف و نهایتا نابود کند و این کاملا با راهبری که آمریکا قبلا در جنگ عراق در پیش گرفته بود، متفاوت است.
نظرات بینندگان