arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۱۰۱۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۲ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۳

تبلیغات ترک سیگار؛ واقعیت یا سراب

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چندی پیش خبری مبنی بر اینکه محققان دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز آمریکا در یافته اند که یک نوع قارچ باعث ترک سیگار می شود در نشریات علمی دنیا منتشر شد.

در این اخبار آمده بود که در این نوع قارچ موسوم به قارچ جادویی ترکیبی به نام سیلوسایبین (Psilocybin) وجود دارد که به طور مستقیم روی گیرنده های نیکوتین اثر می کند و باعث ترک سیگار می شود.

این در حالی است که این گیاه دارای اثرات روانگردان است و در بسیاری از کشورهای دنیا کشت و خرید و فروش آن ممنوع است.

در این مطالعه 15 نفر که برای مدت طولانی معتاد به سیگار بودند، تحت نظر متخصص یک دوره از این ترکیب استفاده کردند.

در پایان آزمایش 12 نفر از این 15 نفر (یعنی 80 درصد ) موفق به ترک کامل سیگار شدند.

در این مطالعه از داوطلبانی با میانگین سنی 51 سال استفاده شد که مصرف آنان حدود 19 نخ سیگار در روز به مدت حدود 31 سال بود.

در حال حاضر فقط یک داروی ترک اعتیاد به نیکوتین به نام varenicline توسط پزشکان تجویز می شود که میزان موفقیت آن در بهترین حالت 35 درصد است.

سیگار حاوی 4 هزار ماده شیمیایی سمی است و مصرف طولانی مدت آن منجر به طیف گسترده ای از بیماری ها، از جمله بیماری های قلبی، ریوی و سرطان می شود.

روانشناسان معتقدند، این باور که سیگار باعث از بین رفتن عوامل استرس زا می شود کاملا بی اساس است.

قدمت قارچ جادویی (magic mushrooms) که با نام علمی قارچ Psilocybin شناخته می شود به دوران ماقبل تاریخ باز می گردد. این در حالی است که چندی پیش نیز شاهد تبلیغات سیگار الکترونیکی بودیم.

در تبلیغات ماهواره ای بارها مشاهده می شود که برای ترک سیگار، سیگار الکترونیکی جایگزین مناسبی است؛ این در حالیست که این محصول مضر نه تنها به ترک سیگار کمک نمی کند؛ بلکه مضرات آن به اندازه سیگار است.

چندی پیش سازمان بهداشت جهانی بیانیه ای را منتشر کرد که طی آن استفاده از سیگار الکترونیکی در اماکن سربسته ممنوع است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان