arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۱۰۱۷
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۱ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۳

اگر خاتمی نامه نمی نوشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه ابتکار نوشت: نامه سیدمحمد خاتمی به رهبر انقلاب و دعای سلامتی وی برای ایشان اگرچه در مناسبات سیاسی و در میان چهره های روحانی کشور می تواند امری بسیار معمولی و طبیعی باشد اما در میان شخصیت های سیاسی بازخوردهای متفاوتی داشته و این بازخوردها کماکان ادامه دارد.

بسیاری از سایت های خبری اصولگرا به عنوان رقبای سیاسی اصلاحات، از این نامه به عنوان مسیر بازگشت شخصیت ارشد اصلاح طلبان به سپهر رسمی سیاست کشور یاد کرده اند وبرخی نیز با بی اعتمادی به این نامه نگاری، آن را فرصتی دوباره برای بازسازی «فتنه» قلمداد کرده اند. گو این که نامه خاتمی به رهبر انقلاب و آرزو و دعای سلامتی برای ایشان همزمان طیف بزرگی از انتقادهای اصولگرایان به اصلاحات را تعدیل کرده و تاحدی موجب فروکش کردن فوران تخریب های تندروها نیز شده است.اگرچه در این میان برخی نیز با زبان کنایه به این نامه نگاری خاتمی نگاه کرده اند اما آنچه مسلم است، خالی شدن دست مدعیان تقابل شخص اول اصلاحات در ایران با رهبر انقلاب اسلامی است. زیرا پیش از این بسیاری از تندروها با هجمه تبلیغاتی علیه «سید خندان» وی را تا حد یک جاسوس آمریکایی و دشمن داخلی شماره یک رهبر انقلاب اسلامی و خارج از نظام توصیف کرده بودند در حالی که این شانتاژهای غیراخلاقی رسانه ای نه تنها کمترین سهمی از واقعیت نداشت بلکه به صورت غیرمستقیم می توانست موجب تضعیف بنیادهای امنیتی و سیاسی نظام شود زیرا کمتر کسی می تواند از رییس جمهور یک کشور برای همان کشور دشمن بتراشد.در این باره لازم است تاکید شود که تحلیل ها نامه نگاری به منظور دعای سلامتی برای رهبر انقلاب، از سوی یک چهره سیاسی در شرایطی قابل تحلیل است که بتوان همه جوانب امر را بررسی کرد.به گفته یکی از کارشناسان رسانه ای: تحلیل نامه نگاری خاتمی را باید در کنار تحلیل عدم نامه نگاری بررسی کرد. به این معنی که اگر خاتمی نامه نمی نوشت چه اتفاقی می افتاد، در واقع در صورت عدم نامه نگاری، مشخص بود که بسیاری از منتقدان و رقبای وی و طیف اصلاحات با برجسته کردن این موضوع سعی در القای شکاف اعتقادی و بنیادی میان اصلاح طلبان و نظام می کردند. چه بسا که پیش از این نیز بارها و بارها این برچسب از سوی اصولگرایان تندرو به اصلاح طلبان زده شده است.این کارشناس رسانه ای تاکید کرد: از این رو نباید مسایل را طوری تحلیل کرد که از آن برای طیف رقیب چوب دو سر نجس ساخت. زیرا این امر مخالف و متناقض با روح «جذب حداکثری و دفع حداقلی» است.با این وجود برخی از چهره های اصولگرا این نامه را سیاسی خوانده و آن را یک بازی سیاسی برای بازگشت به قدرت تلقی کرده اند. یکی از اعضای ارشد حزب موتلفه اسلامی از این جمله است و با «یکی از سران فتنه» خواندن سید محمد خاتمی، از منظر اصولگرایی سنتی و به عنوان رقیب سنتی اصلاح طلبان، به تحلیل نگارش این نامه پرداخته است.



* اصلاح طلبان می خواهد خودشان را بر نظام تحمیل کنند

این عضو حزب موتلفه گفت: هدف نامه نگاری خاتمی به رهبری برای بازسازی موقعیت اصلاح طلبان در انتخابات آینده است و اصلا ح طلبان با مهندسی کردن افکار عمومی جامعه و رسانه ای کردن اینگونه نامه ها سعی می کنند خودشان را بر نظام تحمیل کنند.حمیدرضا ترقی ادامه داد: اصلاح طلبان در طی یکسال فعالیت دولت یازدهم استراتژی عادی سازی فتنه و بازگشت سران فتنه به عرصه سیاسی کشور را با روش های گوناگون دنبال کردند و علیرغم اینکه طی مصوبه شورای عالی امنیت ملی کشور اخبار این افراد نباید در راس روزنامه ها و صفحه اول آنها باشد تا آرامش مورد نیاز جامعه بعد از فتنه تامین شود؛ متاسفانه روزنامه های اصلاح طلب برخلاف این مصوبه در طی این یکسال تلاش کردند که بازگشت این چهره ها را در عرصه سیاسی کشور عادی کنند و با شیب ملایمی دوباره این افراد را در عرصه تاثیرگذاری بازگردانند.به گزارش نسیم عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در ادامه گفت: به نظر می رسد که اصلاح طلبان برای بازگشت به قدرت و پیدا کردن پایگاه اجتماعی در داخل جامعه نیازمند مطرح کردن این چهره ها و زنده کردن آنها در کشور هستند و از آنجایی که مقام معظم رهبری تا به حال هیچ روی خوشی به فتنه و فتنه گران نشان نداده اند و بر ظلمی که این افراد در حق نظام روا داشتند تاکید کردند، متاسفانه عوامل فتنه هم هنوز اقرار و اعتراف به اشتباهات گذشته خودشان نکرده اند.در همین راستا محسن رهامی نیز گفته است: «این نامه آرزوی سلامتی و بهبودی برای مقام معظم رهبری بود. اعضای مجمع روحانیون از مبارزین پیش از انقلاب و پس از انقلاب بوده اند، همه اعضا از دوستان شخص مقام رهبری بوده اند و هستند و ارتباط نزدیکی با ایشان دارند. طبیعی است مجمع روحانیون مبارز به واسطه سابقه و عقبه ای که در نظام جمهوری اسلامی دارد، همواره در کنار امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بوده است. همه اعضای مجمع به خاطر سلامتی رهبر خوشحال بودیم به به خاطر اینکه خطر رفع شده و مشکلی به وجود نیامده، چه در منابر و چه مساجد خوشحالی کردیم. این نامه نه از طرف شورای مشورتی آقای خاتمی بلکه از طرف مجمع روحانیون نوشته شد.»اما از سوی دیگر، بسیاری از چهره های سیاسی از جمله شخصیت های نزدیک به اصلاح طلبان این نامه نگاری را امری معمولی و در راستای رابطه دوستانه و اعتقادی اصلاح طلبان و رهبر انقلاب توصیف کرده اند.



* دوستی و رفاقت دیرینه با رهبر انقلاب

عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز به پیام نو گفت: «سابقه دوستی و رفاقت و ارتباط های قبلی مجمع روحانیون مبارز با مقام معظم رهبری بسیار بیشتر از آن چیزی است که دیگران بخواهند فضای آلوده ای ایجاد کنند و این نامه را با تحلیل های نادرست روبرو کنند. اعضای مجمع روحانیون قبل از انقلاب با مقام معظم رهبری آشنایی داشتند و سابقه همکاری داشته اند. در زمان حیات امام در خدمت حضرت امام؛ و بعد از حیات امام در خدمت مقام معظم رهبری بوده اندلذا دعا کردن برای سلامتی ایشان و دعا کردن برای بهبودی کامل مقام رهبری، امری طبیعی و معمولی بوده است و مورد اتفاق تمام احاد ملت است.»



* هرگز تقابلی میان خاتمی و رهبری نبوده است

رهامی در پاسخ به این سوال که الگوی روابط آقای خاتمی با رهبر انقلاب چگونه است و چرا عده ای همواره در پی تخریب این رابطه هستند، گفت: «شخص آقای خاتمی همواره در کنار مقام معظم رهبری بوده اند و هرگز تقابلی وجود نداشته و ندارد. به صورت موردی هم ملاقات هایی با اعضای مجمع روحانیون وجود داشته است. پیش از عید آقایان موسوی لاری و مجید انصاری از طرف مجمع روحانیون مبارز با مقام معظم رهبری ملاقات کرده اند. به جز این ملاقات ها در موارد مختلف بنا به ضرورت پیغام هایی ارسال شده است. چه آقای خاتمی و چه دیگر اعضای مجمع روحانیون از مجموعه داخل نظام هستند و تقابلی وجود نداشته و نخواهد داشت. اما طبیعی است در اداره کشور نقطه نظرهای مختلفی وجود دارد و گاهی پیش می آید این نقطه نظرات مورد قبول مقام رهبری نباشد که امری بسیار طبیعی است و مجمع روحانیون هم همواره به نظر رهبری احترام گذاشته اند و خلاف آن را انجام نداده اند. این مسائل در اداره کشور بسیار معمولی است.»



* استقبال مردمی از نامه خاتمی

نکته قابل توجه دیگر در حاشیه نگاری نامه خاتمی به رهبر انقلاب، بررسی واکنش های مردمی به ویژه در فضای مجازی و شکه های اجتماعی است.استقبال بسیار گسترده مخاطبان این شبکه ها از این نامه و «پست» ها، «کامنت»ها و «لایک» های متعددی که در انعکاس نامه خاتمی همراه با عکس های مشترک رییس جمهور اسبق و رهبر انقلاب منتشر شد نشان دهنده ارتباط ژرف و همدلی قابل توجه پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان با رهبری انقلاب اسلامی است.نگاهی کوتاه به این شبکه های اجتماعی نشان می دهد که کمتر کسی از ایرانیان عضو این شبکه ها در داخل کشور نسبت به این نامه بی واکنش بوده و قریب به اتفاق این کاربران با استقبال از نامه خاتمی، آن را لازمه ارتباط منطقی، دوستانه و صحیح در قبال رهبر انقلاب اسلامی توصیف کرده اند.

نظرات بینندگان