arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۱۰۲۵
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۲ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۳

ایندیپندنت: ایران بزرگترین غائب کنفرانس پاریس است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 روزنامه‌ ایندیپندنت در گزارشی با اشاره به برگزاری کنفرانس پاریس در مورد چگونگی مقابله با داعش در عراق و سوریه نوشت: ایران بزرگترین غایب این کنفرانس بین‌المللی خواهد بود.

روزنامه‌ ایندیپندت در ادامه نوشت: بیش از 30 کشور شامل 10 کشور عربی قرار است روز دوشنبه در پاریس راههای مقابله با نیروهای داعش در عراق و سوریه را بررسی کنند.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، ماه گذشته خواستار برگزاری این کنفرانس به منظور جلب حمایت‌ و کمک‌های بین‌المللی برای مقابله با داعش شد. 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل شامل آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه در این کنفرانس شرکت خواهد کرد اما ایران بزرگترین غائب این رویداد خواهد بود.

بر اساس این گزارش، تهران این اقدام را کنفرانسی نمایشی خوانده و در مورد کارایی آن تردید دارد. بسیاری از کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس اختلافات زیادی با یکدیگر دارند.شرکت کنندگان عرب شامل قطر، عربستان ، مصرو اردن و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس مایل نیستند که در اقدام نظامی علیه داعش مشارکت داشته باشند. حتی فرانسه که خود برگزار کننده این کنفرانس است، تاکنون برای کمک به آمریکا در حملات هوایی به عراق اعلام آمادگی نکرده است. پاریس تاکید دارد که پیش از انجام هر گونه حمله‌ هوایی علیه نیروهای داعش باید شرایط آن را طبق حقوق بین‌الملل تعیین کرد. همچنین دولت انگلیس در مورد اقدام نظامی شک و تردید‌هایی دارد. غیر از آمریکا تنها کشوری که خود را برای حمله هوایی متعهد می داند استرالیا است. نخست وزیر این کشور روز یک شنبه اعلام کرد که در حال ارسال هواپیمای نظامی و 600 نیروی هوایی و سرباز به امارات متحده عربی است تا برای انجام عملیات علیه داعش آماده شود.

به گزارش ایسنا، آمریکا در حالی با حضور ایران در این کنفرانس مخالف می کند که مقامات فرانسوی پیش از این با اذعان به قدرت ایران درمنطقه به ویژه در عراق و سوریه گفته بودند مایلند ازایران برای شرکت در کنفرانس پاریس دعوت کنند.

برخی معتقدند که آمریکا به دلیل ترس از خروج عربستان از این کنفرانس با حضور ایران مخالفت کرده است.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفته بود که مبارزه با تروریسم نیازمند همکاری و عزم جامعه بین‌الملل است و ساده انگارانه است که فکرکنیم می‌توان با چند حمله‌ هوایی تروریسم را ریشه کن کرد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان