arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۱۰۲۹
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۳ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۳

درآمد داعش از فروش نفت، سرقت و قاچاق انسان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مقام‌های اطلاعاتی آمریکا و کارشناسان بر این باورند که درآمد روزانه داعش از فروش نفت، سرقت، اخاذی و قاچاق انسان بیش از سه میلیون دلار است.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری راشاتودی، تحلیل‌گران آمریکایی معتقدند که داعش از هرگروه تروریستی دیگر ثروتمندتر است و هم اکنون در سوریه و عراق کنترل 11 میدان نفتی را در دست دارد.

به گفته تحلیل‌گران،‌ داعش نفت و سایر محصولات را از طریق شبکه‌هایی که پیشتر بدون اطلاع مقام‌های کرد، ترک و اردنی ایجاد شده بود می‌فروشند. دکتر دنیس ناتالی، از تحلیل‌گران برجسته در دانشگاه دفاع ملی آمریکا گفت: آن‌ها راه‌های زیادی برای درآمدزدایی دارند. نفت غیرقانونی آن‌ها معمولا از طریق تانکرهای سوخت فروخته می‌شود.

کردها گفته‌اند که تلاش دارند این روند را متوقف کنند اما آن‌ها به مرزبانان پول می‌دهند و به کارشان ادامه می‌دهند. یک تحلیل‌گر دیگر در موسسه بروکینگز گفت: طبق گزارش‌ها داعش برای هر بشکه نفت قاچاق بین 25 تا 60 دلار پول می‌گیرد. معمولا همین میزان نفت حدود 100 دلار قیمت دارد. بنابراین درآمد این گروه افراطی به بیش از سه میلیون دلار در روز می‌رسد. این گروه تروریستی همچنین عتیقه‌های عراق را به صورت غیرقانونی به ترکیه قاچاق می‌کند و صدها میلیون دلار پول به دست می‌آورد. علاوه بر این قاچاق زنان و کودکان نیز میلیون‌ها دلار سود دارد.

به گفته تحلیل‌گران، منابع دیگر درآمد داعش از طریق اخاذی، گرفتن پول از گروگان‌ها و سرقت مناطقی است که تحت کنترل دارند.

یکی از مقام‌های اطلاعاتی آمریکا نیز گفت: فعالیت‌های جمع‌آوری پول آن‌ها شبیه سازمان‌های مافیایی است که بسیار سازمان یافته و سیستماتیک است. به گفته مقام‌های آمریکایی، گروه تروریستی داعش در شهر موصل برای هرگونه فعالیت اقتصادی مالیات تعیین کرده است و چنانچه کسی از پرداخت آن امتناع کند، مجازات مرگ برایش در نظر گرفته می‌شود.
نظرات بینندگان