arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۱۰۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۵ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۳

العبادی: برخی کشورها 3 میلیارد دلار به داعش در عراق کمک کرده‌اند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 در پی انتقادهای نوری مالکی از تصمیم حیدر العبادی برای توقف حملات به شهرهای عراق العبادی به این انتقاد پاسخ داد.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در مصاحبه با شبکه العربیه اعلام کرد: توقف حملات به شهرها و مناطق مسکونی با این هدف است که مهلتی به ساکنان این مناطق داده شود که به ایفای نقش بپردازند و به وظیفه خود برای آزادسازی شهرهایشان از دست گروه‌های تروریستی و جنایتکار عمل کنند.

وی خاطرنشان کرد که عراق دو سال قبل به طرف‌های منطقه‌ای و بین المللی و تمام جهان نسبت به خطر تروریسم در این کشور هشدار داده بود.

العبادی گفت: تعدادی از کشورهای خارجی از دولت عراق خواستند تا با مشارکت آن‌ها در جنگ علیه تروریسم موافقت کند.

وی افزود: عراق به حضور مبارزان خارجی در جنگ علیه تروریسم نیازی ندارد. حمله به تروریست‌های داعش به صورت بی‌هدف صورت نمی‌گیرد بلکه به این دلیل است که داعش ساختار جامعه عراق و همبستگی ملی را هدف قرار داده است و درصدد تخریب تعدادی از کشورهای دوست خود خواسته است تا برای بازپروری و آموزش و مسلح کردن نیروهای نظامی و امنیتی عراق که با داعش می‌جنگند کمک کنند.

وی افزود: مسئولیت من محافظت از تمام عراقی‌ها در مقابل تجاوزهای داعش است و باید بحران موجود در رابطه دولت با نیروهای امنیتی حل و فصل شود ما به مردم عراق قول می‌دهیم که در قبال هیچ گونه مورد فساد در کشور ساکت نخواهیم ماند.

العبادی با بیان اینکه کسانی که از داعش حمایت می‌کردند، در حال حاضر احساس خطر کرده‌اند گفت: قطر موضع خود را نسبت به عراق تغییر داده است. ما خواهان برقراری روابط خوب با تمامی کشورهای عرب و کشورهای حوزه خلیج فارس هستیم.

العبادی افزود: کشورهای جهان از جمله ترکیه تمایل دارند تا با عراق همکاری داشته تا در جنگ علیه تروریسم مشارکت کنند اما برخی از "قدرت‌های شر" سه میلیارد دلار برای حمایت از تروریست‌ها هزینه کرده‌اند.

العبادی در خصوص ساختار دولت عراق نیز گفت: ساختار این دولت ترکیبی از تکنوکرات و سیاستمداران است.

پیشتر نوری مالکی، معاون رئیس جمهور عراق گفته بود برخی از شهرها که ساکنان آن‌ها را ترک کرده‌اند به مناطق مسکونی برای داعش تبدیل شده است.

وی در کنفرانسی خبری در کربلا گفت: این ‌ها دیگر شهر نیستند بلکه اردوگاه‌هایی داعش شده‌اند و شرایط آن‌ها با شهرهایی که مردم در آن سکونت دارند فرق می‌کند. داعش در این مناطق حضور دارد و با عدم حملات به شهرها از این گروه محافظت می‌شود.

مالکی گفت، ما نسبت به حملات بی‌هدف به شهرها هشدار داده بودیم چرا که نمی‌خواهیم در هنگام هدف قرار دادن داعش مردم نیز هدف قرار بگیرند. داعشی‌ها در این شهرها را می‌توان از طریق سلاح‌های هوشمند هدف قرار داد اما این حملات نباید با سلاح‌هایی صورت بگیرد که ضرر می‌رساند.

وی همچنین با بیان اینکه نامزدهای کنونی برای تصدی دو پست وزارت دفاع و کشور گزینه‌های مناسبی نیستند تاکید کرد: انتخاب وزیر باید براساس اصل ملی‌گرایی و حفظ وحدت عراق باشد.

مالکی مخالفت خود را با تشکیل گارد ملی از مردمان استان‌ها برای مقابله با داعش اعلام و تاکید کرد: تشکیل "ارتش" در هر استان عراق باعث تقسیم عراق می‌شود.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان