arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۱۲۲۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۳

پرونده ثبت نام انتخابات مجلس لبنان بسته شد/ 514 نامزد، همه گروه ها آمدند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پرونده ثبت نام نامزدهای انتخابات دوره جدید مجلس نمایندگان لبنان ساعت 24 سه شنبه ( به وقت بیروت) بسته شد و 514 نامزد ازهمه گروه های سیاسی و مستقل ها حتی آنها که خواستار تمدید دوره کنونی هستند، ثبت نام کردند.

« نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان بلافاصله بعداز پایان زمان قانونی ثبت نام نامزدهای نمایندگی دوره جدید پارلمان لبنان در گفت وگو با خبرنگاران اعلام کرد که 514 تن ثبت نام کرده اند که از میان آنها 35 تن، زن هستند.

نامزدهای گروه های سیاسی از جمله حزب الله ، جریان ملی آزاد ، حزب جریان المستقبل ، نیروهای لبنانی ، الکتائب ، حزب دروزی سوسیالیست ترقی خواه، توحید ملی و از طوایف مختلف سنی ، شیعه ، دروزی ، مسیحی مانند مارونی ، روم کاتولیک ، روم ارتدوکس، ارمن ارتدوکس و اقلیت ها ثبت نام کرده اند.

« نبیه بری»،« تمام سلام» ،« سعد الحریری» ،« محمد رعد»،« میشل عون»، « ولید جنبلاط»، « فواد السنیوره » ، « وئام وهاب»،« جبران باسیل» و « نهاد المشنوق» از جمله شخصیت های سیاسی لبنانی هستند که ثبت نام کرده اند.

وزیر کشور لبنان گفت که طبق قانون انتخابات مجلس لبنان 16 ماه نوامبر آینده ( یکشنبه 25 آبان ماه) در صورت امکان برگزار خواهد شد.

وی افزود: وزارت کشور حتی در مقایسه با سال 2009 از آمادگی کاملتر و بهتر برای برگزاری انتخابات مجلس برخوردار است و اکنون نمایندگان دوره کنونی پارلمان هستند که باید در باره برگزاری انتخابات و یا تمدید دوره کنونی تصمیم گیری کنند.

المشنوق درعین حال تاکید کرد که درجایگاه حزبی و سیاسی خود و به عنوان عضو فراکسیون المستقبل در مجلس لبنان به تصمیم آن در خصوص تمدید و یا عدم تمدید دوره کنونی مجلس پایبند خواهد بود.

وزیر کشورلبنان خاطرنشان کرد:کمیته نظارت بر انتخابات مجلس لبنان به دلیل مشکلات و اختلافاتی که در دولت ایجاد شده و تصمیم لازم را باید گروه های سیاسی اتخاذ کنند، تاکنون تشکیل نشده است.

وی تصریح کرد که در طول برگزاری انتخابات در لبنان برای نخستین بار انتخابات پارلمانی لبنان در کویت و شهرهای سیدنی و ملبورن استرالیا با حضور لبنانی های مقیم این دو کشور برگزار خواهد شد.

علی رغم اینکه دولت لبنان، درخواست دعوت از هیات های انتخاب کننده را تایید و تصویب کرده و مرحله ثبت نام هم پایان یافته است اما به اعتقاد ناظران هنوز شانس نمایندگان دوره کنونی مجلس این کشور برای تمدید دوباره دوره نمایندگی آنها بسیار زیاد است.

«نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان قبلا با صراحت گفته بود: وضعیت امنیتی لبنان اجازه برگزاری انتخابات را نمی دهد بویژه اینکه انتخابات باید فقط دریک روز برگزارشود و وقوع هرگونه مشکلی در روند انتخابات درهر منطقه ای، به معنای ابطال کل انتخابات است.

وی در عین حال عصر روز سه شنبه جلسه ای را در وزارت کشور لبنان با مقامات امنیتی و نظامی برگزار کرد و از آنها خواست تا ظرف یک هفته گزارش هایی را در خصوص وضعیت امنیتی محل های برگزاری انتخابات مجلس لبنان تنظیم و ارائه کنند.

دوره کنونی مجلس نمایندگان لبنان درسال 2009 تشکیل شد و یک سال و نیم پیش زمانی که اوضاع امنیتی کشور به این بدی نبود، یک بار تمدید شد.

براساس قانون اساسی لبنان و تعدیل های صورت گرفته در آن، انتخابات مجلس لبنان هر 4 سال برگزار می شود و مردم 128 عضو آن را از میان نامزدهای مسیحی و مسلمان بطور مساوی انتخاب می کنند.

64 نماینده مسیحی مجلس لبنان شامل 34 مسیحی مارونی، 14 ارتدوکس، 8 کاتولیک ، 5 ارمنی ارتدوکس ، یک ارمنی کاتولیک ، یک مسیحی انجیلی و یک اقلیت مسیحی می شود.

64 نماینده مسلمان هم شامل 27 سنی ، 27 شیعه، 8 دروزی و 2 علوی می شود.

از 25 ماه مه 2014 ( 116 روز قبل) که مصادف با پایان دوره ریاست جمهوری ژنرال « میشل سلیمان» است تا امروز کرسی ریاست جمهوری لبنان خالی است و 20 ماه نوامبر آینده (آبان ماه) دوره کنونی مجلس نمایندگان لبنان پایان می یابد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان