arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۱۲۹۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۵ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۳

سیدمهدی طباطبایی: تندروها به دنبال انحراف اندیشه امام پیرامون اسلامیت و جمهوریت نظام هستند/از ارادت خاتمی به رهبری می‌ترسند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حجت الاسلام سیدمهدی طباطبایی استاد اخلاق، در گفتگو با نامه نیوز درخصوص هشدارهایی نسبت به تحریف اندیشه‌های امام(ره) گفت: مساله تحریف همیشه در هر موضوعی و هر واقعه‌ای معمولا رخ می‌دهد و این تا حدی امری طبیعی است. روشن کردن و شفاف سازی این تحریف‌ها هم کاری دشوار است. قبلا هم این تحریف‌ها نسبت به افکار واندیشه های امام صورت می‌گرفت ولی آن زمان این تحریف ها آنقدر چشم گیر نبود ولی امروز موضوع جدی تر شده و باعث شده است.

وی با بیان اینکه باید دید چه عامل و انگیزه‌ای در این جهت نقش داشته است؟، تصریح کرد: مساله مهم در اندیشه امام مساله اسلامیت است. اسلام اصیل در هر زمانی که خواسته رشد کند مخالفانش تمام قد برخواستند چرا که از نفوذ اسلام هراس داشتند. بدون شک اسلام وقتی در بین مردم تاثیرگذار خواهد بود که اسلام راستین به آنها منتقل شود. اگر اسلام تحریف شده منتقل شود بدون شک دشمن بیمی از گسترش آن هم ندارد.

عضو جامعه روحانیت مبارز با تاکید براینکه سیدحسن آقا به درستی از اصطلاح «اسلام کاریکاتوری» استفاده کردند، گفت: اینکه قسمت و شمه ای از اسلام را بزرگ جلو دادن یا بخش های مهم اسلام را کوچک و بی اهمیت شمردن، را می توان همان اسلام کاریکاتوری تعبیر کرد. در روایات هم داریم که در آخرالزمان منکر معروف و معروف منکر می‌شود. یعنی کسی که باید امر به خوبی کند امر به بدی می کند و مردم هم آن را می‌پذیرند. یعنی تحریف به این مرحله می رسد.

این استاد اخلاق تاکید کرد: شروع هر خط انحرافی آنقدر انحراف ندارد ولی هرچه جلوتر برود این انحراف بیشتر و نمودش هم زیادتر هم می شود. الان هم تحریف ها به این مرحله رسیده است. از این جهت دانشمندان و علما باید وارد میدان شوند و برای دفاع از اسلام راستین و حضرت امام و اندیشه های ایشان را به درستی برای مردم تبیین کنند.

حجت الاسام طباطبایی با اشاره به اینکه حضرت امام بدون شک یکی از فقهای بزرگ شیعه آنهم در قم به عنوان مرکز علم و فقاهت بودند، خاطرنشان کرد: ایشان از اساتید با درجه بالای حوزه بودند. امام در زمان مرحوم آیت الله بروجردی که از مراجع بزرگ شیعه بودند و در زمان علمای بزرگی که چون مرحوم آیت الله سیداحمد خوانساری، مرحوم آیت الله سیدمحمد خوانساری، آیت الله صدر جلوه روشن و درخشانی از فقاهت را داشتند.

وی افزود: آنهایی که درصدد ضایع کردن این جنبش اسلامی امام هستند سعی می کنند اسلامی را نقل کنند که انحرافی از تفکرات اسلامی ایشان باشد تا بتوانند به اهداف شوم شان برسد. اگر آن اسلام راستین که امام به آن معتقد بودند مطرح می شد خیلی‌ها به حکم اسلام کنار می رفتند و جایگاه شان را از دست می دادند.

نماینده سابق مجلس با تایکد براینکه همین افراد هستند که نفع شان را در گسترش اندیشه امام نمی دانند، خاطرنشان کرد: خاطرم هست در اوایل انقلاب برخی افراد در ظواهر مصر بودند و اصرار داشتن در ملا عام نماز بخوانند و حتی سعی می کردند بدون مقررات شرعی به نماز بایستادند. در واقع این افراد به دنبال مسلمان شدن نیستند بلکه تلاش دارند انقلاب اسلامی و آن اسلامیتی که امام مطرح کرد را به خودشان بچسانند و در همین مسیر هم این اسلام را طوری تحریف می کنند که جایگاه خودشان را بتوانند حفظ کنند.

عضو جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: یک عده ای هم که می توانستند جلو انحراف را بگیرد گاهی بنا به مصالحی از این امر خودداری می کنند.در سال های 59، 60 من این امر را در دادگاه های منکراتی که برگزار می شد مطرح کردم، که نمی توانیم حدود را به این شکل اجرا کنیم باید حتما تعزیرات باشد، مسائلی باید مطرح شود که در همان موقعیت بتوانیم به مسائل اسلامی درست عمل کنیم. آن روز افراد تندرو اقداماتی انجام می دادند و سعی می کردند این اقدامات نادرست را منتسب به اسلام کنند. خیلی از کارهایی که آن زمان صورت می گرفت را امام خیلی زود هشدار می دادند و جلوگیری می کردند. خاطرم هست زمانی در مازندران خرمن ها را آتش زدند که امام فرمودند کسانی که به اسم اسلام اینکارها را می کنند مسلمان نیستند.

وی اظهار داشت: بنابراین نکته مهم این است که کسانیکه انچه از اسلام فهمیدند و نظرات امام را نپذیرفتند وحتی در انقلاب نقشی نداشتند به دنبال منحرف کردن اندیشه های اسلامی امام هستند تا خودشان را در ردیف مسلمین انقلابیون نگه دارند.این افراد به خاطر منافع شان به دنبال این انحراف هستند. دشمنان هم هستند که نقش انقلاب را در سایر کشورها مشاهده کردند و اثرش را دیده اند لذا به تحریف اندیشه اسلامی امام روی آوردند.

حجت الاسلام طباطبایی با اشاره به اینکه اصل مهم دیگر در اندیشه امام، اصل جمهوریت و پذیرش نقش مردم است، گفت: برخی به دنبال منحرف کردن این اصل و کم کردن نقش مردم و فاصله انداختن بین مسئولان و مجریان نظام با مردم هستند. ریشه این انحراف را باز هم باید در منافع این افراد جستجو کرد که ترس از به خطر افتادن منافع شان باعث شده است که دست به انحراف بزنند.

وی تصریح کرد: امام برای اسلام قیام کردند. حضرت امام کلمه اسلام و اصل اسلام را مطرح می کرد حتی ایشان آن خطاهایی که صورت می گرفت را تعبیر به اسلام آمریکایی کردند. واقعا آن حرکات زننده را که به اسم اسلام صورت می دادند را سعی کردند از چهره اسلام و نظام بزدایند.

این استاد اخلاق با بیان اینکه از همان روزی که مخالفت امام با لوایح شش گانه دولت شاه آغاز شد آن زمان کلمات اسلام و جمهوریت را مطرح کردند، خاطرنشان کرد: کلمه جمهوریت به معنی رای مردم و نگاه مردم است. امام زمانی به شاه گفتند کاری نکن که به بگویم مردم تو را بیرون کنند. یعنی ایشان آن زمان کلمه مردم را به کار بردند.

وی درخصوص اظهارات مطرح شده از سوی آیت الله مصباح مبنی براینکه امام جمهوریت را قبول نداشتند، گفت: من نظر ایشان را نخواندم ولی هرکس این نظر را داشته باشد امام را نشناخته است و خطر این انحراف از سوی هرکس باشد باید جدی گرفته شود .

عضو جامعه روحانیت مبارز در بخشی دیگر از گفتگوی خود با نامه نیوز با بیان اینکه تندروها میدان را از یاران اصیل امام گرفتند، گفت: کسانی که به دنبال انحراف اسلامیت و جمهوریت امام هستند در گام اول باید کار را از دست افراد اصیل و انقلابی بگیرند. تندروها با متهم کردن، آبرو بردن و منزوی کردن افراد و یاران امام، آنها را از میدان به در کردند. حتی موجبات انحراف اندیشه های امام را خود همین تندروها را ایجاد کردند. خوشبختانه آقا سیدحسن بسیار به امام و افکار ایشان شباهت دارند و شناخت خوبی هم پیدا کردند . امیدواریم که بتوانند بهتر از افکار امام و اندیشه امام حمایت کنند.

وی ادامه داد: من از روزهای اول بعد از انقلاب نسبت به این انحرافات احساس خطر کردم. آن زمان امام بودند و ما هر انحرافی که می دیدم خودمان را سریع به ایشان می رساندیم و امام هم جلوگیری می کردند. خاطرم هست همان شب اول انقلاب رفتیم شورای عالی انقلاب. در همان شلوغی روزهای اول، آقای هاشمی را دم در دیددم مشکلی که وجود داشت را مطرح کردم. آن زمان برخی تندروها بودند که می گفتند هرکی پولدار است باید بکشیم،ما می گفتیم بنای نظام اسلامی بر کشتن نیست، بنای نظام این بود که افراد ناصالح را از سر راه بردارند. برخی در همین نمازها و منبرها می گفتند انتقام انتقام. امام ولی دستور دادند که جلو این رفتارهای تند گرفته شود، دادگاه برگزار شود ، بررسی کنند، قاضی حکم بدهد و با نظر قاضی محاکمه شوند. اجازه ندادن که راحت افراد را بکشند.

این استاد اخلاف تاکید کرد: اصل افکار و اندیشه امام به وسیله خود ایشان و شاگردانشان از انحراف مصون مانده است و الان یکی از مسائلی که خیلی مهم است این است که به واسطه برخی مسائلی که هم اکنون بوجود آمده و ملت رای به اعتدال و عقلانیت دادند آنانی که با این دو کلمه مخالف هستند درصدد برآمدند باز هم انحرافات را بیشتر و پررنگ تر کنند. و مسائل را به گونه ای مطرح کنند که جایگاه خودشان را حفظ کنند.

حجت الاسلام طباطبایی در ادامه به نامه سیدمحمد خاتمی به رهبر انقلاب و آرزوی سلامتی برای ایشان اشاره کرد و گفت: از اقای سیدمحمد خاتمی هم به خاطر نامه ای که برای سلامت رهبری نوشتند تشکر می کنم. همین مجمع روحانیون که نامه با نام آنها هم نوشته شده بود بعضی از این آقایان افرادی بودند و هستند که مورد نظر امام بودند، افکار ایشان را می شناختند.

وی افزود: در مجمع روحانیون افرادی هستند که حامی و مدافع و پشتیبان و نظام و دین و رهبری هستند. اگر بخواهیم بگوییم این آدم و این گروه با رهبری مشکل دارند توهین به مقام رهبری است. وقتی رهبری بیمار شدند خود من در مساجد می دیدم که مردم اشک می ریختند. ولی عده ای دائم بر طبل اختلاف می کویند و هی می گویند فلانی با آقا خوب نیست فلانی خوب است و ...

عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به اینکه در همین مجمع روحانیون افراد زیادی هستند که از حامیان رهبری هستند و ارادت زیادی به ایشان دارند، خاطرنشان کرد: چرا نباید باشند. در مساجد گاها می بینیم که برخی از این تندروها شروع به توهین می کنند و بسیاری اوقات این افراد به اسم حمایت از رهبری به جایگاه ایشان توهین می کنند و مردم را از آقا جدا می کنند و نمی فهمند.

این استاد اخلاق تصریح کرد: من در ملاقاتی که مدت ها پیش با آقای خاتمی داشتم مشاهده کردم ایشان آنقدر به رهبری ارادت داشتند و ارادت به ایشان ابراز کردند. همان روز هم ارادت داشت امروز هم دارد ولی نمی گذارند حرفش را بزند. چرا چون تندروها می ترسند که افراد عاقل و معتدل و فهمیده بر سرکار باشند می خواهند دارودسته های نادان برسرکار باشند تا منافع آنها هم تامین شود.. ما همیشه نیاز به هشدار رهبری نظام داریم و امیدوارم در همین زمینه و برای تحریف کندگان و منحرفان هشداری داده شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۲۳
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
3
36
آفرین بر سید مهدی طباطبایی
حسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
3
20
درود بر این سید بی هوا و هوس و با اخلاص
نظرات بینندگان