arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۱۳۵۵
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۰ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۳

سعد الحریری: اول انتخاب رییس جمهور بعد انتخابات مجلس لبنان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
« سعد الحریری» رییس حزب جریان المستقبل سه شنبه شب با صدور پیامی تاکید کرد که تا رییس جمهوری جدید لبنان انتخاب نشود وی و دیگر اعضای این حزب در انتخابات مجلس شرکت نخواهند کرد هرچند لبنان وارد « خلاء سیاسی کامل» شود.

سعد الحریری در حالی این پیام را از طریق « تویتر» منتشر کرده است که خود و دیگر نامزدهای حزب جریان المستقبل برای شرکت در انتخابات دوره جدید مجلس لبنان ثبت نام و نامزدی خود را اعلام کرده اند.

برخی اعضای حزب جریان المستقبل پیشتر گفته بودند که ثبت نام به معنای شرکت در انتخابات مجلس قبل از انتخاب رییس جمهوری جدید لبنان نیست.

« نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان با بیان اینکه 514 نفر نامزد نمایندگی دوره جدید مجلس لبنان شده اند ، گفت که این انتخابات طبق موعد قانونی 16 ماه نوامبر آینده ( 25 آبان ماه) برگزار خواهد شد.

المشنوق تاکید کرده است که به عنوان وزیر کشور آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات مجلس در موعد قانونی را دارد اما در جایگاه حزبی و سیاسی از تصمیم فراکسیون المستقبل در مجلس لبنان تبعیت می کند

سعدالحریری دراین پیام با بیان اینکه « این روزها بسیار از معامله در قبال تمدید دوره کنونی مجلس لبنان سخن گفته می شود»، نوشت:هیچ معامله ای وجود ندارد،به همین سادگی در انتخابات مجلس لبنان قبل از انتخاب رییس جمهوری شرکت نمی کنیم.

برخی رسانه های لبنانی درشماره روز سه شنبه خود نوشتند که میان برخی گروه های سیاسی معامله ای صورت گرفته است و براساس آن دوره کنونی مجلس تمدید و در ازای آن برخی طرح ها مانند افزایش حقوق کارکنان دولت و بودجه سالانه تصویب خواهد شد.

تمام گروه های سیاسی لبنانی حتی بسیاری از همپیمانان حزب جریان المستقبل در گروه 14 مارس ازجمله «الکتائب» و «نیروهای لبنانی»خواستار برگزاری انتخابات دوره جدید مجلس در زمان قانونی شده اند.

رییس حزب جریان المستقبل خطاب به گروه های سیاسی لبنان تاکید کرد: اگر خواستار برگزاری انتخابات مجلس هستید، اول رییس جمهوری جدید را انتخاب کنید و جریان المستقبل بعد از آن برای شرکت در هر انتخاباتی آماده خواهد بود.

وی افزود: تا زمانیکه رییس جمهوری انتخاب نشود، به آینده ای نامعلوم دل نبندید حتی اگر لبنان در خلاء سیاسی کامل سقوط کند.

ناظران معنای این پیام الحریری را تهدید به تعطیلی کامل موسسات قانونی لنبان از جمله دولت و مجلس ارزیابی کرده اند مگر این که دوره کنونی مجلس تمدید شود.

در زمان حاضر که لبنان حدود 117 روز است رییس جمهوری ندارد، دولت لبنان بیشتر وظایف رییس جمهوری را برعهده گرفته است.

دوره کنونی مجلس نمایندگان لبنان درسال 2009 تشکیل شد و یک سال و نیم پیش زمانی که اوضاع امنیتی کشور به این بدی نبود، یک بار تمدید شد.

براساس قانون اساسی لبنان و تعدیل های صورت گرفته در آن، انتخابات مجلس لبنان هر 4 سال برگزار می شود و مردم 128 عضو آن را از میان نامزدهای مسیحی و مسلمان بطور مساوی انتخاب می کنند.

64 نماینده مسیحی مجلس لبنان شامل 34 مسیحی مارونی، 14 ارتدوکس، 8 کاتولیک ، 5 ارمنی ارتدوکس ، یک ارمنی کاتولیک ، یک مسیحی انجیلی و یک اقلیت مسیحی می شود.

64 نماینده مسلمان هم شامل 27 سنی ، 27 شیعه، 8 دروزی و 2 علوی می شود.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان