arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۱۳۸۸
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۴ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۳

سه سؤال محترمانه از آیت الله درباره «یک صبحانه سیاسی قبل از انقلاب»

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اخیراً سخنانی از آیت الله هاشمی رفسنجانی ذکر شده است که در آن اشاره شده است که قبل از انقلاب ، وی به همراه آیت الله خامنه ای به منزل آیت الله مصباح یزدی می روند و از این که او در فرایند انقلاب و مبارزه علیه شاه مشارکت ندارد ، اظهار گلایه کرده و از ایشان دعوت می کنند که به قیام عیله رژیم شاه بپیوندد.

آن طور که آیت الله هاشمی مطرح کرده ، آیت الله مصباح با این درخواست مخالفت می کند و می گوید : 'مبارزه ای که مجاهدین و چپی ها در آن باشند، حرام است!'

بعد از این حرف که آیت الله مصباح کل مبارزه را زیر سؤال می برد و انقلابیون را متهم به فعل حرام می کند، آیت الله خامنه ای هم به تلخی به می گویند: اگر اهل مبارزه نیستی، خب مبارزه نکن ولی لااقل مبارزه را با این حرف ها خراب نکن!» و بدین ترتیب جلسه بدون نتیجه خاصی پایان می یابد.

در پاسخ به این سخنان ، آیت الله مصباح اصل نشست را تأیید می کند و می گوید که آیت الله خامنه ای و آیت الله هاشمی، از من خواستند به سازمان مجاهدین خلق کمک کنم ولی من چون حجت شرعی نداشتم این کار را نکردم. ضمن این که در کل جلسه ، فقط من و آیت الله هاشمی حرف زدیم و آیت الله خامنه ای اصلاً حرف نزدند. ضمن این که کمک های هاشمی به منافقین را نباید از یاد برد.

بدون این که بخواهیم در میان سخنان این دو بزرگوار قضاوت کنیم ، صرفاً برای روشن شدن ابعاد تاریخی این ماجرا - که می تواند بسیاری از رویدادهای بعدی را معنی دار کند - ضمن احترام ، چند سؤال از آیت الله مصباح یزدی مطرح می کنیم:

1 - فرض را بر صحت فرمایش حضرتعالی می گذاریم و می پذیریم که آیت الله خامنه ای و آیت الله هاشمی آمده بودند که شما را به همکاری با سازمان مجاهدین خلق دعوت کنند و شما چون این سازمان را نمی شناختید، حجت شرعی برای کمک نداشتید.

سؤال اینجاست که آیا کل انقلاب حول محور سازمان مجاهدین خلق بود و گروه های دیگری وجود نداشت که شما در دل آن به جریان انقلاب کمک کنید؟ شما - به گفته خودتان - برای کمک به یک گروه خاص حجت شرعی نداشتید، برای کمک به اصل انقلاب به رهبری امام خمینی(ره) که زمانی در کلاس های درس او حاضر می شدید چه؟!

در زندگینامه ای که از شما در سایت خودتان منتشر شده است (اینجا) هیچ موردی از مبارزات شما در جریان انقلاب ثبت نشده است، گو این که جنابعالی در آن دوران که مردم ایران درگیر انقلاب بودند و شهید می دادند، اساساً در ایران تشریف نداشتید (که داشتید). حتی در فصل آشنایی شما با حضرت امام خمینی(ره) ، هیچ نکته ای حتی در حد یک نقطه درباره مبارزات شما حول محور ایشان وجود ندارد و تنها به ذکر فضائل علمی و اخلاقی امام پرداخته شده است.

این که در جلسه شما و آیت الله خامنه ای و آیت الله هاشمی چه گذشت ، در اصل مطلب فرقی نمی کند و آن این که چرا شما در جریان مبارزات قبل از انقلاب حضور فعال نداشتید و به قول خودتان مشغول درس و تدریس و خدمت به اسلام بودید؟

در دوران بعد از انقلاب هم در دفاع مقدس نقشی نداشتید و بعدها در این باره چنین گفتید که شرایط زندگی تان اجازه نمی داد و به حال رزمندگان غبطه می خورید (سخنرانی در جمع مسوولان کمیته امداد امام -29 فروردین 92).

2 - ما نمی دانیم که در آن جلسه ، حضرت آیت الله خامنه ای سخنی گفتند یا نه؟! ولی حق داریم این سؤال را از شما بپرسیم که اگر قرار به سخن گفتن ایشان نبود، چرا از یک صبح تا ظهر با شما جلسه داشتند و مگر می شود در جلسه ای که راجع به مبارزات انقلابی است، فردی مانند ایشان که از انقلابیون آن دوران بودند و دعوت از شما را تکلیف خود دانسته بودند و قرار جلسه گذاشته بودند، بیایند و از صبح تا ظهر گوشه ای بنشینند، بی آن که نه در تأیید حرف های آیت الله هاشمی (که با هم آمده بودند تا دعوت تان کنند) حرفی بزنند و نه در تأیید سخنان شما مبنی بر حجت شرعی نداشتن؟! و بعد هم خداحافظی کنند و بروند؟!

3 - آیت الله مصباح در مقام پاسخ و انتقاد از آیت الله هاشمی می گوید: 'کمک های آقای هاشمی به منافقین را نیز نباید فراموش کرد. چه پول هایی که به آنها داد.'

آیا از نظر حضرتعالی ، که مفتخر به لقب 'آیت الله' هستید و سال ها درس اخلاق گفته اید، استفاده از تعبیر 'منافقین' در متهم کردن آیت الله هاشمی امری اخلاقی و قابل دفاع شرعی در محضر خداوند است؟ کسانی که اندک اطلاعی از تاریخ انقلاب دارند می دانند که در بدو انقلاب، سازمان مجاهدین خلق، از جمله گروه های اسلامی بود که در کنار مردم و روحانیت با رژیم شاه مبارزه می کرد و همه بزرگان انقلاب - از جمله آیت الله هاشمی - نیز به آنها و سایر مبارزان انقلابی کمک می کردند. بعدها وقتی کادر رهبری اولیه سازمان مجاهدین بازداشت شدند، جایگزینان آنها با تغییر در ایدئولوژی سازمان ، رسماً مشی مارکسیستی را برای خود برگزیدند و از این تاریخ به بعد راه آنها از مبارزان اسلامی مانند آیت الله بهشتی، آیت الله خامنه ای، آیت الله هاشمی و آیت الله طالقانی جدا شد.

با این اوصاف کسی که در آن فضای اختناق، با به خطر انداختن جان و امنیت خود، از اموال خود به انقلابیون کمک می کرده را متهم به 'کمک به منافقین' کردن ، دور از انصاف است و ما حمل بر خطای لفظی می کنیم و امیدواریم که جدای از اختلافات سیاسی، اصلاح شود زیرا تاریخ نخواهد بخشید کسی که نقشی در انقلاب نداشت ولی یکی از بزرگانی که در راه انقلاب مبارزه ها کرد و زندان ها رفت و شکنجه ها شد را چنین متهم می کند!

*عصر ایران
نظرات بینندگان