arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۱۴۴۲
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۰۰ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۳
وزیر نیرو:

مردم در بد مصرف کردن آب مسابقه گذاشته اند/بارش باران در تهران نسبت به سال های گذشته، 35 درصد کاهش پیدا کردند

وزیر نیرو با بیان اینکه حیات کشور بستگی به یک جراحی در مسئله آب دارد،گفت: بازار آب در ۶۰۹ دشت کشور ایجاد می‌شود تا آب قیمت اقتصادی پیدا کند و بی‌رویه مصرف نشود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر نیرو با بیان اینکه حیات کشور بستگی به یک جراحی در مسئله آب دارد،گفت: بازار آب در ۶۰۹ دشت کشور ایجاد می‌شود تا آب قیمت اقتصادی پیدا کند و بی‌رویه مصرف نشود.

به گزارش «انتخاب»، حمید چیت‌چیان عصر امروز در جلسه شورای آب استان، با قدردانی از مسئولان استان کرمان که به مسئله بحران آب توجه جدی دارند، اظهار کرد: کشور ایران یک کشور کم‌آب است که بخشی از استان‌های آن در مناطق خشک و مابقی در مناطق نیمه خشک قرار دارند.

وی بیان کرد: در سال‌های گذشته میزان بارش از حدود 250 میلی‌متر به 242 میلی‌متر کاهش پیدا کرده است.

چیت‌چیان تصریح کرد: جمعاً در کشور 130 میلیارد متر مکعب آب تجدید‌پذیر وجود دارد که در حال حاضر به 120 میلیارد مترمکعب رسیده است زیرا جمعیت زیاد شده و کشاورزی نیز توسعه پیدا کرده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه در حال حاضر به ازای هر فرد ایرانی حدود یک هزار و 550 مترمکعب آب تجدید شده وجود دارد، افزود: متوسط آن در دنیا 6هزار و 400 مترمکعب است و این نشان می‌دهد ایزان  در بحران آب قرار دارد.

به نوشته ی تسنیم، وی با اشاره به اینکه مردم به جدیت بحران آب توجه ندارند، اظهار کرد: اگر از مجموع آب تجدیدشونده بیش از 40 درصد استفاده شود، ناپایداری در منابع آب ایجاد می‌شود.

چیت‌چیان تصریح کرد: 120 میلیارد مترمکعب آب تجدید‌پذیر در کشور وجود دارد که 96 میلیارد متر مکعب آن استفاده می‌شود که دو برابر حد استاندارد است و از حیث مصرف نیز کشور در بحران قرار دارد.

وزیر نیرو گفت: به سبب مجانی بودن آب و نداشتن قیمت تمام مردم مسابقه در از بین بردن منابع و بد مصرف کردن این منابع گذاشته‌اند.

وی افزود: با وضعیت فعلی منابع و  افزایش روز به روز مصرف آب در راستای بدتر شدن وضعیت موجود قدم برمی‌داریم.

باید در مصرف آب تجدید نظر جدی شود

چیت‌چیان بیان کرد: باید در مصرف آب یک تجدید نظر جدی شود و تأکید همه مسئولان بر این مسئله است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: بارش در منطقه تهران نسبت به سال‌های گذشته 35درصد کاهش داشته است.

وی اظهار کرد: در سال‌های گذشته برای مسئله کمبود آب کار شده که ایجاد سدها وشبکه‌های آب‌رسانی نشان‌دهنده این امر است.

چیت‌چیان بیان کرد: بیشتر همت مدیران بخش آب برای مدیریت آب‌های سطحی صرف شده و آب زیرزمینی مورد غفلت قرار گرفته است، در حالی که آب زیرزمینی 54 درصد آب کشور را تأمین می‌کرده و تقریباً مدیریت در این زمینه رها شده است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در شورای عالی آب طرحی برای آب‌های زیرزمینی ارائه شده که خوشبختانه شورای عالی آب آن را تصویب کرده است، گفت: یکی از مصوبات این طرح این است که حداقل باید به طور متوسط در کشور 25 درصد مصارف آب زیرزمینی کاهش داده شود به سبب اینکه حدود 8 میلیارد مترمکعب بیشتر از ظرفیت دینامیک آب‌های زیرزمینی برداشت می‌شود.

 بازار آب در 609 دشت کشور ایجاد می‌شود

چیت‌چیان بیان کرد: یکی از مصوبات شورای عالی آب، ایجاد بازار آب در 609 دشت کشور است تا آب قیمت اقتصادی پیدا کند و بی‌رویه مصرف نشود.

وزیر نیرو افزود: یکی دیگر از مصوبات شورای عالی آب این است که از سال آینده بخش قابل توجهی از اعتبارات وزرات نیرو به منابع آب‌های زیرزمینی تخصیص داده شود.

15 طرح در شورای عالی آب تصویب شده است

چیت‌چیان گفت: 15 طرح در شورای عالی آب تصویب شده تا به برگرداندن وضعیت آب کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه تمام آب تجدیدشونده را می‌توان استفاده کرد، تصریح کرد: هدف رساندن هر دو منابع به 60 درصد است.

وزیر نیرو بیان کرد: راهی جز این نیست که در هر منطقه و دشت خود افراد برای این مسئله تلاش کنند و این فکر که فردی از وزارتخانه کاری انجام دهد باید از بین برود.

چیت‌چیان تصریح کرد: هرگونه حمایتی که بتوانیم، از مسئولان استان کرمان در بحث کمبود آب انجام می‌دهیم و منابع لازم را اختصاص خواهیم داد.

حیات کشور بستگی به یک جراحی در مسئله آب دارد

وی خاطرنشان کرد: حیات کشور بستگی به یک جراحی در مسئله آب دارد و چاره‌ای جز این نیست.

وزیر نیرو تصریح کرد: با اتکا به درآمد مردم و کمک‌های دولت و تلاش و عزمی که در میان مسئولان و مردم وجود دارد، صرفه‌جویی در مصرف آب به خوبی انجام می‌شود.

چیت‌چیان بیان کرد: استان کرمان پیش‌قدم در مسئله آب است و با تمام وجود از این طرح‌ها و برنامه‌ها حمایت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه منابع دولتی محدودیت‌هایی دارد، تصریح کرد: مجلس یک تدبیری در قانون بودجه انجام داده که در تبصره 11 قانون بودجه این مورد دیده شده که برای فعالیت‌های مدیریت مصرف آب و سایر مسائل در این زمینه بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کند و دولت نتیجه و حاصل کار بخش خصوصی را خریداری می‌کند زیرا منابع مالی دولت برای انجام این کار کفایت نمی‌کند.

وی تصریح کرد: چه مانعی دارد که پسته‌داران برای حمایت از محصول خود در این زمینه سرمایه‌گذاری کند.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: مدیریت مصرف به معنای این نیست که درآمد کشاورزان کاهش پیدا کند بلکه درآمد آنها افزایش نیز می‌یابد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۴
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
2
5
اقای وزیر فراموش کرده اند که عمده هدر رفت اب در ایران بابت سیستمهای غلط ابیاری سنتی در بخش کشاورزی است که بر اساس امار خودشان حدود هفتادتا هشتاد درصد هدر رفت اب است. البته این نظر حقیر جهت انکار اسراف اب در بین مردم نیست ولی اینکه گناه را بندازید گردن مردم این نادرست است.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
0
3
کلا ما ایرانیا خیلی اهل هیجان و ماجراجویی هستیم...
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
0
5
آقای وزیر ظاهرا مهندسی پزشکی دارند ودائم صحبت ازجراحی میکنند طرحی برای مدیریت وکنترل مصرف آب کشاورزی وآب شرب ندارند وتنها به انرژی پاک فکر میکنند ازهشت میلیون هکتار زمین کشاورزی تنها1300000هکتارازآبیاری تحت فشار استفاده میکند تغییر الگوی کشت ونظارت بران با هماهنگی جهادکشاورزی دربعضی مناطق موجب کاهش مصرف آب کشاورزی میشود کنترل مصرف آب درکلان شهرهای تهران اصفهان مشهدو..متاسفانه درتهران واصفهان سهم آب کشاورزی 30درصد وسهم آب شرب 70درصد است زیرا هرنفرتا300لیترآب درشبانه روزمصرف میکند درحالیکه درجهان 180تاحداکثر220لیتر است آقای وزیر نیرو دنبال راحترین مسئله یعنی خرید آب هستند خشکسالی سالهاست که درکشورما وجود دارد وآنرا امریکا به ما تحمیل نکرده است بارش امسال هم 8میلیمترکمتر ازسال گذشته بوده است بنابراین سرمایه گذاری برای سیستم آبیاری تحت فشاردرکشاورزی وکنترل مصرف سرانه هرنفر از150لیتر تاحداکثر 200لیتر وماهانه4.5تا6مترمکعب
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
0
3
مردم بد مصرف میکنند دلیلش در کم کاری اطلاع رسانی وزارت نیرو است
سعید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
0
3
آقای وزیر: مردم بد مصرف میکنن درست ... شما درست مدیریت میکنید؟؟؟
ناشناس
|
UNITED KINGDOM
|
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
0
3
آقای وزیر!چند درصد اب تا به دست مصرف کننده برسد در خطوط لوله تلف می شود؟ 30%؟؟؟
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
0
1
سلام

واقعاً مردم عجیبی داریم وقتی دارن بنزین میزنن تمام تلاششونو میکنن یک قطره هم ضایع نشه و زمین نریزه ولی آب که مایه حیات انسانه و اگر نباشه زندگی نیست رو اینجوری مصرف میکنیم...
بهتره منطقی باشیم .... ما داریم از فقر فرهنگی رنج میبریم.....
فقر فرهنگی اینه که بری حمام و آب رو تا آخر باز بزاری و آب مستقیماً وارد فاضلاب بشه...
فقر فرهنگی اینه که با آب شرب ماشین بشوری...
فقر فرهنگی اینه که با آب شرب حیاط خانه رو بشوری..
فقر فرهنگی اینع که با اب شرب یک ساعت و نیم مسواک بزنی...

بخدا خیلی سخت نیست دولت میتونه با یک طرح ساده جلوی این بی فرهنگی رو بگیره...

وزارت نیر برای هر نفر یک استاندارد مصرف ماهیانه تعیین کنن و در صورت مصرف مازاد بر مقدار استاندارد 10 برابر قیمت از مشترک پول بگیرن باور کنید درست میشیم چون ما عادت داریم ، باید زور بالای سرمون باشه مثل کمربند ایمنی ماشین....
آب باید لیتری 1000 تومان باشه نه بنزین..
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
1
0
میگم حالا که بارش باران کاهش پیدا کرده چطوره وزیر نیرو رو استیضاح کنیم؟ پایداری می تونه ازش بپرسه می رفتین به جای فلان کار نماز باران رو ترویج می دادین تا بارون بباره.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
0
2
مسئولین و مدیران هم در سوء مدیریت در مصارف آب کشاورزی و صنعتی مسابقه گذاشته اند لازم به ذکر است : سهم استفاده ی مردم از کل آب ها کمتر از ده درصد است و بقیه در کشاورزی و صنعت مصرف میشود این بدان معنا است : حتی اگر مردم مثلا 30 درصد صرفه جویی کنند شاید مثلا 2 درصد در کل، صرفه جویی ایجاد شود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
0
1
آقای وزیر مشکل کمبود آب صرفا منحصر به زمان حال نبوده و نیست حتی دانش آموز ابتدایی هم می داند ایران در ناحیه ی خشک و بیابانی است شما و گذشتگان شما این را بهتر از همه می دانسته و می دانید چرا با توجه به اینکه دو منبع عظیم آبی درشمال و جنوب کشور داریم و یا در مقاطعی که وضعیت آب مناسب است به فکر این روز نیستید شما و همکاران گذشته و حال شما خوب می دانید که در غالب کشورهای جهان آب شرب از آب مصرفی در دیگر موارد ، جداست ! چرا نباید این موضوع تا بحال اجرایی می شد مگر در کشور ما منابع مال بحد کافی نیست. همیشه که نمی توان از مردم توقع داشت کم کاری خودمان را جبران کنند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
1
1
دار و دسته سیاستمداران در ایجاد شرایط فاجعه بار مسابقه گذاشتند و اکنون طلب نداشته را از مردم می خواهند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
0
2
فقط مردم! خرابی لوله ها، شکستگی ها و دو روز بعد درست کردن آنها و... چی؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
1
1
بیشترین مصرف کننده و هدر دهنده آب در تهران ، “شهرداری تهران” است . ؛
ساخت دریاچه مصنوعی شهدای خلیج فارس در غرب تهران روزانه میلیونها لیتر آب را تبخیر می کند و به هدر می دهد.
کاشت چمن در اطراف بزرگراهها ، پارکها که برای زنده نگاه داشتن این چمن ها مجبورا روزانه میلیونها لیتر آب مصرف کنند که اکثر آن تبخیر شده و از دست می رود .
شهرداری تهران باید بجای چمن از کاشت درخت استفاده کند که یک صدم چمن نیاز به آب دارد و اکسیژن هم تولید کرده و در رفع آلودگی هوای شهر هم مفید است.

آبی را که مردم مصرف می کنند تبخیر نکرده و به هدر نمی دهند بلکه با مصرف بی رویه خود آن را از دسترس دور کرده و مجدد به آبهای زیرزمینی برگشت می کند . مردم هم باید صرفه جویی کنند ولی این نمی شود که تنها فشار را به مردم منتقل کنیم و شهرداری تهران بزرگترین مصرف کننده که اشتباه است هدر دهنده آب همچنان که به کار اشتباه خود ادامه دهد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
1
2
جناب آقاي وزير اصرار دارند چرخ را از نو اختراع كنند و در اين ميان طبق معمول هميشه تقصيرها را متوجه مردم كرده و سوء مديريت كلان آب را منحرف كنند. اگر يك جستجوي خيلي ساده در اينترنت داشته باشيم راه حلهاي بسيار زيادي بر پايه تجارب علمي اجرا شده براي مديريت كمبود آب وجود داره كه عمده آنها ايجاد سيستم فاضلاب و پساب براي تمامي شهرهاي كوچك و بزرگ است كه قابليت تصفيه آب را ايجاد ميكنه در اين مورد پيشنهاد شده اين آب تصفيه شده براي كشاورزي ، صنعت و مصارف عمومي مردم مثل شستشو مورد استفاده قرار بگيره . آب آشاميدني هم با ايجاد لوله كشي مجزا در منازل و با قيمت منطقي در اختيار مردم قرار داده بشه . سيستمهاي آبياري كشاورزي سنتي از روش غرقابي به روشهاي تحت فشار تغيير كنه و پيشنهادهاي زياد ديگري كه تا دلتون بخواد هست . آقاي وزير مهم اينه كه براي اينكار وقت بذاريد و شروع كنيد مطمئن باشيد با مصاحبه و نگران بودن و نشستن در دفاتر خنك و گرم مشكلي حل نميشه.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
0
1
خوشم میاد درمان همه مشکلات فقط یه راه داره، اونم گرون کردنه. مدیریت مصرف آب توسط مردم نیاز به آموزش نداره که؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
0
1
هدر رفتن آب در لوله هاي فرسوده آبرساني شهري يادت رفته
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
0
0
یه مشکل عمده هم اینه که ساختمانهای قدیمی مثل ما کنتر آبشون مشترکه و موتورخونه دارند واسه همین هرکی زیاد مصرف کنه بین همه تقسیم میشه و هیچ کس انگیزه لازم واسه صرفه جویی رو نداره!! جالبه اونایی که مصرفشون بالاست شارژ رو هم نمیدند و هزینه هاشون گردن همسایه هاست!!
نظرات بینندگان