arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۱۵۵۱
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۲۳ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۳

واکنش جنبش انصارالله به مواضع سفیر آمریکا در یمن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 جنبش انصارالله اظهارات " ماتیو توئلر" سفیر آمریکا در صنعا علیه اعتراض های مردمی و تهدید و هشدار وی به جنبش انصارالله را محکوم کرد، و کاخ سفید را مسوول بحرانی شدن وضعیت امنیتی یمن دانست.
 
"فضل المطاع " یکی از رهبران جنبش انصارالله به خبرنگار العالم گفت: کشورهای استکباری به دنبال وقوع اعتراض های مردمی در یمن، چهره خود را نشان دادند و دشمنی خود را با انصارالله و رهبران اعتراض های مسالمت آمیز مردمی ثابت کردند.
 
به گفته وی اتخاذ مواضع ضد مردمی کشورهای استکباری و تلاش برای سرکوب اعتراض های مردم، درست یک روز پس از بیانیه القاعده رخ داد که به مردم یمن نسبت به مشارکت در اعتراضهای انصارالله ضد دولت و هدف قرار دادن این جنبش هشدار داده بود.
 
"علی الذهب" خبرنگار العالم گزارش کرد: کشتارها، مذاکرات و اعتراضهای مردمی در یمن همچنان ادامه دارد و به نظر می رسد کشور وارد مرحله خطرناک تر و پیچیده تری شده است.
 
در تازه ترین نتایج تحولات یمن بیش از 40 نفر در درگیری های میان جنبش انصارالله و گروه های تکفیری که روز پنجشنبه به صنعا پایتخت یمن و ساختمان تلویزیون و فرودگاه کشیده شد، کشته شدند.
 
یکی از مقام های تلویزیون یمن نیز با تاکید بر هدف قرار گرفتن ساختمان تلویزیون با چند موشک گفت: چندین شرکت هواپیمایی سفرهای خود به یمن را تا بهبود وضعیت امنیتی به مدت 24 ساعت لغو کرده اند.
 
 پس از آنکه دولت یمن با حمله به مواضع مخالفان و معترضان مردمی دست به کشتار مقابل مقر نخست‌وزیری دست زد، سفیر جدید آمریکا در صنعا روز گذشته به معترضان یمنی هشدار‌داد.
 
«ماثیو تولر» سفیر جدید آمریکا در صنعاء از معترضان خواست برای رسیدن به خواسته‌های خود به روز متوسل نشوند وگرنه مورد تحریم‌های بین‌المللی قرار می‌گیرند. تولر از جنبش انصارالله که هدایت معترضان مردمی را بر عهده دارد، خواست یک حزب سیاسی تشکیل دهند و سلاحشان را به دولت بازگردانند.
 
وی که در اولین کنفرانس در صنعا پس از تعیین به عنوان سفیر آمریکا در یمن سخن می‌گفت، افزود: در مورد توسل هر دو طرف به زور هشدار می‌دهیم و تاکید می‌کنیم که انتخاب هر راهی به جز مذاکرات سیاسی وضعیتی مانند سوریه و لیبی را در پی دارد.
 
تولر از فعالیت معترضان از جمله جنبش انصارالله اظهار نگرانی و آن را عامل خراب شدن اوضاع امنیتی کنونی توصیف کرد و افزود: ما طرح مسالمت‌آمیز حل مشکلات کنونی را حمایت می‌کنیم و می‌دانیم که نتایج درگیری‌ها زندگی مردم یمن را نابود خواهد کرد، ما علنا اعلام می‌کنیم که از تلاش‌های «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری و مذاکرات وی و نیز بیانیه کشورهای دهگانه حامی طرح شورای همکاری خلیج فارس حمایت می‌کنیم.
 
سفیر آمریکا در ادامه ادعا کرد که کشورش از معترضان یمنی از جمله حوثی‌ها حمایت می‌کند اما در عین حال آنان را به اقدام های مسلحانه متهم کرد و افزود: حوثی‌ها در کنفرانس گفت‌و‌گوی ملی شرکت کردند و نتایج خوبی داشت اما استفاده از سلاح توسط آنها باعث ایجاد شک شد، ما پشتیبان اقدامات دیگر حوثی‌ها و دیگر گروه‌های سیاسی برای حل مسالمت‌‌آمیز موضوع خواهیم بود وسفارت از نزدیک گفت‌و‌گوها را دنبال می‌کند و می‌دانیم که این روند بر درخواست‌های حوثی‌ها متمرکز است و آنها اعلام کرده‌اند حقی در حکومت دارند و این مسائل باید مورد بحث قرار گیرد.
 
تولر در خصوص حمایت کشور نیز گفت که موضع آمریکا در این مورد بر اساس بیانیه‌های قبلی آشکار است و هر کشوری که قصد حمایت یمن را دارد باید از بیانیه کشورهای دهگانه خلیج فارس حمایت کند.
 
سفیر آمریکا برخی اعضای کنفرانس گفت‌وگوی ملی را به پیوستن به حوثی‌ها و تلاش برای سرنگونی دولت یمن یا کاهش مشتقات نفتی متهم کرد و افزود: اعضای حزب کنفرانس ملی را زیر نظر گریفیتم و این حزب می‌تواند باعث آشوب در کشور شود.
 
تولر در ادامه معترضان از جمله نیروهای انصارالله را که مورد حملات دولت یمن و ارتش آن قرار گرفته‌اند، متهم کرد که به دنبال اصلاح نیستند بلکه مقابل دولت ایستاده‌اند و آن را هدف گرفته‌اند.
 
وی در پایان گفت که هیچ مذاکره مستقیمی با «عبدالملک حوثی» رهبر جنبش انصارالله نداشته است زیرا وی دیدار مستیم با نمایندگان آمریکا را رد کرده است و افزود که هیچ مشکلی برای دیدار با نمایندگان حوثی‌ها به عنوان جزئی از جامعه یمن ندارد... اگر آنها به حل مسالمت‌آمیز قضایا روی بیاورند به بخش زیادی از خواسته‌های خود می‌رسند اما اگر به خشونت روی بیاورند خود را در معرض محکومیت‌های بین‌المللی قرار می‌دهند.
 
سفیر آمریکا در حالی مخالفان را به خشونت متهم می‌کند که دولت و ارتش یمن، تظاهرات مسالمیت‌آمیز معترضان را در مقابل مقر نخست‌وزیری به خشونت کشاند و بیش از هفت نفر را کشت و دهها نفر را زخمی کرد و اکنون به مواضع انصارالله در شهرهای شمالی یمن هجوم برده است.  

نظرات بینندگان