arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۱۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۴ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۳

سیا جاسوسی در اروپا را متوقف کرده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مقام‌های سابق و کنونی آمریکا اعلام کردند که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا "سیا" جاسوسی از دولت‌های دوست در اروپای غربی را متوقف کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از آسوشیتدپرس، مقام های رسمی سابق و کنونی آمریکا تاکید کردند که سازمان سیا در واکنش به رسوایی مربوط به فروش اطلاعات محرمانه توسط یک آلمانی به سرویس های اطلاعاتی آمریکا و همچنین افشاگری ادوارد اسنودن در خصوص فعالیت های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا، جاسوسی از کشورهای دوست در اروپای غربی را متوقف کرده است.

بر اساس این گزارش یک مقام آمریکایی در این باره تاکید کرد که توقف کنونی در دهه ها جاسوسی با این هدف بوده است تا افسران سیا فرصت کافی را داشته باشند تا این مساله را ارزیابی کنند که آیا آنها برای انجام فعالیت های جاسوسی به اندازه کافی مراقب بوده اند و همچنین این مساله مورد ارزیابی قرار دهند که آیا جاسوسی از متحدان به خطر و ریسک کشف شدن آن می ارزد.

بر اساس دستور سازمان سیا افسران این سازمان در اروپا تا حد زیادی از اجرای عملیات های یک جانبه مثل برگزاری نشست با منابع اطلاعاتی اجیر شده خود در داخل دولت های متحد منع شده اند.

البته افسران سیا اجازه برگزاری نشست با همکاران خود در سرویس هاس اطلاعاتی کشورهای متحد آمریکا را دارند و می توانند عملیات های مشترک را با سرویس های اطلاعاتی و جاسوسی کشورهای متحد با کسب مجوز دولت میزبان انجام دهند.

ولی اکثر نشست های افسران اطلاعاتی سیا با منابع اجیر شده خود در داخل دولت های متحد آمریکا متوقف شده و افسران سیا همچنین اجازه اجیر کردن منابع اطلاعاتی جدید را نیز در شرایط کنونی ندارند.

سازمان سیا هنوز در قبال این گزارش موضع گیری نکرده است. جیمز کلاپر مدیر اطلاعات ملی آمریکا نیز روز پنج شنبه تاکید کرد که آمریکا با متوقف کردن جاسوسی از اهداقف خاص ریسک بیشتری را قبول کرده است.

متوقف شدن جاسوسی سیا از کشورهای اروپای غربی پس از آن صورت گرفته است که یک جوان 31 ساله که کارمند سرویس اطلاعاتی آلمان بوده در 2 جولای به اتهام فروش اسناد محرمانه به سیا بازداشت شده است. وی به مقام های آلمانی گفته است که 218 سند اطلاعاتی محرمانه آلمان را در اختیار سازمان سیا قرار داده است.

چند روز قبل از آن نیز آلمان از مدیر سیا در برلین خواسته بود تا خاک این کشور را ترک کند. این یک درخواست بی سابقه از سوی آلمان به شمار می رود. این مساله نشان می دهد که دولت آلمان تا چه حد مساله جاسوسی آمریکا را جدی گرفته است. افشای برنامه های جاسوسی واشنگتن توسط ادوارد اسنودن پیمانکار سابق اطلاعاتی آمریکا به خصوص جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از مکالمات تلفنی آنگلا مرکل پیش از این موجب افزایش تنش در روابط دو کشور شده بود.

مدیران سیا نگران این مساله هستند که این حادثه منجر به تحت نظر قرار گرفتن ماموران سیا توسط نهادهای اطلاعاتی و جاسوسی اروپا شود.
نظرات بینندگان