arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۱۶۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۹ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۳

شهردار تهران: به حرف های بی منطق توجه نمی کنیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شهردار تهران گفت: حرف هایی به صورت جسته و گریخته در جاهای مختلف می شنویم که البته حتما پاسخ لازم داده می شود اما توجه کردن به این حرف هایی که مطمئن هستیم منطق ندارد درست نیست، چرا که شاید این حرف ها برای آن است که فرصت ما را بگیرند.

محمدباقر قالیباف روز شنبه در مراسم بهره برداری از 88 واگن مترو تهران و حومه به برخی اظهارات مطرح شده مبنی بر استفاده از قطارهای دست دوم در ناوگان مترو تهران اشاره کرد و گفت: اگر می گویند قطار کهنه وارد می کنید، این را جزو مزاح ها بگذارید و آن را برای رفع خستگی بگیرید.

وی خاطرنشان کرد: بیش از 7 ، 8 ماه است که بنده به طور فشرده با جمعی از همکاران، نخبگان و مردم در حال برنامه ریزی برای این موضوع هستیم و مقدماتی را فراهم کرده ایم که امیدوارم بعد از تکمیل آن بتوانیم این طرح را در آینده ای نه چندان دور اجرایی کنیم.

قالیباف به برخی سخنان گزاف درباره تضاد دریاچه خلیج فارس با معیارهای محیط زیست و قطع درختان در شهر اشاره و اظهار کرد: چه کسی است که نداند توسعه فضای سبز تهران از 9 متر در گذشته، نزدیک به 16 متر در هشت سال اخیر رسیده و چندین میلیون درخت در این شهر کاشته شده است.

وی ادامه داد:هرچند امروز افرادی هستند که به ناحق درختان را خشک می کنند و متوجه هستیم که امروز جایی وجود دارد که با حکم قاضی درخت قطع می کنند و البته ما جلوی این موارد را می گیریم و باید با آن ها برخورد شود، اما در جایی که بگویند شهرداری درخت قطع می کند، حرف گزافی است.

وی به اقدام قاطع شهرداری تهران برای ممانعت از ساخت و ساز در طراز بالای 1800 متر در تهران اشاره کرد و گفت: هنر ما در طرح جامع و تفصیلی این بوده است که ما محدوده شهر تهران را از 740 کیلومتر مربع به 640 کیلومتر کاهش داده ایم و شهر را 100 کیلومتر مربع کوچک کرده ایم.

وی گفت: در منطقه یک خط 1700 را گذاشته ایم و در برخی نقاط اجازه نداده ایم که از 1700 متر به بالا ساخته شود اما این روزها عده ای نانشان در این است که این حرف ها را بزنند.

شهردار پایتخت در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: این ایام تقارن با آغاز سال تحصیلی به عنوان بهار دانایی و تلاش برای علم و دانش و نیز آغاز هفته دفاع مقدس به عنوان تبلور رشادت ها و تلاش های این ملت به رهبری حضرت امام (ره) است.

وی بیان داشت: در دفاع مقدس برای یک بار این افتخار در تاریخ ایران به ثبت رسید که مردم با اتکا به فرهنگ اسلامی و به فرماندهی امام خمینی (ره) توانستند با رشادت و مجاهدت از آبرو، عزت، خاک کشور و باورهای انقلاب خود دفاع کنند.

قالیباف با بیان اینکه دانش آموزان و دانشجویان با تقدیم نزدیک به 25 هزار شهید در دوران دفاع مقدس بیشترین حضور و شهید را داشته اند، گفت: امروز همه دانش آموزان ما که پشت میز مدرسه قرار می گیرند، بدانند که بهترین و بیشترین سنگربانان ما در دوران دفاع مقدس از پشت همین میز مدارس به جبهه رفتند.

وی به مشکلات ترافیکی در آغاز بازگشایی مدارس به دلیل کوتاه شدن روز و تغییر زمان سفرهای شهری اشاره کرد و گفت: افزایش محیط های آموزشی باعث استفاده بیشتر از وسایل حمل و نقل عمومی می شود و طبیعی است که مدیریت شهری باید در این زمینه چاره اندیشی کند.

قالیباف با تاکید بر ضرورت افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی با توجه به برنامه سالانه شهرداری تهران، خاطر نشان کرد: امسال زمینه برای افزایش ظرفیت جا به جایی 400 هزار نفر در مجموعه ناوگان اتوبوس و مترو فراهم شده است.

وی افزود: ما با روزی حدود 400 هزار نفر جا به جایی در مترو کار را شروع کردیم و امروز این رقم به مرز 3.5 میلیون نفر جا به جایی در روز رسیده است که این آمار بسیار خوشحال کننده است.

قالیباف همچنین یادآور شد: زمانی که خط ویژه اتوبوس را پیش بینی می کردیم، مخالفت هایی وجود داشت اما باید حمل و نقل عمومی را به حمل و نقل شخصی اولویت دهیم چرا که این راه متعلق به عموم جامعه است و با پول بیت المال و مردم تملک شده است.

شهردار تهران با تاکید بر ضرورت توجه به محیط زیست، عنوان کرد: کاری که عزیزان براساس پیشنهاد خود شهرداری انجام دادند آن بود که خودروها را بازسازی کرده و از آن ها استفاده کنیم، اما باید توجه داشت که این اقدام از بعد شاخص های اقتصادی مقرون به صرفه نیست بلکه باید از اتوبوس های نو استفاده کنیم.

وی گفت: اگر این اتوبوس های فعلی بازسازی شود برای خارج از شهر مناسب خواهد بود اما برای استفاده در تهران مناسب نیست.

وی افزود: متاسفانه چهار سال است که شهرداری تهران حتی یک اتوبوس از سهم خودش در توسعه حمل و نقل عمومی را که مربوط به اعتبارات عمومی است، دریافت نکرده است.

قالیباف گفت: این در حالی است که مردم تهران هم مالیات می دهند و براساس جمعیت این شهر سهمی دارند، اما متاسفانه تا امروز چهار سال است که از این سهم محروم هستند.

وی به فعالیت یک هزار و 200 واگن فعال در ناوگان متروی تهران اشاره و بیان کرد: از جهت زیرساخت، بحث های فنی، ظرفیت ایستگاهی و ریلی و شرایط ایمنی می توانیم هزار و 200 واگن دیگر را نیز به ظرفیت ناوگان های موجود اضافه کنیم.

وی بیان داشت: معنی این حرف آن است که با همین زیر ساخت ها می توانیم حجم جابجایی سه و نیم میلیون مسافر در روز را به هفت میلیون مسافر در روز افزایش داده و حجم فشردگی در پیک سفر را کاهش دهیم.

وی تنوع پذیری را ششمین شاخص در مورد توسعه حمل و نقل عمومی عنوان کرد و گفت: تاکسی، مترو، مینی بوس و اتوبوس باید همپوشانی کامل داشته باشند.

وی افزود: این که می گوییم با فاصله 350 متری امکان دسترسی به حمل و نقل عمومی وجود داشته باشد بدین معنی است که هر فرد قدرت انتخاب داشته باشد تا با مترو، اتوبوس و تاکسی سفر کند.

قالیباف با تاکید بر ضرورت توجه به فرهنگ ترافیک نیز تصریح کرد: واقعیت این است امروز رانندگی ها در شهر زیبنده مردم ما نیست.

وی بیان داشت: این روزها شخصیت های سیاسی و توریست هایی که وارد شهر می شوند از نظافت، فضای سبز و زیبایی های شهر تهران تعریف می کنند اما جایی که همه بالاتفاق به ما منتقد هستند؛ حوزه ترافیک و فرهنگ رانندگی است.

مراسم بهره برداری از 88 واگن متروی تهران و حومه امروز (شنبه ) با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران و مسوولان مترو شهری پایتخت در کارخانه واگن سازیی باقر شهر برگزار شد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان