arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۱۶۴۲
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۹ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۳

اسکاتلندی ها در انتظار تحقق وعده های رهبران سیاسی انگلیس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اسکاتلندی ها به دنبال پیروزی مخالفان استقلال در همه پرسی روز پنجشنبه گذشته، در انتظار وعده های رهبران سیاسی انگلیس درخصوص افزایش اختیارات به دولت محلی اسکاتلند هستند.

رهبران سه حزب اصلی انگلیس، روز سه شنبه گذشته و درآستانه همه پرسی استقلال اسکاتلند در بیانیه ای مشترکی وعده داده بودند که اگر رای دهندگان اسکاتلندی، به استقلال این منطقه از بریتانیا رای ندهند، رقم بودجه تخصیص داده شده به اسکاتلند را افزایش و به سیاستمداران این کشور اجازه دهند کنترل بیشتری بر هزینه های نظام بهداشت و درمان داشته باشند.

این بیانیه مشترک به امضای 'دیوید کامرون' نخست وزیر انگلیس و رهبر حزب محافظه کار، 'نیک کلگ' معاون کامرون و رهبر حزب لیبرال دمکرات و 'اد میلیبند ' رهبر حزب مخالف کارگر رسیده بود.

اما به نظر می رسد که رهبران احزاب سیاسی انگلیس پس از برگزاری این همه پرسی، درخصوص نحوه و زمان تحقق این وعده های داده شده ، دارای یک فکر واحد نیستند.

'گوردون براون' رهبر سابق حزب مخالف کارگر و نخست وزیر پیشین انگلیس روز شنبه از رهبران این کشور خواست به دنبال رای مردم اسکاتلند به جدا نشدن از انگلیس، به وعده های شان مبنی بر اعطای قدرت و اختیارات بیشتر به اسکاتلند عمل کنند.

براون گفت: چشم های جهان اکنون در حال نگاه کردن به ما و مقامات ارشد احزاب سیاسی انگلیس است.

براون بیان داشت ، جدول زمانی برای اعطای اختیارات بیشتر به اسکاتلند توسط رهبران سه حزب سیاسی به منظور جلب حمایت بیشتراسکاتلندی ها از کارزار تبلیغاتی مخالفان استقلال صورت گرفت.

ˈدیوید کامرونˈ نخست وزیر انگلیس نیز صبح روز جمعه گذشته سرمست از رای منفی اسکاتلندی ها به استقلال از انگلیس، اعلام کرد که اختیارات بیشتری به پارلمان محلی اسکاتلند داده خواهد شد .

وی افزود: پیش نویس لوایحی که به اسکاتلند اختیارات بیشتری می دهد، در ماه ژانویه منتشر می شود و اکنون زمان آن فرا رسیده است تا انگلیس متحد شده و رو به جلو حرکت کند.

اما الکس سالموند، وزیر اول حکومت محلی اسکاتلند و رهبر کارزار تبلیغاتی استقلال طلبان ، اصرار دارد بازخوانی این لایحه، پیش از انتخابات پارلمانی انگلیس در سال آینده میلادی صورت گیرد.

'نیک کلگ' معاون نخست وزیر انگلیس نیز روز جمعه گذشته اعلام کرد: رأی منفی اسکاتلندی ها به استقلال در همه پرسی این منطقه نشانه اصلاحات گسترده در سراسر بریتانیا است.

رهبر حزب لیبرال دمکرات افزود: ما در حال حاضر باید بسته اختیارات جدید را به اسکاتلند ارائه کنیم. این همه پرسی نه تنها نشانه فصل جدیدی برای اسکاتلند در چارچوب بریتانیا بود بلکه نشانه اصلاحات اساسی گسترده تری در سراسر این کشور است.

در همین حال 'اد میلیبند ' رهبر حزب مخالف کارگر روز شنبه در سخنانی نسبتا متفاوت با گوردون براون گفته است: برای بیشتر مردم اسکاتلند در حال حاضر بحث اعطای امتیازات ویژه به اسکاتلندی ها در اولویت نیست.

وی در سخنانی در منچستر با بیان اینکه این روند تفویض اختیارات نبایستی همراه با عجله باشد، گفت: در چند ماه اخیر تلاش ما درخصوص حفظ کشورمان، با همکاری هم بود و درهشت ماه آینده موضوع مهم چگونگی تغییر کشورمان با همکاری یکدیگر است.

به هر ترتیب در طی هیجده ماه آینده مذاکرات میان رهبران سیاسی انگلیس و نیز اسکاتلندی ها برای تغییر برخی قوانین در راستای تفویض اختیارات بیشتر به پارلمان و حکومت محلی اسکاتلند برگزار خواهد شد.

اما مذاکرات یاد شده که مبتنی بر خواست عمومی اسکاتلندی ها است و در نتایج همه پرسی نیز بازتاب داشته است، مشخص می کند که کشور بریتانیا تا چه حد به سمت فدرالیسم بیشتر حرکت خواهد کرد.

در جریان همه پرسی روز پنجشنبه گذشته ، اگرچه 55 درصد از رای دهندگان اسکاتلند به استقلال این کشور از بریتانیا، 'نه' گفتند، در مقابل بیش از 44 درصد از رای دهندگان نیزخواهان جدایی این کشور از بریتانیا بودند و این تقسیم آرا ، نشانگر آن است که نمی توان خواسته کسانی که در این همه پرسی جواب آری دادند، نادیده گرفت.

براساس نتایج نهایی منتشر شده از سوی مسوولان 'همه پرسی استقلال اسکاتلند ' ، مخالفان استقلال 55.3 آرا و موافقان 44.7 درصد آرا را به دست آورده اند.

این نتایج بعد از شمارش آرای 32 حوزه انتخاباتی اسکاتلند اعلام شد و تعداد آرای مخالفان 2 میلیون و یک هزار و926 رای و شمار آرای موافقان استقلال یک میلیون و 617هزار و989 رای بود.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان