arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۱۶۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۰ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۳

چرا اتباع خارجی به زندگی در یزد علاقمندند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری یزد گفت: می‎‎توان با سرمایه‏‏‌گذاری بیشتر در صنایع های‎تک، مدل مهاجرت به استان را دستخوش تغییری هوشمندانه کرد و آن را به سمت یک مدل قابل قبول و کم آسیب‌تر حرکت داد.

مجید جوادیان‌زاده اظهار کرد: شرایط وی‍ژه توسعه‎‎ای و ایجاد فرصت‌های شغلی فراوان در استان یزد زمینه‎‎ساز مهاجرت نیروهای کاری دیگر استان‎‎های کشور و حتی اتباع خارجی را به این استان فراهم آورده است و علاوه بر این عوامل، وجود مراکز متعدد آموزش عالی در استان سالانه موجب مهاجرت تعداد زیادی از دانشجویان غیربومی به استان یزد می‎‎شود. مجموعه این عوامل و دلایلی دیگری از این دست، باعث شده است تا استان یزد همیشه به عنوان یکی از استان‎‎های مهاجرپذیر در کشور مطرح باشد.

این مسئول در رابطه با آسیب‎‎های مهاجرت به استان یزد اظهار کرد: افراد مهاجر همزمان با ورود به یک منطقه به همراه خود یک سری ‎فرهنگ‎‎ها و آداب خاص خود را نیز می‎‎آورند که به نوعی روی بافت فرهنگی و هویتی آن جامعه تأثیرگذار خواهد بود. اگر این تأثیرات فرهنگی و اجتماعی به درستی مدیریت نشود، منشاء برخی از اغتشاشات فرهنگی و تولید ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی خواهد بود. به عنوان مثال در برخی فرهنگ‎‎های وارداتی انجام بعضی از رفتارها کاملاً منطقی و طبیعی جلوه می‎‎کند، در حالی که شاید در منطقه‌ای که مهاجر در آن ساکن شده است، این رفتار اجتماعی نوعی توهین یا عملی منفی تلقی شود و باعث بروز بعضی از تنش‌های اجتماعی و فرهنگی در منطقه شود.

جوادیان‌زاده، هجوم مهاجران بی‏‏‌کیفیت به استان یزد را یکی از آسیب‎‎های مهاجرپذیری استان برشمرد و گفت: آسیب مهاجرت موجب می‏‏‌شود که سطح فرهنگی، اجتماعی و حتی سلامت جامعه دچار تنزل شود.

وی بیان کرد: برخی از صنایع موجود در یزد به دلیل تکنولوژی پایین به حجم بالایی از کارگران ساده نیازمند هستند و این نیاز خود را معمولاً از نیروهای مهاجر جویای کار که غالباً از سواد اجتماعی و فرهنگی پایینی برخوردار هستند تامین می‎‎کنند که به دلیل ویژگی‎‎های مذکور، کیفیت برخی شاخص‎‎های موجود در استان را نیز کاهش می‎‎دهند.

وی معتقد است، ارتقای صنایع استان به سمت صنایع با تکنولوژی بالا و توسعه صنایعی مانند صنایع IT یا گردشگری، استفاده از مهاجران باکیفیت استان را افزایش خواهد داد و می‎‎تواند آنها را جایگزین مهاجران فاقد کیفیت لازم اجتماعی و فرهنگی فعلی کند.

جوادیان‎‎زاده تاکید کرد: می‎‎توان با سوق دادن صنایع استان به سمت و سوی حوزه‎‎‎‎هایی خاص مانندICT ، گردشگری و سلامت از طریق سرمایه‏‏گذاری بیشتر در این بخش‎‌ها، مدل مهاجرت به استان را دستخوش تغییری هوشمندانه کرد و آن را به سمت یک مدل قابل قبول و کم آسیب‌تر حرکت داد.

وی، یکی دیگر از آسیب‏‏های مهاجرت در استان را مهاجرت معکوس ‎‎خواند و اظهار کرد: متاسفانه در مقابل مهاجرت افراد غیر بومی و عمدتاً بی کیفیت به داخل استان، به دلیل عدم تامین فرصت‎‎های شغلی مناسب برای نخبگان استان شاهد مهاجرت این افراد با کیفیتی بالا به دیگر استان‎‎ها هستیم که از آن به عنوان مهاجرت معکوس یاد می‎‎شود.

جوادیان‎‎زاده تصریح کرد: امروزه با توجه به مقتضیات پدیده جهانی شدن، مهاجرت نخبگان یا فرار مغزها تعریف‎‎های دیگری پیدا کرده است. در واقع اگر یک نخبه از یزد جابه‎‎جایی فیزیکی انجام دهد اما ارتباط خود را با یزد به شکل‌های مختلف از طریق ارتباط علمی، پژوهشی، فرهنگی و هویتی حفظ کند، در قالب تعریف فرار مغزها قرار نمی‎‎گیرد و زمانی فرار مغز محسوب می‌شود که ارتباط خود را با زادگاه خویش به طور کامل قطع کند.

مدیر کل امور اجتماعی استانداری یزد در رابطه با راهکارهای مقابله با آسیب‎‎های مهاجران ورودی به استان بیان کرد: مهاجرت در دنیای امروز که به سمت جهانی شدن پیش می‎‎رود، امری گزیرناپذیر است چرا که از مهمترین ویژگی‌های جهانی شدن، فشردگی زمان و مکان است، به عبارتی جوامع به شدت بهم نزدیک خواهند شد. این نزدیک شدن جوامع عامل افزایش تردد در بین جوامع خواهد بود و نمی‎‎توان با اصل مهاجرت مقابله کرد بلکه باید با مدیریت صحیح پدیده مهاجرت، جوامع محلی را در مقابل آسیب‌های آن کنترل و محافظت کرد.

جوادیان‌زاده در رابطه با مهاجران اتباع خارجی به استان، خاطرنشان کرد: متأسفانه از دیرباز به دلیل شرایط همسایگان کشورمان به لحاظ سطح پایین امنیت از وجوه مختلف یعنی اعم از امنیت اجتماعی، جانی، غذایی یا اقتصادی، شاهد ورود مهاجران زیادی به کشور و استان یزد بوده‎‎ایم.

وی معتقد است: اگر قرار است مهاجران اعم از اتباع خارجی یا مهاجران غیربومی در یزد زندگی کنند، حتماً باید یک فرآیند جامعه‌پذیری یا اجتماعی‌ شدن در مورد آنها صورت بگیرد و این افراد با فرهنگ، هویت، مهارت‌های زیست اجتماعی و فرهنگی شهر یزد یا هر شهری که می‏‏‌خواهند در آن سکونت کنند، آشنا شوند. این مهم در مورد مهاجرانی که در یزد سکونت یافته‎‎اند، کمتر اعمال شده است و یک سری آسیب‏‏ها را به دنبال داشته که مسئولان مربوطه برای ساماندهی وضعیت موجود، سندی را در دست تهیه دارند.

وی ادامه داد: البته به نظر می‎‎آید باید در رابطه با اینکه چرا استان یزد در مجموع منطقه جذابی برای پذیرش اتباع بیگانه بوده است، مجموعه پژوهش‌هایی صورت بگیرد.

جوادیان زاده درباره نحوه مقابله با مهاجرت‏‏های بی‎‎رویه اتباع به استان گفت: فرصت‌های شغلی که در اختیار اتباع قرار گرفته شده را باید باز پس گرفت و به سمت تامین نیازهای خودمان توسط افراد بومی برویم چرا که متأسفانه امروز در برخی امور خود را نیازمند این مهاجران کرده‎‎ایم.

وی تاکید کرد: تا زمانی که نیاز به نیروی کاری در استان از سوی خود شهروندان تامین نشود، کارفرمایان برای تامین نیاز خود در جذب نیروی کار، کارخانجات، کوره‌های آجرپزی و کارهای عمرانی، خواه و ناخواه به سراغ افراد مهاجر و البته اتباع خارجی خواهند رفت.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان