arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۱۷۰۸
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۱ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۳

قدیمی ترین بخش دیالیز ایران در آستانه تعطیلی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بیماران دیالیزی بیمارستان 15 خرداد در حالی از تعطیلی بخش دیالیز این مرکز خبر می دهند که مسوولان بیمارستان آن را طرحی احتمالی می دانند.

به گزارش خبرآنلاین مدتی است  که به بیماران دیالیزی بیمارستان 15 خرداد یکی از قدیمی ترین بیمارستان های تهران اعلام شده که از شنبه هفته بعد دیگر برای دیالیز به این بیمارستان مراجعه نکنند.

مدیران بیمارستان 15 خرداد که اکنون یک مرکز فوق تخصصی جراحی پلاستیک است و در خیابان کریمخان زند قرار دارد، گویا قصد جابجایی بخش دیالیز این بیمارستان را با بخش زیبایی و ترمیمی دارند. بخش دیالیز بیمارستان 15 خرداد، قدیمی ترین بخش دیالیز در ایران است که حدود نیم قرن به بیماران کلیوی خدمات داده است.

اما مسوولان بیمارستان تعطیلی بخش دیالیز بیمارستان را رد می کنند و می گویند که این بخش از بیمارستان ۱۵ خرداد به مرکز درمانی دیگری منتقل خواهد شد. ولی در این میان بیماران و همراهان آنها به این جابه جایی معترض هستند و آن را مشکلی علاوه بر بیماری خود می بینند.

یکی از همراهان که پدر خود را هفته ای 3 بار برای دیالیز به بیمارستان 15 خرداد می آورد، به خبرآنلاین می گوید: «به ما گفته شده است که از شنبه هفته آینده به این مرکز مراجعه نکنید و مکان دیالیز را به بیمارستان سینا و غیره منتقل خواهند کرد. با توجه به اینکه این بیمارستان مرکز اصلی برای دیالیز است و حتی برای بیماران آنتی ژن مثبت تنها مرکز است ممکن است آسیب هایی به بیماران برسد چون رفت و آمد واقعا برای بیماران مشکل تر خواهد شد. . این بیماران هفته ای 3 بار باید دیالیز شوند. اگر یک روز از دیالیزشان جابه جا شود به کما خواهند رفت. در پاسخ به اعتراضمان به این جابه جایی رییس بیمارستان و نماینده دانشگاه شهید بهشتی نیز به ما گفته اند که صلاح را در این انتقال می بینیم.»

انتقال بخش دیالیز از بیمارستان 15 خرداد به بیمارستان های دیگر دغدغه یکی دیگر از همراهان که به دلیل بیماری مادر خود به این بیمارستان رفت و آمد می کند نیز هست. او می گوید: «صحبت بر سر این است که بخش دیالیز به بخش زیبایی تبدیل خواهد شد. به ما اعلام کرده اند که مریض ها را پخش خواهیم کرد. حتی شنیده هایی مبنی بر این است که این بیمارستان وقف دیالیز است که اگر اینطور باشد از نظر شرعی هم کار مشکل خواهد داشت. حالا مریض ها قصد دارند جلوی وزارتخانه بهداشت اعتصاب کنند تا مانع از این جابه جایی شوند.»

طرح انتقال هنوز قطعی نشده است

اما مسوولان بیمارستان از احتمالی بودن جابه جایی بخش دیالیز با بخش زیبایی و جراحی پلاستیک خبر می دهند که اجرای آن هم منوط به فراهم آمدن مقدمات و شرایطی است.

در همین زمینه دکتر مالمیر مسوول بخش دیالیز بیمارستان به خبرآنلاین می گوید: «به هیچ وجه بخش دیالیز تعطیل نخواهد شد. بلکه از بیمارستان 15 خرداد به بیمارستان های دیگر منتقل خواهد شد. ما حتی برنامه ای گذاشته ایم که اگر این طرح اجرایی شد، بیماران را بر اساس نشانی‌شان به نزدیک ترین بیمارستان محل زندگی شان معرفی کنیم. با این وجود اجرای این طرح هنوز قطعی نشده است و قطعا منافع همه مریض ها در نظر گرفته می شود.»

به گفته مالمیر این طرح مانند طرح انتقال مرکز درمانی بیماران خاص از خیابان ویلا به مکان دیگری است که در آن زمان هم عده ای به طرح معترض بودند: «در صورتی که الان از شرایط خود بسیار راضی هستند. البته هنوز چیزی قطعی نشده است و اگر قرار به قطعی شدن این طرح باشد تمام جوانب کار سنجیده می شود، از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کمک گرفته می شود تا مراکز نزدیک به منزل بیماران برای آنها در نظر گرفته شود.»

از سوی دیگر دکتر اسماعیل حسن پور، رییس بیمارستان ۱۵خرداد نیز از احتمال جابه جایی بخش دیالیز این بیمارستان خبر می دهد و در این مورد به خبرآنلاین می گوید: «هدف از این جابه جایی این است که بخش دیالیز جدیدتر شود. بیمارستان ۱۵خرداد به دلیل قدیمی بودن، دستگاه های قدیمی نیز دارد. یکسری دستگاه ها حتی مربوط به ۱۵سال پیش می شود.»

به گفته او از طرف دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و وزارت بهداشت، بیمارستان امام حسین (ع) به عنوان مرکز درمانی جایگزی برای این بیماران تدارک دیده شده است: این بیمارستان هم بخش تخصصی مربوط به دیالیز و با امکانات جدیدتر دارد.

حسن پور در مورد سختی رفت و آمد در مسیر های طولانی برای بیماران دیالیزی نیز می گوید: «۹۵ درصد بیماران سختی دسترسی به مکان هایی که برای دیالیزشان در نظر گرفته ایم نخواهند داشت.»

گفتنی است بیمارستان ۱۵ خرداد ۲۰ تخت به بخش همودیالیز آنتی ژن منفی و ۱۰ تخت به بخش همودیالیز آنتی ژن مثبت اختصاص داده شده است.

نظرات بینندگان