arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۱۷۶۹
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۹ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۳

خودورکوفسکی: آماده‌ام در زمان بحران، روسیه را رهبری کنم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 غول اقتصادی سابق روسیه که پس از به چالش کشیدن کرملین 10 سال را در زندان سپری کرد، صریحا به جاه‌طلبی‌های سیاسی‌اش اشاره کرده و گفت، اگر از وی درخواست شود آماده است تا در مواقع بحران، روسیه را رهبری کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، میخائیل خودورکوفسکی، غول اقتصادی سابق روسیه گفت: علاقه‌ای ندارم تا در زمانی که روسیه به صورت عادی توسعه می‌یابد، رییس جمهور این کشور شوم. اما اگر لازم باشد تا بر بحران غلبه، اصلاحات قانون اساسی انجام و به خاطر منافع جامعه مدنی، پارلمان و قوه قضاییه مجددا اختیارات ریاست جمهوری تعیین شود، آن موقع حاضرم تا این وظیفه خطیر را به عهده گیرم.

خودورکوفسکی 51 ساله این اظهارات را در یک جنبش آن‌لاین تحت عنوان «روسیه باز» برای متحد کردن روس‌های حامی اروپا مطرح کرد که به منظور به چالش کشیدن سلطه ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه در قدرت به راه انداخته است.

وی افزود: اگر چنین رویدادی صورت گیرد، تنها اقلیتی تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. تغییر سیاسی، صورت می‌گیرد و الان زمان آن فرا رسیده که به آینده روسیه پس از پوتین بیندیشیم.

این غول اقتصادی سابق روسیه تاکید کرد، پروژه‌اش یک «نقشه راه» آن‌لاین برای مردم هم عقیده است نه یک حزب سیاسی.

احتمالا کرملین این پروژه را ناخوشایند و بد توصیف می‌کند و پوتین نیز بسیار ناراحت و عصبانی خواهد شد.

وی صریحا از قیام اوکراین که منجر به سرنگونی رییس جمهوری پیشین این کشور در فوریه سال جاری میلادی شد حمایت کرد اما گفت وی انقلاب خونینی برای روسیه نمی‌خواهد.

خودورفسکی گفت: تمامی حامیان روسیه متحد با اتحادیه اروپا باید پیش از انتخابات پارلمانی سال 2016 میلادی با یکدیگر متحد شوند.

خودورکوفسکی گروهش را همزمان با آن تشکیل داد که کرملین اعلام کرد، روسیه که در رویارویی با غرب گرفتار شده در معرض فاجعه سیاسی و اقتصادی قرار دارد.

این غول اقتصادی سابق گفت: مردم روسیه هر روز می‌توانند در سرنوشت کشورشان تاثیرگذار باشند. ما از آنچه که آنها انتخاب اروپایی و یا کشور مجری قانون توصیف می‌کنند، حمایت می‌کنیم. ما معتقدیم که بیان اینکه «روسیه جزو اروپا نیست» یک دروغ است که عمدی در جامعه مطرح شده است. ما هم از نظر فرهنگی و هم از نظر جغرافیایی جزو اروپا هستیم. ما اروپایی‌های روسیه نیستیم. ما وطن‌پرستیم و وطن‌پرست‌های واقعی در هر شرایطی باید به نفع کشور و مردم‌شان خدمت کنند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان