arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۱۸۱۴
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۸ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۳

چرا صدای رسانه ملی رسا نیست؟

*جلال خوش‌چهره
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
انتظار از صداوسیما در ایران به‌عنوان رسانه‌‌ای انحصاری و حاکمیتی آن است که فراگیر باشد. در چنین رسانه‌ای باید مهم‌ترین دغدغه، منافع ملی، امنیت ملی و وحدت ملی باشد، ولی اگر جایگاهش را به یک جایگاه جناحی و حزبی تغییر دهد، اعتبارش را نزد مخاطبان از دست می‌دهد وتاثیرگذاری‌اش در جامعه به پایین‌ترین نقطه خواهد رسید.

 متاسفانه رسانه ملی ما طی سال‌های اخیر نشان داده است که بیشتر گرایش حزبی و سیاسی دارد تا اینکه بخواهد فراجناحی، براساس منافع ملی و کمک به وحدت ملی عمل کند.

دلیل این حرف نوع مواجهه صداوسیما با رقابت‌های سیاسی یا نوع تعاملات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کشور است. معتقدم دو عامل باعث چنین برداشتی می‌شود: نکته اول این است که شاهد نوعی کم‌تجربگی در به‌کارگیری تکنیک‌های رسانه‌ای در صدا و سیما هستیم و نکته بعدی، نوع انتخاب نیروهایی است که مسئولیت انتشار اخبار یا اطلاع‌رسانی را برعهده دارند. حتی گزینش افراد برای اجرای برنامه‌های مختلف، رویکرد سیاسی و جناحی دارد و همین مساله باعث شده است تا برخی نیروهایی که در رسانه ملی کار می‌کنند، بیش از آنکه نگاه فراجناحی به رخدادها و پدیده‌ها داشته باشند، گرایش‌های جناحی را با انتخاب واژ‌گان و آرایش پیام‌های خود، در برنامه‌ها بروز دهند. بر این اساس بیش از آنکه مخاطبان بخواهند از پیام‌های رسانه ملی تاثیر بپذیرند، از آنچه این رسانه منتشر می‌کند، درکی تبلیغی و جناحی دارند. وقتی مخاطب می‌بیند آنچه از طریق این رسانه اعلام می‌شود، برنامه‌های یک جریان سیاسی خاص است، طبیعی است که به آنها در همین حد توجه خواهد کرد و این برنامه‌ها را دارای ابعاد ملی ارزیابی نمی‌کند.

از جمله پیامدهای چنین رویکردی در رسانه ملی این است که صداوسیما این امکان را از دست می‌دهد که در بزنگاه‌ها تاثیرگذار باشد، چراکه پیش از این به مخاطب خود القا کرده است پیام‌ها و اخباری که از صداوسیما دریافت می‌کند، تابعی از گرایش‌ها و رویکردهای جناحی است. اگر امروز شاهد استقبال مخاطبان ایرانی از رسانه‌های بیگانه هستیم به دلیل همین خلأ است. اگر متاسفانه اکنون رسانه‌های بیگانه به آسانی می‌توانند جریان‌سازی کنند و صداوسیما به صورت واکنشی در برابر آنها وارد عمل می‌شود، باید مشکل را در خود جویا شویم که چرا رسانه ملی نمی‌تواند خودش جریان‌ساز شود و افکار عمومی را به دست بگیرد.

اگرچه در عصر ارتباطات قرار داریم و ماهواره، اینترنت و انواع وسایل ارتباط جمعی وجود دارد اما این وضع به معنی آن نیست که در دنیا رسانه‌های رسمی محوریت خود را از دست داده‌اند، با این حال نمی‌دانم چه اصراری وجود دارد که صداوسیمای ما دوست دارد جایگاه خود را در حد بلندگوی یک گرایش حزبی و جناحی فروبکاهد؟

من برای همه جریان‌های سیاسی ارزش قائلم و نمی‌خواهم قضاوتی درباره خوب یا بد بودن جریان‌های اصلاح‌طلب یا اصولگرا داشته باشم، تنها می‌خواهم بگویم که همه آنها سرمایه‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی کشور هستند و تا زمانی که رسانه ملی بازتاب‌دهنده تنها یک رویکرد و تریبونی علیه رویکرد دیگر باشد، طبیعی است که مخاطب از صداوسیما، پیام‌هایی جناحی و سیاسی برداشت کند.

امیدواریم رسانه ملی ما در آینده‌ای نه‌چندان دور به بلوغی فکری در این زمینه برسد زیرا در حالی که رقیب‌های جدی در بیرون از مرزها داریم که هرروز بر دامنه توانمندی خود می‌افزایند، صداوسیما با بحران مخاطب و البته اعتماد روبه‌روست به‌طوری که تنها بخشی از برنامه‌های سرگرم‌کننده مثل برنامه ورزشی 90 پرمخاطب می‌شود. البته یادآور می‌شوم که ضعف برنامه‌های صداوسیما صرفا به حوزه موضوعات جدی بازنمی‌گردد بلکه حوزه سرگرمی را نیز شامل می‌شود؛ چه چیزی از این بدتر که سریال‌هایی که رسانه‌های بیگانه پخش می‌‌کنند موضوع روز جامعه می‌شود و ما تنها در نقد آنها برنامه‌های طنز می‌سازیم.

به‌طور کلی باید پذیرفت که رسانه ملی ما در جلب افکار عمومی به‌عنوان یک رسانه فراگیر که باید همه نحله‌های فکری و اجتماعی و فرهنگی را دربربگیرد، نتوانسته است موفق عمل کند چراکه بیشتر یک‌سویه و جناحی به موضوعات نگاه کرده و بخشی‌نگری به جامعه داشته است. همین بخشی‌نگری‌ها، نگاه‌های تبعیض‌آمیز به جامعه، بلندگوی جریانی خاص بودن و علیه جریانی دیگر موضع گرفتن، باعث شده است که مرجعیت صداوسیما در افکار عمومی زیر سوال برود.

*روزنامه‌نگار/فرهیختگان
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۱۷
غیر قابل انتشار: ۱۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
3
172
سیمای ملی اونقدر به مردم توهین میکنه و اونقدر در اختیار اقلیت قرار گرفته که مردم 80 درصد به بالا از ماهواره تغذیه می کنند.
پاسخ ها
علي
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
درسته تلويزيون ملي خوب عمل نكرده ولي نمي دونم منظورت از توهين چيه؟
lمحمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
2
141
دیری است که مردم کوچک و بازار هم به بیماری صدا و سیما پی برده اند اما دریغ از درک برخی ها
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
1
110
صدا وسیما خوابیده شاید به تعبیر بعضی ها خواب بهار را ببیند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
1
64
درس چوپان دروغگو را از کتابهای دبستان حذف کنید همچی درست میشود!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
0
64
چون این رسانه فقط اسم ملی را یدک می کشد در اصل رسانه خیلی های دیگر است جز ملی....
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
0
56
براي اعتماد مجدد مردم يك خانه تكاني اساسي لازم است چون نيروهاي متحجر و انحصار طلب و تند رو تمام بخشهاي اصلي صدا وسيما را قبضه كرده اند و با اين وضعيت بعيد است بحران مخاطب رفع شود.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
0
56
صدا و سیما کلا دست طرفداران نا اصولگراهاست . جائی برای اصلاح طلبان وجود ندارد .
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
0
54
متاسفانه صداو سیمای مابرای یک اقلیتی برنامه ریزی شده چه درمورداخبار و تحلیلهاو گزارش ها وچه درمورد سریالها و سرگرمیها!!!!
ناصر هشترودی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
0
46
سیمای ملی !!!!!!!هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
0
61
صداوسیما مساوی کیهان
ناشناس
|
GERMANY
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
0
68
هنر نزد ایرانیان است، من نمیدونم واقعا این هنر صدا و سیماست!

در صدا و سیما:

طنز=لودگی
سریال اجتماعی= بدبخت دیگران رو ببینید ، تا بدبختی های خودتون یادتون بره
اخبار=همه دنیا در حال نابود شدنه ، ما همش داریم پیشرفت می کنیم
سریال با رویکرد مذهبی =خرافه گرایی (نمونش سریال او یک فرشته بود)

برنامه ورزشی = دادگاه رسیدگی به خاله زنک بازی ورزشکاران

میزگرد سیاسی= همه دنیا دارن علیه ما دسیسه می کنن

میزگرد اقتصادی = بررسی این که فساد اقتصادی کدوم دولت بیشتر بوده ،تا مشخص بشه چه کسی طلبکاره و چه کسی بدهکار ، برای ادامه فعالیت های اقتصادی کاملا قانونی (!)

برنامه کودک= یک و یک و یک ، دو و دو و دو ، آفرین پسر خوب

آهنگ= همش مصیبت و غم و غصه

. .
. .
. .
نظرات بینندگان