arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۱۹۳۵
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۹ - ۰۱ مهر ۱۳۹۳

نمی‌توان هدایت را به‌جای سعدی گذاشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 منوچهر اکبری می‌گوید: در مقابل حجم زیاد آثار ادبی کلاسیک نمی‌توان در دانشگاه‌ها به ادبیات معاصر پرداخت؛ البته ادبیات معاصر این ظرفیت را دارد که تعداد واحدهای درسی آن در دانشگاه افزایش یابد.

این استاد ادبیات دانشگاه تهران اظهار کرد: در مقابل حجم زیاد شاعران و آثار ادبی کلاسیک ایرانی، نویسندگان و آثار ادبی معاصر خیلی جایی ندارند و مثلا نمی‌توان سعدی را از واحدهای درسی حذف کرد و به جای آن صادق هدایت را گنجاند.

اکبری افزود: البته ادبیات معاصر این ظرفیت را دارد که تعداد واحدهای درسی آن در دانشگاه افزایش یابد و حتی به عنوان یک گرایش برای دانشجویان دوره دکترا درنظر گرفته شود؛ اما باید درنظر داشت که ادبیات معاصر ما در مقابل آثار تاریخ ادبیات ایران و دوره‌های مختلف آن‌قدر نیست که بتوان دیگر درس‌های دانشجویان رشته ادبیات در مقطع کارشناسی را حذف کرد و ادبیات معاصر را به جای آن گنجاند.

او در عین حال اظهار کرد: در صورت تایید تاسیس گرایش ادبیات معاصر از سوی شورای گسترش وزارت علوم ما بی‌تمایل نیستیم که اجرای آن را ابلاغ کنیم. معتقدم ادبیات معاصر مثل ادبیات جنگ یا دفاع مقدس به صورت تخصصی در دانشگاه‌ها تدریس شود، ولی واحدهای درسی محدود هستند و دانشجو زمان کمی دارد که آن هم بیش‌تر صرف ادبیات کلاسیک می‌شود. البته در حال حاضر نیز بسیاری از دانشجویان پایان‌نامه‌های‌شان را با موضوع آثار نویسندگان معاصر درنظر می‌گیرند و هیچ مانعی هم برای آن‌ها وجود ندارد.

اکبری ادامه داد: ضمن این‌که استادانی که واقعا بتوانند ادبیات معاصر درس بدهند، محدود هستند؛ مثلا الآن در حوزه‌ ادبیات دفاع مقدس صاحب‌نظرانی که بتوانند در دانشگاه این ادبیات را درس بدهند نداریم. آثار و کتاب‌ها هستند، اما کتاب درسی که اسلوب نوشتن را یاد بدهد نه.

این استاد دانشگاه گفت: مطمئنا اگر در دوره کارشناسی ارشد گرایش‌های تخصصی بیش‌تر شود آن وقت می‌توان آثار نویسندگان معاصر مثل هدایت، چوبک‌، دولت‌آبادی و... را نیز تدریس کرد. من هم معتقدم ادبیات معاصر و حتی آثاری از ادبیات گذشته علاوه بر آن‌چه امروز تدریس می‌شود، آن‌قدر ظرفیت دارد که بتوان تدریس آن‌ها را در دانشگاه‌ها توسعه داد.

او با اشاره به این‌که تا به حال وزارت علوم با تاسیس گرایش ادبیات عرفانی‌، غنایی و حماسی در دوره دکتری موافقت کرده است، گفت: تأسیس حداقل 10 گرایش در دوره دکترا که یکی از آن‌ها گرایش ادبیات معاصر است آرزوی ماست و ما این گرایش را نیز به وزارت علوم پیشنهاد کرده‌ایم که فعلا با این سه گرایش موافقت شده است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان