arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۲۰۵۷
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۰۰ - ۰۲ مهر ۱۳۹۳

نظر سید حسن نصرالله درباره ائتلاف ضد داعش

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیر کل حزب الله لبنان با بیان اینکه آمریکا مادر تروریسم در جهان و حامی مطلق دولت تروریستی صهیونیستی است، تاکید کرد که واشنگتن شایستگی اخلاقی رهبری ائتلاف علیه تروریسم را ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه تلویزیونی «المنار»، «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌ الله لبنان در بخش نخست سخنرانی خود با اشاره به ربوده شدن نظامیان ارتش و نیروهای امنیتی لبنان تویز افراد مسلح در منطقه مرزی «عرسال» گفت:ما از اتخاذ مواضع در این نوع مسائل خودداری می‌کنیم زیرا طرف مقابل، روش و محاسبات خاص خود را دارد و ما در این موارد مانند مسئله ربوده شدگان «اعزاز» هوشیار هستیم. مهم این نیست که ما چه می‌گوییم بلکه مهم این است که آنها آزاد شوند. همیشه سعی می‌کنیم از کشاندن این مسائل به فضای رسانه‌ای خودداری کنیم اما اهمیت آن باعث می‌شود به آن گریزی بزنیم.

وی به خانواده شهدای نظامیان لبنانی که به دست تروریست‌ها به شهادت رسیده‌اند، تسلیت گفت و از مواضع وطن پرستانه آنها قدردانی کرد و آرزو کرد که سیاستمداران لبنانی نیز مانند این خانواده‌ها شوند.

سید نصر الله افزود که با کمال صداقت در کنار خانواده‌های شهدای نظامی است و احساسات آنها را درک می‌کند.

بازداشت «عماد جمعه»؛‌ بهانه افراد مسلح برای حمله به ارتش لبنان

دبیرکل حزب ‌الله در ادامه گفت: همه می‌دانند که گروه‌های تروریستی به بهانه توقیف «عماد جمعه» علیه ارتش به پا خواستند و باعث این خصومت گسترده شدند، خصومتی که تا کنون باعث شهادت تعدادی از افسران، سربازان و اسیران شده است، نتیجه درگیری آن شد که تعداد بسیاری از نظامیان همچنان در نزد این گروه‌ها اسیر هستند و لبنان در مقابل مسئله‌ای قرار گرفت که به یک منطقه، حزب و یا فرقه خاصی محدود نمی‌شود بلکه مسئله کل لبنانی‌هاست.

وی افزود: از ابتدا باید تمام گروه‌های سیاسی و مردم و رسانه‌ها با این مسئله مانند یک قضیه ملی، اخلاقی و انسانی برخورد می‌کردند و باید هدف همه آنها بازگرداندن نظامیان اسیر شده در اسرع وقت می‌بود، اما متاسفانه این مسئله به موضوعی برای درگیری، اتهامات کاذب ، آتش‌افروزی فرقه‌ای، وارونه جلوه دادن حقایق و دروغ و فریبکاری تبدیل شد و حل این مسائل بزرگتر از مسئله خود ربایندگان است. آنچه در خلال چند هفته اخیر روی داد ناراحت‌کننده و دردآور و نشانه سطح برخورد با این مسئله است، حل این موضوع در درجه اول به عهده حکومت است و همگان باید حکومت را در این راه کمک کنند.

عدم مخالفت حزب الله با اصل مذاکره برای آزادی اسرا

سید حسن تصریح کرد: طبیعی است که در اینگونه مسائل به مذاکره روی آورده شود و ما در چند مناسبت برای بازگرداندن اسرای خود مذاکره کردیم به همین دلیل ما مذاکره را از اساس رد نمی‌کنیم. این حق حکومت است که مذاکره کند و ما از روز اول خواستار آن بودیم که از موضع قدرت وارد مذاکره شویم و در جهان نیز هر کسی که خواهان مذاکره است ابتدا نقاط قوت را شناسایی می‌کند و پس از آن بر سر میز مذاکره می‌نشیند. حکومت لبنان نیز نقاط قوت خود را می‌شناسد و باید بر اساس آنها مذاکره کند. اگر خواهان بازگرداندن نظامیان هستیم باید با قدرت مذاکره کنیم، مذاکره از موضع ضعف به فاجعه می‌انجامد، هر حکومت و یا طرفی که مذاکره می‌کند علنا اعلام نمی‌کند که چه چیزی را می‌پذیرد و چه چیزی را رد می‌کند.

رفتار برخی جریان‌های سیاسی،‌ عامل تحقیر لبنان

وی در ادامه گفت: لبنان چند هفته‌ای است که به دلیل رفتار سیاسی برخی طیف‌های سیاسی در یک شرایط تحقیرآمیز به سر می‌برد، طرف مذاکره‌کننده کسی است که هم پیام‌ها را می‌رساند و هم مذاکره می‌کند، ادامه این وضعیت به حل مسئله نخواهد انجامید. ما نمی‌گوییم که درهای مذاکره بسته است ، با مسئولان و طرف‌های مربوط به این مسئله صحبت کردیم و گفتیم که موضع ما این است که طرف مذاکره‌کننده درخواست‌های ربایندگان را بیاورد تا در مورد آن صحبت شود و از خلال کانال‌های گفت‌وگو و مذاکره این امور مورد بحث قرار گرفت. حکومت می‌خواهد پایان قتل و کشتار را تضمین کند و این حق حکومت لبنان است که بگوید تحت شرایط قتل و اعدام مذاکره نمی‌کند. زمانی‌که حکومت به مذاکره بازگردد و طبیعی است که چنین امری رخ دهد، باید به خواسته‌ها گوش داده شود. تن دادن به تهدیدات برای دولت، حکومت و یا ارتش و ملت قابل قبول نیست.

آوارگان سوری؛ مسئول جنایت‌های افراد مسلح نیستند

دبیرکل حزب‌ الله ادامه داد: در تمام جهان نیز برای این گونه موضوعات تنها یک گزینه انتخاب نمی‌شود بلکه باید چندین راه و سناریو انتخاب شود و در رسانه‌های عمومی اعلام نشود. پس از انفجار «رویس» که به زخمی شدن ده‌ها نفر انجامید بارها به مردم لبنان گفتیم که به آوارگان سوری رفتار خوبی داشته باشند و اعلام کردیم که جنایات تروریست‌ها و تکفیری‌ها به گردن کسی نیست و این سخن را بارها تکرار کردیم. پس از سر بریدن نظامیان لبنانی تلاش‌هایی برای حمایت از آوارگان سوری و دور کردن خطر از آنها انجام دادیم و ما همچنان از آنها دفاع و حمایت می‌کنیم و برای به آرامش خواندن مردم در حال فعالیت هستیم.

در بخش دوم سخنان خود اعلام کرد که ورود ما به «القصیر» سوریه منجر به دوری لبنان از فتنه و بقای جنگ در اراضی سوریه شد. این در حالی است که گروه‌های تروریستی قصد انتقال درگیری‌ها به خاک لبنان را داشتند.

وی در ادامه افزود: لبنان در مقابل یک چالش واقعی قرار دارد. بنابراین باید احساسات خود را کنترل و از وحدت ملی و اجتماعی لبنان حفاظت کنیم.

آمریکا مادر و ریشه تروریسم در جهان است/مخالف حضور لبنان در ائتلاف آمریکا هستیم

وی در ادامه سخنرانی سه شنبه خود به بحران داعش در منطقه اشاره کرد و گفت: همگان می‌دانند که ما ضد داعش و ضد تفکرات تکفیری هستیم و گروه‌هایی تکفیری تهدیدی برای ساکنان و ملت‌های منطقه هستند.

دبیرکل حزب الله لبنان با بیان اینکه مواضع ما در قبال ائتلاف بین‎المللی به مدیریت آمریکا ارتباطی به مواضع حزب الله در قبال داعش ندارد، گفت: ما اساسا ضد ائتلاف بین المللی در سوریه هستیم حال هدف می‌خواهد داعش باشد و یا نظام سوریه و علاوه بر آن با پیوستن لبنان به این ائتلاف موافق نیستیم.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: به نظر ما آمریکا مادر و ریشه تروریسم در جهان و حامی همیشگی دولت تروریستی صهیونیستی است.

وی در ادامه افزود: دولت آمریکا از لحاظ اخلاقی شایستگی رهبری ائتلاف بین المللی علیه تروریسم را ندارد.

لبنان با وجود کشمکش‌های سیاسی قادر به مبارزه با تروریسم است

دبیرکل حزب الله گفت: همه ملت‌های منطقه حق دارند در اهداف آمریکا از تشکیل این ائتلاف بین‌المللی شک و تردید داشته باشند.

وی تاکید کرد: لبنان با وجود کشمکش‌های سیاسی قادر به مبارزه با تروریسم از طریق ارتش، ملت و مقاومت است. کشورهای شرکت کننده در ائتلاف بین المللی ابتدا باید حمایت مالی و آموزش تروریست‌ها را متوقف و ارتش لبنان را تجهیز و مشکلات آوارگان سوری را حل کنند.

وی به جنگ اخیر رژیم صهیونیستی علیه غزه اشاره کرد و گفت: پیروزی ملت فلسطین که یک پیروزی بزرگ سیاسی است را تبریگ می گویم زیرا مانع همه اهداف علنی و غیر علنی اسرائیل شده است.

توافق یمن؛ فرصتی تاریخی برای خروج از بحران

وی در پایان سخنرانی خود به ملت یمن به مناسب حصول توافقنامه سیاسی اشاره کرد و گفت: توافق در یمن فرصتی تاریخی برای خروج یمن از بحران و مشکلات پیچیده است.
نظرات بینندگان