arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۲۴۵۵
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۳ - ۰۵ مهر ۱۳۹۳

مجازات فوتبالیست‌های متخلف/ ابطال کارت‌ها دستاویزی برای تسویه حساب شخصی با بازیکنان و باشگاه‌ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سردار کمالی ضمن تشریح آخرین جزئیات از بررسی کارت معافیت فوتبالیست‌ها، مجازات متخلفان را تشریح و از رسانه‌هایی که با هدف تسویه حساب شخصی با برخی بازیکنان و باشگاه‌ها، اقدام به گمانه‌زنی‌های بی‌اساس می‌کنند به‌شدت انتقاد کرد.

سردار موسی کمالی با اشاره به آخرین وضعیت بررسی کارت معافیت فوتبالیست‌ها توسط سازمان وظیفه عمومی و ستادکل نیروهای مسلح اظهار داشت: پس از گزارشات واصله در خصوص شائبه وجود تخلف در صدور کارت‌های معافیت برخی از فوتبالیست‌ها، وضعیت خدمتی نزدیک به 120 بازیکن فوتبال مورد بررسی قرار گرفت که از این میان، کارت معافیت برخی از این بازیکنان تأیید و برخی ابطال و اعلام شد؛ همچنین در خصوص بعضی از این افراد نیز به‌دلیل قدیمی بودن زمان صدور کارت معافیتشان و عدم شهرت آن‌ها و ناتمام ماندن روند شناسایی این افراد، بررسی موضوع کماکان ادامه دارد.

اعلام اسامی جدیدی از فوتبالیست‌های متخلف تا نیم‌فصل

جانشین منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه ابطال کارت معافیت چند تن دیگر از فوتبالیست‌ها در آینده اعلام می‌شود، گفت: علاوه بر تعدادی که ابطال کارت معافیت آن‌ها اعلام شد، معدود بازیکنانی نیز هستند که کارت آن‌ها ابطال شده ولی برای بررسی بیشتر، ابطال کارتشان هنوز اعلام نشده است و این ابطال متعاقباً تا نیم‌فصل اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: از این میان، تعدادی از بازیکنان نیز بودند که به‌دلیل عدم‌معرفی خود در زمان مقرر به سازمان نظام وظیفه، تا روشن شدن فعالیت خدمتی‌شان، اجازه حضور در میادین ورزشی را ندارند.

بسیاری از تخلفات در حیطه وظایف سازمان نظام وظیفه نبود

کمالی افزود: سازمان نظام وظیفه عمومی هرساله صدها هزار کارت معافیت، پایان خدمت و معافیت تحصیلی صادر می‌کند و تعداد این تخلفات به‌اندازه‌ای ناچیز است که قابل درصدگیری هم نیست. همچنین آنکه بسیاری از تخلفات نیز در حیطه وظایف این سازمان نیز رخ نمی‌دهد و برای استعلام‌های مختلف سجلی و اخذ آزمایشات پزشکی گوناگون برای صدور کارت‌های معافیت، دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی دیگری نیز وجود دارند که هرگونه تخلف در استعلامات آن‌ها، منجر به صدور کارت معافیت قانونی ولی به‌خلاف واقع می‌شود که نظارت بر آن‌ها نیز در حیطه مسئولیت سازمان وظیفه قرار ندارد.

برخورد قاطع با متخلفان/ از کوتاهی و اغماض مسئولان نیز چشم‌پوشی نمی‌کنیم

جانشین منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به تلاش برخی افراد و باندها برای سوءاستفاده از قانون و جعل کارت‌های خدمت سربازی، بر برخورد قاطع ستادکل نیروهای مسلح با هرگونه تخلف تأکید و خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح هیچ‌گونه اغماضی در برابر کوچک‌ترین تخلفات در این زمینه نمی‌کند و با شدت با تمام متخلفان در هر سازمان و دستگاهی برخورد می‌کند و ما این اطمینان را به مردم می‌دهیم که به هیچ وجه در برابر تخلف فرد یا افراد مختلف کوتاه نخواهیم آمد و موضوعات این‌چنینی را با جدیت پیگیری می‌کنیم و تا حصول نتایج کامل و شناسایی تمام متخلفین، بررسی موضوع را متوقف نخواهیم کرد و با هرگونه کوتاهی و اغماض از سوی مسئولین و متصدیان امر نیز برخورد می‌کنیم.

ادعای برخی از فوتبالیست‌های متخلف درخصوص بی‌اطلاعی از جعلی بودن کارتشان پذیرفتنی نیست

کمالی با اشاره به سخنان برخی از فوتبالیست‌هایی که کارت معافیتشان ابطال و مدعی شده‌اند از غیرقانونی و جعلی بودن کارت‌های معافیتشان مطلع نبوده‌اند نیز گفت: امروز شاهد هستیم که این بازیکنان در برابر ابطال کارت‌های معافیت خود به‌دنبال گرفتن وکیل و ارجاع پرونده به دیوان عدالت هستند لذا از افرادی که تا این اندازه به قانون و روند حقوقی مسلط هستند، پذیرفتنی نیست که از جعلی بودن کارت‌های معافیت خود بی‌اطلاع بوده‌اند.

فوتبالیست‌های متخلف علاوه بر گذراندن دوره خدمت سربازی به دستگاه قضا نیز معرفی می‌شوند

کمالی در ادامه در پاسخ به مجازات فوتبالیست‌های متخلف گفت: در موضوع مجازات این افراد نیز دو بخش متفاوت وجود دارد؛ اول آنکه ستادکل نیروهای مسلح کارت این افراد را باطل اعلام می‌کند و آن‌ها موظف به گذراندن دوره سربازی با اضافه خدمت می‌شوند و در وهله دوم برای مشخص شدن مجازات جعل کارت، به دستگاه قضایی معرفی شده و دستگاه قضا مجازات‌ جعل این کارت‌ها را که اسناد رسمی نیز محسوب می‌شوند مشخص می‌کند.

باشگاه‌های ورزشی نیروهای مسلح حق عقد قرارداد مالی با بازیکنان متخلف را ندارند/ متخلفان تنها حقوق سربازی می‌گیرند

جانشین منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح افزود: البته در خصوص بازی کردن در تیم‌های نیروهای مسلح به‌جای گذراندن دوره خدمت، هنوز تصمیم گیری نهایی انجام نشده است ولی در صورت موافقت با این موضوع، فوتبالیست‌های متخلف مجاز به عقد قرارداد مالی با باشگاه‌های ورزشی نیروهای مسلح نیستند و باید با حقوق سربازی در این تیم‌ها بازی کنند و در صورت عقد قرارداد مالی با این بازیکنان، با باشگاه‌های متخلف نیز برخورد می‌شود و این باشگاه‌ها حق پرداخت حقوق به این بازیکنان را ندارند.

ابطال کارت‌های معافیت دستاویزی برای تسویه حساب‌های شخصی شده است

کمالی در ادامه با انتقاد از برخی رسانه‌های زرد گفت: متأسفانه برخی از رسانه‌ها موضوع ابطال کارت معافیت برخی از فوتبالیست‌ها را دستاویزی برای تسویه حساب‌های شخصی با باشگاه‌ها و بازیکنان قرار داده‌اند و با دامن زدن به این مسئله و گمانه‌زنی‌های غیرواقع با آبروی بازیکنان دیگر نیز بازی می‌کنند و هرروز شاهد هستیم که نام بازیکنانی را که به هیچ وجه ارتباطی با این تخلفات ندارند منتشر می‌کنند و مدارک تحصیلی و خدمتی آن‌ها را زیر سؤال می‌برند.

هیچ‌گونه گزارشی از تخلف در کارت‌های پایان خدمت نداشته‌ایم/ رسانه‌ها با اتهام‌زنی بی‌اساس با آبروی افراد بازی نکنند

کمالی در پایان از گمانه‌زنی خلاف واقع و به‌دور از اخلاق برخی نشریات گلایه کرد و افزود: تخلف در چنین مواردی به هیچ وجه موضوع جدیدی نیست و نیروی انتظامی و ستادکل نیروهای مسلح پیش از این نیز با توجه به گزارشات مختلف و بررسی سازمان‌های نظارتی، با متخلفان برخورد کرده و افراد و باندهایی را که اقدام به جعل کارت‌های معافیت کرده بودند نیز دستگیر کرده بود، لذا اقدام برخی از رسانه‌ها در این برهه از زمان، تنها در جهت تسویه حساب‌های شخصی بوده با بازیکنان و برخی باشگاه‌ها بوده و اخیراً نیز با اتهام‌زنی به برخی بازیکنان دیگر، وضعیت خدمتی آن‌ها را نیز زیر سؤال برده‌اند و شاهد هستیم که این بازیکنان نیز برای خارج شدن از این فشار، اقدام به انتشار عکس کارت‌ معافیت یا پایان خدمت خود کرده‌اند. این در حالی است که هیچ‌گونه گزارشی از تخلف در کارت‌های پایان خدمت نداشته‌ایم و تاکنون نیز به این مسئله ورود نکرده‌ایم. از این رو باید رسانه‌ها با توجه به رسالت خود، از هرگونه گمانه‌زنی خلاف‌واقع خودداری کنند و با بازیچه قرار دادن آبروی افراد، موجبات تشکیک در اسناد رسمی دولتی را فراهم نکنند.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان