arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۲۷۳۸
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۴ - ۰۷ مهر ۱۳۹۳

لاریجانی: شکار حیوانات ممنوع شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس مجلس شورای اسلامی برای حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از نابودی گونه های جانوری پیشنهاد کرد شکار حیوانات برای مدتی چهار پنج ساله به صورت مقطعی ممنوع شود.

به گزارش خبرنگار  واحد مرکزی خبر؛ آقای لاریجانی در مراسم بزرگداشت مقام محیط بان گفت: سازمان حفاظت محیط زیست می تواند برای رفع مشکلات مالی خود پیشنهادهایش را به مجلس ارائه کند تا در برنامه ششم و بودجه سال آینده نمایندگان با نظری حمایتی آن را بررسی و تصویب کنند.

رییس مجلس گفت: مسئله محیط زیست تا حد زیادی در کشورمان مغفول واقع شده است و باید در این راه تلاش بیشتری کرد.

وی فعالیت در زمینه محیط زیست را تفننی ندانست و تاکید کرد : این امر برای کشور ضروری است و حفاظت از محیط زیست نقش مهمی در نظم طبیعت و زندگی دارد.

وی با بیان اینکه برخی پیشرفتهای صنعتی موجب رونق شده است گفت: اما این پیشرفتها موجب برخی صدمه ها به طبیعت و برهم خوردن نظم طبیعی بوده است.

لاریجانی تصریح کرد : دخالت در طبیعت آنقدر زیاد شده است که برخی گونه های جانوری به کلی از بین رفته است و انسانها که از طبیعت و نظم آن آرامش می گرفتند دچار اضطراب و ناآرامی شده اند.

لاریجانی گفت: اگر انسانها طبیعت باقیمانده را از بین ببرند اضطرابها تشدید می شود.

رییس مجلس با اشاره به افزایش تعدی به طبیعت و رشد شهرنشینی تصریح کرد : در مدل زندگی جدید چاره ای جز توسعه نداریم اما باید در همین شرایط آسیبها را کاهش دهیم و با حداقل هزینه ، جاده ها و کارخانجات خود را بنا کنیم.

وی گفت: همانطور که لازم است برای کلانشهری مثل تهران مسکن بسازیم باید برای هوای آن نیز فکر و سرمایه گذاری کنیم و از تغییرات غیرقانونی و غیر ضرور بپرهیزیم.

رییس مجلس شکار غیرقانونی را نوعی تعدی و سوء استفاده از طبیعت دانست و گفت: این مسئله خسارت زیادی برای محیط زیست به بار می آورد که باید جلوی این تعدی های غیرموجه را گرفت و هر چه سریعتر آنرا ساماندهی کرد و به سادگی از کنار آن نگذشت.

وی با اشاره به مناطق جنگلی محدود و کاهش نزولات آسمانی افزود: باید به این ظرفیت طلاگونه نگریست و از تخریب جنگلها و مراتع و همچنین گونه های جانوری جلوگیری کرد.

رییس مجلس گفت: شرایط کشور در زمینه حفاظت از محیط زیست باید تغییر کند و از شکارهای تفریحی که نوعی عمل غیرشرعی نیز محسوب می شود ممانعت کرد.

وی همچنین گفت: نباید بگذاریم جنگلها با این شدت تخریب شوند و باید ضوابط جدیدی هر چند برای دوره های موقت وضع کرد.

لاریجانی خاطرنشان کرد : اگر به مسائل اصلی همچون محیط زیست به عنوان متن توسعه توجه نکنیم نمی توان توسعه پایدار داشت و قطار توسعه را پیش برد و اگر وضع هوا و ترافیک رفع نشود توسعه امکان پذیر نخواهد بود و در این مسیر باید به سلامت زیستن مردم نیز توجه شود.

وی با بیان اینکه توسعه صنعتی موجب کاهش بیکاری و توسعه کشور می شود گفت: در این راه باید ملاحظات محیط زیستی را نیز رعایت کرد.

وی افزود : ایران کشوری است که از معادن غنی برخوردار است اما به علت وجود نفت و گاز به این بخش کمتر توجه شده است در حالیکه توجه به بخش معدن موجب کسب درآمد و رفع مشکلات زیست محیطی خواهد شد.

رییس مجلس گفت: باید با ارائه مدلهایی هم استخراج معادن انجام شود و هم منابعی از آن در اختیار محیط زیست برای بهبود شرایط خود قرار گیرد.

در این مراسم تعدادی از محیط بانان نمونه از دست رییس مجلس نشان لیاقت و درجه دریافت کردند.
نظرات بینندگان