arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۲۸۲۶
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۱ - ۰۷ مهر ۱۳۹۳

وزیر اقتصاد: چرخ های تولید به حرکت در آمد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اکنون در پیچ تاریخی سختی هستیم که باید از آن عبور کنیم و علیرغم آنکه تحریم ها پابرجاست اما کاهش معنادار تورم و ثبات و آرامش در جامعه حاکم شده و چرخ های تولید به حرکت درآمده است.


به گزارش ایرنا، علی طیب نیا شامگاه دوشنبه در نشست هم اندیشی اصحاب فرهنگ و هنر که با حضور معاون هنری و معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از هنرمندان در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، افزود: حضور در جمع اصحاب فرهنگ و هنر هم خوشایند و هم نگران کننده است زیرا هنرمندان افرادی نکته سنج و دقیق هستند، بنابر این برای سخن گفتن نیاز به ظرافت است. 

این عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه، بی جهت نیست که رهبر معظم انقلاب امسال را سال اقتصاد و فرهنگ نامیدند زیرا رابطه عجین شده میان اقتصاد و فرهنگ وجود دارد، افزود: اینکه کدامیک از اقتصاد و یا فرهنگ زیربنا است از سال های دور مطرح بوده اما این دو رابطه نزدیکی با هم دارند و تاریخ نشان داده که انقلاب فرهنگی مقدم بر انقلاب صنعتی بوده است.

طیب نیا اظهار داشت: وزارت اقتصاد دارای یک سند کاربردی با هفت اولویت است که اجرای آن نیازمند همراهی اهل فرهنگ و هنر است زیرا از جمله اولویت های آن ثروت آفرینی در جهت رفاه و ارتقا جایگاه ایران در عرصه بین المللی است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی مشارکت مردم را از ابعاد دیگر این سند دانست و ادامه داد: مشارکت بخش خصوصی و تعاونی ها باید در اقتصاد توسعه یابد و از اقتصاد دولتی جدا شویم.

طیب نیا تصریح کرد: تأمین مالی پایه دار و قطع وابستگی به نفت نقش مهمی در اقتصاد مقاومتی دارد، زیرا تکانه ها به دلیل درآمدهای نفتی بوده که باید درآمد پاک مالیاتی را جایگزین آن کنیم.

وی اضافه کرد: درآمد نفت یعنی فروش ثروت که متعلق به همه نسل ها بوده و طی سال های گذشته مرتب این بحث انجام شده و البته در کنار آن باید بخشی از درآمدهای مردم به عنوان مالیات اخذ شود و در کنار آن نیز دولت از این منابع به درستی استفاده کند.

طیب نیا به پیشینه فرهنگی و تاریخی تمدن مردم ایران اشاره و تصریح کرد: در گذشته این تفکر بود که به دلیل طاغوتی بودن دولت ها نباید به آنها کمک کرد و اکنون نیز که دولت مردمی و انقلابی روی کار آمده همه باید از جمله هنرمندان باید کمک کنند زیرا توسعه اقتصادی مستلزم توسعه فرهنگی است.

طیب نیا گفت: ترویج انضباط مالی توسعه اقتصادی را به همراه دارد و در جامعه ای که هرج و مرج و پیش بینی از آینده وجود نداشته باشد سرمایه گذاری نیز انجام نمی شود.

طیب نیا یکی از رویکردها را کسب درآمد از راه حلال دانست و افزود: افتخار به ایرانی بودن خودمان از دیگر رویکردها است زیرا حداقل در نیمی از تاریخ خود ابرقدرت و پیشتاز بوده ایم و نباید خودباخته باشیم. 

وی با بیان اینکه خرید خارجی را نباید افتخار تلقی کنیم، اظهار داشت: فرار از مالیات نباید افتخار باشد و در کنار آن اخلاق حرفه ای لازمه و عنصر توسعه اجتماعی است تا در جامعه و میان کاسبان اعتماد وجود داشته باشد.
نظرات بینندگان