arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۲۸۵۶
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۰۸ - ۰۸ مهر ۱۳۹۳

رییس پارلمان ایرلند پس از دو دهه به تهران سفر می کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سفر رسمی شان بارت رییس پارلمان ایرلند به ایران که بعد از بیش از دو دهه صورت می گیرد ، به گفته کارشناسان موجب بهبود و ارتقای روابط تهران و دوبلین می شود.

رییس پارلمان ایرلند در این سفر که به گفته مشاور امور بین المللی مجلس شورای اسلامی ، روز سه شنبه صورت می گیرد، با علی لاریجانی رییس مجلس و تنی چند از مقامات ایران دیدار و گفت وگو کند.

بدیهی است در صورتی که شرایط مثبت کنونی بر روابط کشورمان با اتحادیه اروپا وغرب تداوم داشته باشد ،شاهد بهبود و ارتقاءبیش از پیش روابط با ایرلند در حوزه های مختلف سیاسی و اقتصادی خواهیم بود.

با توجه به فراهم شدن فضای مثبت در صحنه بین الملل نسبت به کشورمان بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم و توافق ژنو ، ایرلند به نوعی با پیروی از رویکرد اتحادیه اروپا و آمریکا در تعامل با کشورمان ، در صدد تحرکی جدید در روابط با ایران بعد از رکود نسبی روابط طی چند سال اخیر است.

در این راستا مقامات ایرلند از جمله رییس کمیته روابط خارجی پارلمان ،نخست وزیر اسبق و معاون سیاسی و مدیر کل منطقه ای وزارت امور خارجه ایرلند طی یکسال گذشته به کشورمان سفر کردند و رییس و اعضای گروه دوستی پارلمانی کشورمان در اواخر شهریور سال جاری به ایرلند سفر داشتند .

چشم امید ایرلند به احیای روابط تجاری با ایران

مقام های ایرلندی می گویند، تحریم ­های غرب علیه ایران اقتصاد اروپا را نیز شدیدا متضرر کرده است و امید دارند که با گشایش های دیپلماتیک، سطح روابط تجاری ایران با اتحادیه اروپا ارتقاء یابد.

روزنامه ایرلندی «ایریش تایمز»پیشتر به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه ایرلند گفت: موانع بر سر راه روابط تجاری ایران و ایرلند می تواند با رفع تحریم ها برداشته شود.

وی افزود: ایران یک شریک تجاری مهم برای ایرلند با حجم تجاری بالغ بر 51.5 میلیون یورو در سال است. وقتی در سال 2012 تحریم ها علیه ایران اعمال شد، حجم تجارت بین ایران و اتحادیه اروپا سالانه 28 میلیارد یورو بود، اما اکنون به پایین تر از 6 میلیارد یورو رسیده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایرلند افزود: این در حالی است که حجم تجارت سالانه ایران با چین به معادل 40 میلیارد یورو افزایش یافته است و انتظار می رود به 100 میلیارد دلار برسد.

اسمیت تاکید کرد: این خیلی مهم است که ایرلند بهترین دیپلماسی ممکن را در خاورمیانه ارائه دهد تا به بسیاری از شرکت های ایرلندی برای تجارت موثرتر در این منطقه کمک شود.



**موقعیت ایرلند

ایرلند در منتهی الیه شمال غرب اروپا قرار دارد تمامی جزیره ایرلند تا سال 1920 قسمتی از قلمرو انگلیس به حساب می آمد ولی 26 استان آن که در جنوب این جزیره قرار دارد و امروزه جمهوری ایرلند نامیده می شود.

در سال 1922 به نام دولت آزاد ایرلند تحت قیمومیت پادشاهی انگلیس در آمد و سپس در سال 1937 در چارچوب کشورهای مشترک المنافع به استقلال دست یافت. شش استان دیگر این جزیره که ایرلند شمالی را تشکیل می دهند، هنوز قسمتی از سرزمین انگلیس محسوب می شوند.

قرار گرفتن ایرلند در غربی ترین نقطه اروپا که یکی از قطب های صنعتی جهان بحساب می آید ، در همسایگی انگلیس و در اقیانوس اطلس که سالیان متمادی صحنه تاخت و تاز قدرتهای بزرگ بوده بر اهمیت ژئو پلیتیکی ایرلند افزوده است.

عدم خروج کامل انگلیس از بخش شمالی این جزیره طی سال های متمادی خود یکی از عوامل روشن برای اثبات موقعیت حساس جغرافیایی این منطقه محسوب می شود .

دسترسی به این جزیره نه چندان پهناور امکان کنترل بر بخش غربی قاره اروپا را فراهم می نماید. به همین علت کشور ایرلند همواره در سیاست خارجی و دفاعی خود بی طرفی خود را حفظ کرده و درمقابل اصرار سایر کشورها برای عضویت در اتحادیه های نظامی مقاومت می نماید.

بر همین اساس امروزه ایرلند عضو ناتو محسوب نمی شود اگر چه در ترتیبات امنیتی جدید بویژه در شرایط همگرایی فزاینده اروپایی ،سیاست امنیتی ایرلند نیز ملزم به انجام برخی تغییرات می باشد . نیروهای امنیتی این کشور در عملیات حفظ صلح سازمان ملل نیز حضور دارند.

ایرلند در سال 1937 به عضویت بازار مشترک اروپا ( که بعدا به اتحادیه اروپا تغییر یافت ) در آمد . ایرلند به همراه انگلیس تنها کشورهای عضو اتحادیه اروپا می باشند که عضو پیمان شنگن نیستند . نظام سیاسی و جایگاه مجلس: جمهوری ایرلند دمکراسی پارلمانی بر اساس مدل وست مینستر با یک قانون اساسی مکتوب و رییس جمهوری منتخب با رای مستقیم مردم است.

نقش رییس جمهوری بیشتر تشریفاتی می باشد. قوه مقننه متشکل از دو مجلس شورا و سنا است که نمایندگان آن برای مدت 5 سال انتخاب می شوند.

مجلس شورا دارای 166 کرسی است و نمایندگان آن منتخب مردم هستند اما مجلس سنا 60 عضو دارد که 11 تن آنان توسط نخست وزیر ، 43 نفر توسط صنوف و صاحبان حرفه ها و سازمانهای فرهنگی مختلف و 6 نفر دیگر نیز توسط دانشگاه ها برگزیده می شوند.

مجلس شورای ایرلند قدرتی بیشتر از مجلس سنا دارد . همانند سایر کشورهای دارای نظام دمکراسی پارلمانی وست مینستری، رییس مجلس بیشتر نقشی هماهنگ کننده امور مجلس را دارد.

ریاست دولت را نخست وزیر بر عهده دارد که از سوی رئیس جمهور و بر اساس معرفی مجلس سفلی ( پارلمان ) یا دایل Dail منصوب می شود.

اعضای دولت از اعضای دو مجلس Dail و مجلس علیا یا Seanad انتخاب می شوند . اعضای هیئت دولت که توسط نخست وزیر از میان نمایندگان مجلس انتخاب می گردند در مقابل مجلس شورای مسئولیت مشترک دارند.

طبق قانون اساسی هیئت دولت نباید دارای بیش از 15 وزیر و کمتر از 7 وزیر باشد.

احزاب مهم ایرلند عبارت از فینا فویل ، شین فین،فینه گیل ، کار ، حزب سبز ، حزب سوسیالیست ، حزب دموکراتیک پیشرو است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان