arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۲۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۴ - ۰۸ مهر ۱۳۹۳

پاییز آمد ، مراقب آنفولانزا باشید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 کارشناس بیماری های مرکز بهداشت دزفول به مردم توصیه کرد برای جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا به رعایت نکات بهداشتی بیشتر توجه کنند.

' شیما یزدی ' روز سه شنبه بر رعایت بهداشت فردی و عمومی تاکید کرد و افزود:برای جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا در تردد روزانه و معاشرت با دیگران باید اصول بهداشتی با دقت رعایت شود.

وی همچنین به افراد بیمار و سرماخورده توصیه کرد بعد از هر بار عطسه و سرفه دست ها را با آب و صابون شسته و هنگام احوالپرسی از در آغوش گرفتن، بوسیدن و دست دادن خود داری کنند.

این کارشناس مرکز بهداشت افراد را به شستن دست ها بعد از تماس با افراد بیمار توصیه کرد و گفت:افراد در صورت امکان در فصل شیوع بیماری آنفولانزا سفرهای غیر ضروری را کاهش داده ضمن اینکه در صورت ابتلا به بیماری آنفولانزا در منزل استراحت کرده و مرکبات و سبزی تازه مصرف کنند.

وی مصرف مایعات گرم و بخور آب را در بهبود بیماری موثر دانست و گفت:

باید از فرد مبتلا به آنفولانزا فاصله گرفت و در تماس نزدیک و کمتر از دو متر نیز از ماسک استفاده کرد.

این کارشناس بهداشت با اشاره به احتمال ابتلا به آنفولانزای پرندگان تاکید کرد: زرده تخم مرغ نباید بصورت خام و یا نیم پز مصرف شود ضمن اینکه بعد از حمل گوشت ماکیان و یا تخم مرغ باید دست ها و زیر ناخن را تمیز کرد.

وی با اشاره به اهمیت رعایت بهداشت در خصوص حمل تخم مرغ گفت: تخم مرغ می تواند عامل بیماری را در پوسته و یا درون خود حمل کند لذا هنگام حمل تخم مرغ یا تماس با پوسته آن باید دست ها و پوسته تخم مرغ را با آب و صابون شست.

یزدی در خصوص واکسن آنفولانزا نیز گفت:واکسیناسیون آنفولانزا از عوارض شدید و مرگ و میر بیماری جلوگیری کرده و موارد بستری را تا 50 درصد کاهش می دهد.

این کارشناس مرکز بهداشت فاصله زمانی واکسیناسیون تا ایجاد ایمنی در بدن را حدود دو هفته عنوان کرد و افزود:بدلیل تغییرات در ویروس آنفولانزا لازم است واکسیناسیون هر سال تکرار شود.

وی گفت:در صورت دریافت واکسن احتمال ابتلا به شکل خفیف بیماری وجود دارد ضمن اینکه واکسن آنفولانزا از بروز سرماخوردگی جلوگیری نمی کند و افراد در صورت مشاهده هر یک از علائم بیماری به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

آنفولانزا بیماری ویروسی حاد دستگاه تنفسی است که با تب ، سردرد ، درد عضلانی ، تعریق ، آبریزش بینی ، گلو درد و سرفه ظاهر می شود.

سرفه اغلب شدید و برای مدتی ادامه می یابد ولی سایر نشانه های بیماری بعد از دو تا هفت روز خود به خود بهبود پیدا می کند.

این کارشناس بهداشت مهمترین راه انتقال ویروس آنفولانزا را محیط های بسته پرجمعیت مانند اتوبوس از طریق هوا عنوان کرد و گفت: از آنجا که ویروس آنفولانزا ممکن است ساعت ها در شرایط سرد و رطوبت کم در محیط زنده بماند لذا ویروس از طریق ترشحات آلوده نیز منتقل می شود.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان