arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۲۸۹۶
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۴ - ۰۸ مهر ۱۳۹۳

روایت بازنشستگی باستانی پاریزی توسط فرهاد رهبر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 در نکوداشت محمدابراهیم باستانی پاریزی، محمود دعایی نامه‌های طنزآمیز و گله‌مند باستانی پاریزی شامل نامه مربوط به بازنشستگی‌اش توسط فرهاد رهبر را خواند.

عصر هفتم مهرماه آیین نکوداشتی برای محمدابراهیم باستانی پاریزی - تاریخ‌نگار فقید – در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

در این مراسم، مهدی محقق – رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی - با اشاره به تاریخ‌نگاری باستانی پاریزی از مکان زندگی‌اش گفت: مرحوم باستانی پاریزی این سبک تاریخ‌نگاری و نوشتن از مکان تولد و زندگی‌اش، پاریز و کرمان، را از قدما گرفته است. موارد زیادی از تاریخ‌نگاری به این سبک در تاریخ کشور ما وجود دارد که بخشی از آن موجود است و بخشی هم از دست رفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حجتی کرمانی نیز سخنانش را با غزلی از باستانی پاریزی که 65 سال پیش سروده بود، آغاز کرد و گفت: اگر این همه آثار تاریخی مواج و پر از پند و اندرز در زمره آثار باستانی پاریزی نبود، همین یک غزل برای شناختن ذوق او کافی بود.

او در ادامه به آشنایی خود با باستانی پاریزی اشاره کرد و از خاطرات پدر و عموی زرتشتی خود با او سخن گفت.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی – مدیرمسؤول روزنامه اطلاعات - از آشنایی خود با باستانی پاریزی سخن گفت و تأکید کرد: من وقتی در روزنامه اطلاعات منصوب شدم، سعی کردم از بزرگان و نام‌آوران درخواست همکاری کنم. در این میان برادر آقای حجتی کرمانی کتابی نوشته بود با مقدمه آقای باستانی پاریزی. او این مقدمه را در اختیار ما قرار داد و ما آن را منتشر کردیم، اما بعد آقای باستانی پاریزی نامه زد و گفت چرا این مقاله را بی‌اجازه چاپ کردید، ما گفتیم مطلبی چاپ می‌کنیم و می‌نویسیم که ما لایق مطالب شما نیستیم؛ اما بعدها مراوده ما با ایشان تغییر کرد و او پذیرفت که ما از آن‌هایی نیستیم که ایشان حق دارند با آن‌ها مراوده نکنند. در مراحلی هم من واسطه ایشان با مسؤولان شدم و هر وقت ایشان می‌خواست تازیانه‌ای بر گونه مسؤول خطاکاری بنوازد، از طریق ما این کار را می‌کرد و البته مسؤولین هم به ایشان احترام می‌گذاشتند و پاسخ مناسب می‌دادند. این مراوده تا آن‌جا پیش رفت که اجازه دادند مقالات ایشان در روزنامه اطلاعات چاپ شود و حتی جای دیگری منتشر نشود.

دعایی گفت: من افتخار داشتم روزهای آخر زندگی در محضر ایشان باشم و دیدم چگونه دو فرزندش مثل پروانه از او مراقبت می‌کنند. همه آن‌چه من از او سراغ داشتم، صفا، فروتنی، تواضع، پر بودن و بی‌ادعا بودن است. او در مقابل هیچ‌کس کُرنش نکرد، چه حکومت پیشین و چه دوران خودمان.

مدیر مؤسسه اطلاعات در ادامه خاطراتی را بیان کرد که استاد باستانی پاریزی با مسئولان داشته و نشانه استقلال و روحیه طنازی او بوده است.

دعایی همچنین به بیان خاطرات بازنشستگی مرحوم باستانی پاریزی از دانشگاه تهران پرداخت و سه نامه او به دانشگاه تهران را خواند؛ یکی از این نامه‌ها واکنش باستانی ‌پاریزی به رسیدن نامه بازنشستگی‌اش در آستانه کنگره ایران‌شناسی در تورنتو در مردادماه 1387 بود؛ زمانی که فرهاد رهبر، همراه با چندین استاد دیگر دانشگاه تهران، حکم بازنشستگی باستانی پاریزی را هم ابلاغ کرد. در این نامه باستانی پاریزی گفته بود که خبر بازنشستگی خود را در کوریدورهای دانشگاه تورنتو دریافت کرده و دکتر سیاسی او را به اوج آورده و فرهاد رهبر او را برکنار کرده است.

نامه دیگر، نامه باستانی پاریزی به بخش مالی دانشگاه تهران بود؛ او در این نامه با زبان طنز به دانشگاه تهران یادآور شده بود که بعد از شش ماه بازنشستگی هیچ‌گونه دریافتی از این دانشگاه نداشته است. نامه دیگر که مربوط به فروردین سال 89 می‌شد،‌ نامه تشکر همراه با کنایه‌ باستانی پاریزی برای دریافت مبلغ معوقه‌اش بود. باستانی پاریزی در این نامه‌ها با زبانی طنز‌آمیز و همراه با کنایه با مسؤولان دانشگاه تهران سخن گفته بود.

در ادامه این مراسم،‌ پیام هیأت‌رییسه دانشگاه تهران به مناسبت این نکوداشت خوانده شد و سپس سیدحسن شهرستانی و احسان اشراقی از استادان دانشگاه تهران به بیان خاطرات خود با باستانی پاریزی در دانشگاه تهران و خوابگاه کوی دانشگاه در امیرآباد پرداختند.

در این مراسم اقدس کاظمی شعری را در رثای باستانی پاریزی خواند و جمشید کیان‌فر - مدیر خانه نقد کتاب ایران – به خواندن متنی کوتاه درباره آشنایی خود با باستانی پاریزی و آن‌چه از او آموخته است پرداخت.

در پایان این مراسم نیز لوحی از سوی دانشگاه تهران و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به حمید باستانی پاریزی - فرزند مرحوم محمدابراهیم باستانی پاریزی - تقدیم شد. حمید باستانی پاریزی هم نامه‌ تشکر خواهرش را خطاب به حاضران خواند.

در این مراسم چهره‌های فرهنگی و ادبی بسیاری چون علی موسوی گرمارودی‌، نوش‌آفرین انصاری‌، عبدالله انوار‌ و... حضور داشتند.

همچنین کتابی در اختیار حاضران قرار گرفت که شامل زندگی‌نامه و خدمات علمی و فرهنگی محمدابراهیم باستانی پاریزی است.

این کتاب همراه با مقالاتی از افرادی چون توفیق سبحانی، حسن امین‌لو، ‌هادی سودبخش‌، احمد منعمیان‌، سیدطاها مرقاتی‌ و حمید باستانی پاریزی شامل مصاحبه‌ای با باستانی پاریزی و مقالاتی از اوست. در پایان کتاب هم که از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی منتشر شده‌، اسناد و عکس‌هایی از زندگی مرحوم باستانی پاریزی آمده است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان