arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۲۹۲۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۷ - ۰۸ مهر ۱۳۹۳

تولید مسکن در کشور ۴۰درصد کاهش یافت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور: تولید مسکن در نقاط مختلف کشور و بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی شهرداری‌ها 40 درصد کاهش پیدا کرده است.

فرشید پورحاجت در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر وضعیت ساخت‌وساز در کشور چگونه است، گفت: بالا رفتن هزینه ساخت‌وساز باعث شده تا طبق آمارهای ارائه شده از سوی شهرداری‌ها تولید مسکن 30 تا 40 درصد کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه در کشور نیازمند تولید 2 میلیون مسکن هستیم، گفت: بازار ساخت‌وساز در رکود به سر می‌برد و سازندگان هم تمایلی به ساخت مسکن ندارند چرا که هزینه‌های ساخت بالا رفته است و دیگر ساخت و ساز توجیه اقتصادی ندارد.

پور حاجت ادامه داد: مؤلفه‌های مهم و تأثیرگذار در ساخت‌وساز مثل عوارض ساختمانی و نظام مهندسی بالا رفته است و همین موارد باعث بالا رفتن قیمت تمام شده مسکن در حالیکه بازار مسکن کشش ندارد می‌شود.

* بار مالی پرداخت 375 هزار تومانی به ازاء هر مترمربع به دستگاه‌های دولتی

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور با بیان اینکه هزینه‌های ساخت‌وساز متناسب با نقاط مختلف کشور متفاوت است و در حال حاضر هر متر 800 هزار تومان تا یک میلیون و 200 هزار تومان است گفت: با توجه به آمارهای به دست آمده به ازاء هر مترمربع 378 هزار تومان به دستگاه‌های خدمات‌رسان دولتی پرداخت می‌شود که مطمئناً بر روی قیمت مسکن تأثیر می‌گذارد.

وی تصریح کرد: بازار متعادل مسکن هم به نفع مردم و هم به نفع سازنده مسکن است چرا که در این بازار متعادل است که می‌توان سرمایه‌گذاری مناسب در بخش مسکن کرد و عرضه مسکن افزایش یابد.

*خدمات‌رسانی شرکت‌های توزیع برق مناسب نیست

پورحاجت خاطرنشان کرد: متأسفانه افزایش 4 تا 6 برابری هزینه انشعاب برق هنوز هم باعث نشده است که خدمات‌رسانی از سوی شرکت‌های توزیع برق مناسب شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال شرکت توزیع برق خوزستان به سازنده‌ها عنوان می‌کند که کابل برق را باید سازنده خریداری کند و حتی در برخی از استانها شرکت توزیع برق می‌گوید که هزینه انشعاب برق را باید قبل از ساخت به این شرکت واریز کنید.
منبع: فارس
نظرات بینندگان