arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۳۰۹۶
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۹ - ۰۹ مهر ۱۳۹۳

مصباحی‌ مقدم: مگر می‌شود نرخ‌ رشد ۴/۶ شده‌ باشد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
غلامرضا مصباحی مقدم طی نطقی در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی به بحران کم‌آبی و رابطه استغفار و توبه با نزول باران، انتقاد از نرخ رشد اعلام شده، بررسی بسته پیشنهادی دولت برای خروج از رکود پرداخت و همچنین از طولانی شدن روند مذاکرات هسته‌ای انتقاد کرد.

این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی در ابتدای نطق میان دستور خود در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، گفت: بر اساس گزارش وزارت نیرو با کمبود آب شرب در تهران و چند شهر دیگر و کمبود آب کشاورزی در مناطق زیادی از کشور و خشک شدن دریاچه‌های ارومیه، هامون و زاینده رود و کاهش آب پشت سدهای کشور مواجه هستیم. حتی سخن از بحران آب و افت آب‌های زیرزمینی مطرح است.

او برای رفع این مشکل پیشنهاد داد: هم باید آب کشور را مدیریت کرد و از مردم نیز به طور جدی خواست که در مصرف آب صرفه‌جویی کنند، هم روش‌های بهره‌برداری از آب را اصلاح کرد که موجب برکت و افزونی نعمت‌های الهی است هم باید برای نزول رحمت الهی استغفار و توبه کرد و دست به دعا برداشت و نماز باران خواند زیرا استغفار و توبه بر اساس آیات قرآن کریم رابطه تنگاتنگی با نزول باران دارد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در ادامه نطق میان دستور خود به بحث تورم و خروج از رکود پرداخت و گفت: اعلام هدف‌گذاری خروج از رکود و مهار تورم از سوی دولت نشان از تشخیص درست دولت از مشکلات اقتصادی است و نرخ ۲۱ درصد تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی و مرکز آمار ایران برای یک سال گذشته قابل قبول است.

او همچنین تأکید کرد: دولت باید جلوی رشد بی‌رویه نقدینگی را بگیرد. نرخ ۳۱ درصد یک سال گذشته نمی‌تواند به کاهش بیشتر رشد تورم و دست یافتن به تورم یک رقمی منتهی شود. اما نرخ رشد ۴/۶ درصد اعلام شده که در مطبوعات ذکر شده به شدت غلط و غلط‌ انداز است. مگر می‌شود نرخ رشد ۵/۸- درصد سال گذشته در سه ماهه اول سال ۹۳ به ۴/۶ + رسیده باشد؟ این به افسانه شبیه‌تر است. مصباحی مقدم گفت: احتمال دارد در مقایسه سال ۹۳ با ۹۲ این نرخ رشد به دست آمده باشد که با کم کردن ۴/۶ از نرخ ۵/۸ - نتیجه ۱/۲- می‌شود. یعنی هنوز نرخ رشد زیر صفر است.

این نماینده مجلس در ادامه از بسته پیشنهادی دولت برای خروج از رکود و تورم نیز انتقاد کرد و گفت که این بسته نیاز به اصلاحات جدی دارد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان