arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۳۳۳۰
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۴ - ۱۱ دی ۱۳۹۳

پیشنهاد تهران‌شناس قدیمی برای ایجاد خیابان ولیعصر دوم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 ناصر تکمیل همایون - تهران‌شناس - از مسئولان شهری تهران خواست خیابان قرار گرفته از میدان آزادی تا منتهی‌الیه خیابان حکیمیه در تهران‌پارس را مانند خیابان ولی‌عصر (عج) مطالعه و بررسی کنند.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، این جامعه‌شناس و استاد پژوهشکده تاریخ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ایران را فقط محدود به خیابان ولی‌عصر (عج) ندانست و افزود: همه‌ دلهره من این است که عالی‌ترین مسجد دوره سلجوقی در قزوین توسط شهرداری در حال تخریب است. در گذشته زمانی‌که حیاط امامزاده سیدنصرالدین را تخریب کردند همه مردم فریاد وااسفا سردادند، که یک دولت بی‌دین حیاط امامزاده را تخریب کرد، اما اکنون می‌خواهیم مسجد حیدری قزوین را تخریب کنیم و صدای هیچ‌کس درنمی‌آید.

او که درباره‌ی کتاب «خیابان ولیعصر، میراث معماری و شهرسازی تهران» که به عنوان یک سند از خیابان ولی‌عصر (عج) از آن یاد می‌شود، صحبت می‌کرد، ادامه داد: برخی از فضاها در تهران به اعتبار خیابان ولی‌عصر (عج) ایجاد شدند، ای کاش اسم خیابان‌ها و کوچه‌های قدیمی حفظ می‌شد تا راحت‌تر درباره‌ی تحولات موجود در این خیابان صحبت می‌کردیم.

او در ادامه به سازمان زیباسازی پیشنهاد داد که از میدان آزادی تا انتهای خیابان حکیمیه در تهران‌پارس را در قالب یک تحقیق مانند خیابان ولی‌عصر (عج) مورد بررسی قرار دهد و تاکید کرد: هر کدام از میدان‌های قرار گرفته در این خیابان طولانی نیز یک مکان رویداد تاریخی و مهم دارند.

وی همچنین کتاب «خیابان ولیعصر، میراث معماری و شهرسازی تهران» را کتابی قابل تقلید و اقتباس توسط شهرهای دیگر ایران دانست و افزود: تقلید از این کتاب، کار خوبی است، خیابانی مانند اصفهان نیاز به چنین پژوهشی درباره‌ی خیابان «چهارباغ» دارد یا قزوین نیاز به این پژوهش درباره‌ی خیابان «شهدا» دارد.

جای چنارهای تهران تنگ است

به گزارش ایسنا، گیتی اعتماد، عضو انجمن مفاخر معماری ایران نیز اهمیت ویژه‌ خیابان ولی‌عصر (عج) را به دلیل اتصال دو نقطه شمال و جنوب این کلان شهر دانست و افزود: کوهپایه‌ی البرز در ابتدای تهران این شهر را در آغوش گرفته است، آن‌هم یکی دیگر از دلایل اهمیت این شهر است.

این معمار در ادامه با بیان این‌که درختان چنار خیابان ولی‌عصر (عج) یکی از سرسبزترین خیابان‌های ایران است، افزود: متاسفانه به دلیل سودجویی‌هایی که شده بسیاری از این چنارها از بین رفته‌اند، در کنار علت مطرح شده برای نابودی چنارها که تغییر مسیر قنات‌ها عنوان شده و می‌توان آن را با آبیاری دستی برطرف کرد، معتقدم مهم‌ترین مشکل کنونی چنارها، تنگی فضا به خاطر برج‌هایی است که بالا می‌روند، این چیزی است که چنارها را افسرده کرده و باعث خشکی آ‌ن‌ها می‌شود. این برج‌ها حتی به قانون هرمی شکل طرح تفصیلی هم احترام نگذاشتند.

او در ادامه به مطرح شدن بحث تبدیل خیابان ولی‌عصر (عج) به بزرگراه در چند سال گذشته که با مخالفت زیاد مردم و برخی مسئولان مواجه و لغو شد، اشاره کرد.

عارضه‌های احداث خیابان انصاری شرقی قزوین را کم می‌کنیم

به گزارش ایسنا، پیروز حناچی، معاون معماری و شهرسازی سازمان مسکن و شهرسازی پس از پایان صحبت‌های اعتماد، درباره‌ی اعتراض تکمیل همایون به تخریب مسجد حیدری در قزوین به او اطمینان خاطر داد که این موضوع در شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح شده است و تاکنون توانسته‌اند جلوی پیشروی خیابان انصاری شرقی را بگیرند و افزود: سعی می‌کنیم عارضه‌های احداث این خیابان را به حداقل برسانیم.

در پایان این مراسم نیز مسجد جامعی از خبری که درباره‌ی خراب شدن یکی از دیوارهای باغ موزه‌ی نگارستان توسط دانشگاه تهران مطرح شده بود، خواستار توجه حناچی نسبت به این قضیه شد که او پاسخ داد: این دروازه‌ در یکی از دهنه‌های دیوار باغ نگارستان باز شده است بود که اصالت چندانی ندارد، در واقع این را برای ورودی یک کارگاه باز کرده‌ایم.

مسجد جامعی در پایان با اشاره به برنامه‌ی تهرانگردی که روزهای جمعه انجام می‌دهد، هدف از این کار را از سایه به آفتاب آوردن بخش‌های تاریخی تهران دانست.
نظرات بینندگان