arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۵۰۹۰
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۳ - ۲۲ دی ۱۳۹۳

۲۰ روش برای خواباندن نوزادان بدخواب

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نوزاد را سير کنيد؛ اگر کودک شما از آن کودکاني است که نيمه شب گرسنه از خواب بيدار مي شود، تغذيه قبل از خواب مي تواند مفيد باشد.

به گزارش خراسان، اگر به تازگي پدر يا مادر شده ايد، چاره اي نداريد جز اين که با راهکارهايي ساده براي خواباندن نوزاد آشنا شويد! يادگيري مهارت خواباندن نوزادي که به تازگي پا به اين دنيا گذاشته است، بخش زيادي از مشکلات تازه پدر و مادر شده ها و نزديکان شان را حل مي کند. با رعايت نکاتي که در ادامه اين مطلب مي خوانيد، به شکل باور نکردني مي توانيد به خوابيدن راحت تر و بهتر نوزادتان کمک کنيد.

با نوزاد ارتباط چشمي طولاني برقرار نکنيد؛ به هيچ وجه قبل از خواب نوزاد را هيجان زده نکنيد. عصر ايران مي نويسد: ارتباط چشمي طولاني و معنادار شما با نوزاد محرک ترين عامل براي نخوابيدن نوزاد و هيجاني شدن او است.

نوزاد را سير کنيد؛ اگر کودک شما از آن کودکاني است که نيمه شب گرسنه از خواب بيدار مي شود، تغذيه قبل از خواب مي تواند مفيد باشد.

تخت کودک را خلوت کنيد؛ فضاي خواب کودک را از هر وسيله اضافي خالي کنيد. ملحفه و بالشتک اضافي يا عروسک، علاوه بر اين که ممکن است خطرناک باشند و احتمال خفگي يا تنگي نفس کودک را افزايش دهند باعث ناآرامي ذهني کودک قبل از خواب مي شوند.

نوزاد را حمام کنيد؛ آب گرم و بعد از آن نوازش آرام با حوله حمام به آرام شدن نوزاد کمک مي کند.

فضا را خوشبو کنيد؛ بعضي نوزادان با بوي مطبوع يک يا 2 قطره خوشبو کننده يا روغن طبيعي روي دستمال کنار تخت خواب شان زودتر به خواب مي روند. البته استفاده از خوشبو کننده ها تا قبل از 6 ماهگي نوزاد توصيه نمي شود.

در صورت زياد ترش کردن به پزشک مراجعه کنيد؛ رفلاکس معده يا همان ترش کردن نوزادان يک بيماري شايع است که يکي از عوامل مشکلات خواب در نوزادان است. از نشانه هاي اين بيماري مي توان به زياد بودن آب دهان، گريه با صداي بلند، خس خس کردن، عق زدن و مشکلات گوارشي اشاره کرد. اگر نوزادتان اين علايم را دارد، براي کسب اطمينان به پزشک مراجعه کنيد.

کودک را نوازش کنيد: وقتي نوزاد را براي خواب به تختخوابش منتقل مي کنيد، سعي کنيد دست تان را با مهرباني روي شکم، بازوها و سر کودک بگذاريد تا او را آرام کنيد.

زمان مناسب را انتخاب کنيد؛
مقرر کردن زمان خواب معين بسيار مهم است و بسياري از متخصصان عقيده دارند بين ساعت 6:30 تا ۷ بعدازظهر بهترين زمان براي خواباندن کودکان زير يک سال است. خوشبختانه زود خواباندن کودک به زود بيدار شدن کودک در صبح منجر نخواهد شد و برعکس، خواب مناسب شبانه باعث مي شود نوزاد صبح ها ديرتر از خواب بيدار شود.

لباس خواب مناسب تن نوزاد کنيد؛ بعضي اوقات نوزادان به پارچه هايي که از الياف مصنوعي دوخته شده اند، حساسيت دارند که مي تواند مانع خوابيدن نوزاد شود . بنابر اين از لباس هايي استفاده کنيد که از الياف طبيعي مانند کتان تهيه شده اند.

دماي محيط را اندازه نگه داريد؛ حتما خودتان هم مي دانيد که نوزاد در دماي مناسب بهتر مي خوابد. بنابراين به توصيه پزشکان، دماي اتاق نوزاد را بين 18 تا 21 درجه سانتي گراد نگه داريد تا کودک تان راحت تر و زودتر بخوابد.

اتاق را تاريک کنيد؛
براي اين که به نوزاد کمک کنيد تا متوجه فرارسيدن زمان خواب شود، اتاق او را تاريک کنيد. لازم به ذکر است که بهتر است از چراغ خواب استفاده نکنيد تا نوزاد تاريکي شب را احساس کند.

نوزاد را ماساژ دهيد؛ نوزادان و کودکان نوپا که پيش از خواب 15 دقيقه ماساژ داده مي شوند، سريع تر از کودکاني که فقط برايشان قصه گفته شده است، به خواب مي روند.

نوزادتان را به خواب نيمروزي دعوت کنيد؛ علاوه بر تمام فوايد خواب نيمروزي که به شما فرصت انجام کارهاي شخصي تان را مي دهد، خواب نيمروزي براي رشد ذهني و جسمي کودک بسيار اهميت دارد. به خاطر اين باور غلط که اگر کودک در روز نخوابد، شب ها بيش تر مي خوابد، خواب نيمروزي را حذف نکنيد چون دقيقا برعکس است.

از پوشک مخصوص شب استفاده کنيد؛ پوشک خيس هم مي تواند از عواملي باشد که مانع خوابيدن نوزاد شود. بهتر است در طول شب از پوشک هايي که قدرت جذب بسيار بالا دارند استفاده کنيد تا اگر نوزاد با پوشک خيس خوابش برد، مجبور نباشيد او را بيدار کنيد.

به نوزاد پستانک بدهيد: دادن پستانک در زمان خواب به کودک کمک مي کند تا آرام شود و به خواب برود. البته وقتي نوزاد به خواب رفت، پستانک را از دهانش خارج کنيد تا به خاطر افتادن پستانک از دهانش بيدار نشود.

بهترين راهکار را خودتان بيابيد: همه ما درباره تکان دادن کودک در تمام شب يا نشستن در خودرو و گردش آرام شبانه شنيده ايم اما هيچ فردي نمي تواند قضاوت کند که کدام شيوه براي نوزاد شما کارآمدتر خواهد بود. بهتر است شيوه هاي امني را که براي نوزاد شما مناسب است پيدا و از آن ها استفاده کنيد.

يک برنامه خواب منظم داشته باشيد؛ هيچ شکي در اين که يک برنامه منظم خواب مي تواند به کودک بفهماند که زمان خواب فرا رسيده است، وجود ندارد. يک برنامه خواب منظم براي نوزادتان تنظيم و به آن عمل کنيد.

حالت هاي نوزاد را بشناسيد: به جاي آن که منتظر بمانيد تا بحران اصلي فرا برسد، به دنبال شناخت نشانه هاي خستگي نوزاد باشيد. ممکن است نوزاد چشم هايش را بمالد، گريه کند يا خميازه بکشد. بعضي از نوزادان ممکن است کاملا برعکس باشند و در زمان خستگي پرانرژي تر شوند که اين حالت باعث گمراهي والدين مي شود.

صداي متناوب ايجاد کنيد؛ در رحم مادر، جنين به شنيدن صداهاي متناوب مانند صداي نفس يا تپش قلب مادر عادت مي کند بنا براين بعضي از نوزادان با شنيدن صداي دستگاه تهويه و به طور کلي لوازمي که صداي متناوب توليد مي کنند، بهتر به خواب مي روند.

لالايي بخوانيد: لالايي خواندن به طور کلي يک روش بسيار عالي براي آرام کردن کودک خواب آلود است و تحقيقات نشان داده اند که لالايي خواندن به کاهش استرس هم کمک مي کند.
نظرات بینندگان