arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۵۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۱ - ۲۴ دی ۱۳۹۳

نقد گفتار اباذری در نشست پدیده پاشایی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سومین نشست بازخوانی تحلیل‌های اجتماعی و فرهنگی مرتبط با درگذشت مرتضی پاشایی در چهار نشست در انجمن جامعه‌شناسی ایران برگزار شد تا تحلیل‌هایی از اتفاق تشییع مرتضی پاشایی و انعکاس وسیع صحبت‌های یوسف اباذری ارایه شود.

محمدرضا جلایی‌پور، جامعه‌شناس در ابتدای صحبت‌هایش به سخنرانی یوسف اباذری درباره مرتضی پاشایی پرداخت و گفت: به نظر من در این برنامه ادب جامعه‌شناسی از سوی اباذری رعایت نشد، عده‌ای جامعه‌شناس نشسته بودند که در این‌باره بحث کنند اما آن شکل صحبت‌کردن درست نبود.

وی با بیان اینکه آرزوی بسیاری از افراد است که در تشییع جنازه‌شان ده‌ها هزار نفر شرکت کنند، افزود: این حرکت بخشی از جنبش اجتماعی مبتنی بر پیشروی آرام بود. اعضای چنین حرکت‌هایی کاری به حکومت ندارند اما در عین حال جور دیگری زندگی می‌کنند.

جلایی‌پور درباره شیوه تحلیل اباذری یادآور شد: اباذری گفت که این تجمع مصداقی از سیاست‌زدایی است. اباذری باید ادب جامعه‌شناسی را رعایت کند و بگوید که به چه دلیل این مراسم مبتذل بود. وی به صحرای کربلا زد و از تحلیل ماجرا دور شد وگرنه مساله شکاف طبقاتی در سیستان و بلوچستان بوده، هست و خواهد بود. ایشان درباره فاشیسم هم آدرس غلط داد.

از سوی دیگر، محمد سعید ذکایی اتفاق انعکاس سخنرانی یوسف اباذری را مثبت ارزیابی کرد و گفت: برخی معتقدند که جامعه‌شناسی تضعیف شد اما من موافق نیستم. برای جامعه‌شناسی اینکه از برج عاج خود پایین بیاید سخت بوده است اما این اتفاق افتاد و خوب بود.

وی تحلیل ویژه‌ای از مراسم تشییع مرتضی پاشایی دارد: با نگاه مطالعات فرهنگی می‌گویم که این حرکت نوعی اجتماع‌خواهی و معاشرت‌پذیری از جنس پست‌مدرن است چون در آن ملغمه‌ای از انگیزه‌ها و سبک‌ها وجود داشت. یک جور جشن گرفتن زندگی جمعی که بهانه‌اش پاشایی و مرگ او بود. این واقعه میل به یک چارچوب اخلاقی جدیدی را در جوانان نشان داد.

*آنا

نظرات بینندگان