arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۶۷۶۹
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۰۹ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۳

واکنش وزیر به شایعات حذف پزشک خانواده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر بهداشت در واکنش به شایعاتی که در ارتباط با حذف پزشک خانواده شنیده می شود، تاکید کرد: هنوز با پزشک خانواده ایده آل، فاصله زیادی داریم.

دکتر سید حسن هاشمی در ارتباط با تعیین تکلیف برنامه پزشک خانواده و اینکه گفته می شود طرح تحول نظام سلامت جایگزین آن شده است، گفت: اینها همه خیال پردازی است و شایعه هم الی ماشاالله در جامعه زیاد است.

وی با بیان این مطلب که قصه پزشک خانواده با صبر و تحمل حل می شود، افزود: فکر نمی کنم هیچ دولتی به اندازه این دولت در مورد پزشک خانواده اهتمام داشته است و اگر به استان ها سر بزنید، خواهید دید که تقریبا کمبود پزشک خانواده نداریم. چیزی نزدیک به ۱۵۰۰ پزشک خانواده در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر تکمیل شده اند.

هاشمی با اشاره به سفر اخیرش به سیستان و بلوچستان و بازدید از مراکز بهداشتی و درمانی مناطق مختلف این استان، گفت:  زابل حتی یک پزشک خانواده هم  نداشت.

وی با تاکید بر اینکه این پزشک خانواده مد نظر ما نیست، تصریح کرد: هنوز با آن پزشک خانواده خیلی فاصله داریم و دلیلش هم این است که زیرساخت ها ایجاد نشده و در صدد هستیم آنها را تامین کنیم. نخست، مسئله آموزش که خیلی مهم است و از آن مهم تر، نظام ارجاع است. که، ابتدایی ترین خدمت، خدمات آی تی و فناوری اطلاعات است که برای آن هم هیچ بستری فراهم نشده و در حال برنامه ریزی و برنامه نویسی هستیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: اینها را باید ایجاد کنیم تا به آن پزشک خانواده مورد نظر برسیم.

هاشمی گفت: قبل از اینکه مجلس به من رای اعتماد بدهد، به نمایندگان مردم گفتم که پزشک خانواده  را اگر با همین اعتبارات و جدیتی که وجود دارد، بخواهیم در سراسر کشور ایجاد کنیم، بین ۱۰ تا ۱۵ سال طول می کشد و الان که یک سال و اندی از دوران خدمت ما گذشته است، بیشتر به آن حرف اولیه باور دارم. ضمن اینکه کارهای خوبی در معاونت بهداشت به ویژه در دو استان فارس و مازندران، شاهد بودیم.

وی افزود: معتقدم در این دولت، اگر بتوانیم زیرساخت ها که شبکه بهداشتی است، ایجاد کنیم و فناوری اطلاعات را به وجود بیاوریم و پزشک خانواده را از نظر مهارت و آموزش، درست تربیت کنیم و تخصص پزشک خانواده را در کشور ایجاد کنیم، برای ما کافی است. به ویژه که دو استان مازندران و فارس را به عنوان الگو، به نحوی ساماندهی کنیم که، همه ایران مشتاق باشند  پزشک خانواده در روستاها و شهرها حضور داشته باشد.
منبع: مهر
نظرات بینندگان