arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۶۷۷۱
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۰ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۳

آيا انسان 7 هزار ساله‌ تهران مسافر بوده است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 کارشناس پيشکسوت ميراث فرهنگي درباره کشف اسکلت هفت هزار ساله در جنوب تهران و اينکه فرضيه‌هايي مبني بر کوچ يک قبيله از منطقه اي ديگر و دفن مرده‌گانشان در اين منطقه مطرح است، گفت: حتي اگر اين فرضيه مطرح شود که اين جسد در زمان کوچ يک قبيله به اين مکان دفن شده است‌، بازهم يک اتفاق مهم است.

هيجان کشف اسکلت 7 هزار ساله در تهران آن‌قدر زياد است که هرکس با توجه به تخصص و شغل خود در اين زمينه اظهارنظر مي‌کند، اظهارنظرهايي متفاوت از درست بودن يا نبودن تخمين‌ها از قدمت جديد مطرح شده براي تهران و حتي کارهايي که از اين پس مي‌توان براي اين محوطه‌ي تاريخي انجام داد.

مختاري، کارشناس پيشکسوت ميراث فرهنگي در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به محوطه‌هاي تاريخي تهران و قدمت آن‌ها قبل از کشف اين محوطه‌ تاريخي در جنوب تهران اظهار کرد: قبل از اين «چشمه‌علي» با قدمت هزاره پنجم و ششم قبل از ميلاد در نقطه جنوبي و محوطه‌ي «قيطريه» متعلق به هزاره اول پيش از ميلاد در شمال تهران، قديمي‌ترين نقاط پايتخت بودند، چون تا چند هفته‌ گذشته، به هيچ محوطه‌اي در محدوده‌ي تهران صفوي و تهران قاجاري باقي مانده از دوران پيش از تاريخ بر نخورده بوديم، بنابراين بايد اين کشف را يک اتفاق بزرگ براي تاريخ تهران دانست.

او با اشاره به کاوش‌هاي باستان شناسي که پيش از اين در نقاط مختلف تاريخي مانند «مسجد جامع» تهران انجام شده است، گفت: در اين گونه مکان‌ها لايه‌هاي تاريخي حداکثر به دوره سلجوقي مي‌رسند، اما اينکه اکنون در عمق منهاي چهار متر با آثار پيش از تاريخ آن هم هزاره پنجم با سفال‌هايي از «چشمه‌علي» و تدفين دوره‌ي نوسنگي برخورد کرديم، يک تحول بزرگ در تاريخ تهران است.

وي با تاکيد بر اين‌که شان تهران به عنوان يک کلان شهر مي‌طلبد که اين تحول جدي گرفته شده و به آن بهاي لازم داده شود، افزود: اين کشف قديمي‌ترين سند اسکان در حوزه‌ي تهران مرکزي است، آن بايد در جاي خود پايدار بماند و به يک سايت موزه تبديل شود.

مختاري با اشاره به لزوم برگزاري يک کنفرانس علمي و حضور مجموعه‌اي از باستان‌شناسان با تخصص‌هاي مختلف مانند ديرينه شناسي، انسان شناسي و مورخان تاکيد کرد: در اين کنفرانس هر کدام از باستان‌شناسان مي‌توانند با ارائه مقاله‌ها و يافته‌هاي خود برگ جديدي از تاريخ تهران را رو کنند و در نهايت به يک طرح بيانيه‌اي براي تعيين تکليف لحظه‌ي برخورد با اين نوع آثار تاريخي رسيده و راهکار ارائه کرد.

اين استاد دانشگاه گفت: به نظر من شهرداري و اداره‌کل ميراث فرهنگي تهران بايد در يک تعامل مشترک قرار گيرند و براي چگونگي حفظ اين اثر، پايدار و تبديل کردن آن به يکي از مکان رويدادهاي مهم کشور تلاش کنند.

او با اشاره به رد قدمت هفت هزار ساله و احتمال فرضيه‌هايي مبني بر کوچ يک قبيله از منطقه و دفن مرده‌گانشان در اين منطقه گفت: حتي اگر اين فرضيه مطرح شود که اين جسد در زمان کوچ يک قبيله از اين مکان دفن شده است‌، نيز يک اتفاق مهم است. مگر مرد يخي که در مرز ايتاليا و سوئيس پيدا شد، يک مسافر نبود‌؟ آيا کسي به راحتي از آن نقطه گذشت؟ مرد يخي مورد توجه باستان شناسان قرار گرفت و اکنون يکي از شاخص‌هاي تمدني اروپا محسوب مي‌شود حتي اگر اينگونه باشد و اين جسد متعلق به يک استقرار هم نباشد، موضوع بحث از ارزش‌هاي آن چيزي کم نمي‌کند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان