arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۶۸۳۶
تعداد نظرات: ۵۰ نظر
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۵ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۳
علی مطهری:

گاهی برای کسانی که می‌خواهند خفقان ایجاد کنند، «کف‌گرگی» لازم است / از خاتمی و هاشمی دفاع می کنم، چون مظلوم واقع شده‌اند

اگر طبق تعلیم قرآن و اصول ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی و توصیه رهبر گرامی انقلاب، آرام می‌نشستید و گوش می‌دادید، سخنان من چنین انعکاسی نداشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس در واکنش به سخنان اخیر یکی از نمایندگان مخالف او اظهار کرد: گفته اند، زمانی از آقایان هاشمی و خاتمی انتقاد کرده‌ام و امروز دفاع می‌کنم. گویی اگر از یک نفر انتقاد کردیم تا آخر عمر و در هر شرایطی باید انتقاد کنیم و اگر از کسی حمایت کردیم همیشه باید حمایت کنیم. زمانی که آنها در رأس قوه مجریه بودند طبعا انتقاداتی داشتم و اکنون که مظلوم واقع شده‌اند از آنها دفاع می‌کنم. گاهی برای کسانی که می‌خواهند خفقان ایجاد کنند، «کف‌گرگی» لازم است /  چون خاتمی و هاشمی مظلوم واقع شده‌اند از آنها دفاع می‌کنم

به گزارش «انتخاب»، متن کامل جوابیه علی مطهری در زیر می آید:

جناب آقای ابراهیم آقامحمدی

نماینده محترم خرم‌آباد

با اهداء سلام، در خصوص نامه جناب‌عالی به اینجانب که در خبرگزاری فارس منتشر شد چند نکته قابل ذکر است.

گفته‌اید در گزارش من از ماجرای نطقم، آنجا که رفتار هیاهوکنندگان را که می‌خواستند صدای من به گوش کسی نرسد به رفتار لشکر عمر سعد در روز عاشورا تشبیه کرده‌ام، پس خودم را هم به امام حسین تشبیه کرده‌ام. این برداشت درست نیست زیرا از نظر ادبی و فن بلاغت، در یک تشبیه لازم نیست که از همه جهات میان مشبّه و مشبّه‌به شباهت وجود داشته باشد بلکه شباهت از یک جهت کافی است.

همان طور که فرموده‌اید بنده و جناب‌عالی یک سال در صحن مجلس در کنار هم بوده‌ایم و به دلیل همین مصاحبت، اینجانب شما را فردی صریح و صادق هرچند احساسی یافتم و قلبا به شما علاقه‌مندم اما نمی‌دانم چرا به من نسبت برخورد نخوت‌آلود با دیگران داده‌اید تا آنجا که از نشستن آنها روی صندلی‌ام به دلیل آنکه خودم را بزرگتر و بزرگ‌زاده‌ می‌دانم ناراحت می‌شوم؟! مگر آنکه مزاح‌ها را جدی تلقی کرده باشید که این هم بعید است و شما به شوخ‌طبعی من واقف هستید. احساس خود من این است که نمایندگان چنین برداشتی از رفتار من ندارند و باطنا نیز بسیاری از نمایندگان را در بسیاری از زمینه‌ها برتر از خود می‌دانم.

گفته‌اید با منطق شما اگر در زمان علی علیه‌السلام بودید با جنگ ایشان با خوارج مخالفت می‌کردید. درست برعکس است. حرف من این بود که امام علی علیه‌السلام خوارج را به عنوان سرسخت‌ترین مخالفان خود تا زمانی که دست به سلاح نبرده بودند تحمل کرد و آنها را از حقوق اجتماعی‌شان محروم نکرد و آنها حق انتقاد و آزادی بیان داشتند اما زمانی که اقدام به قیام مسلحانه کردند پس از یک موعظه مؤثر، آنهایی را که از راه خود برنگشتند قلع و قمع کرد؛ یعنی روش ما نیز باید چنین باشد.

فرموده‌اید با توصیه آقای احمدی‌نژاد در لیست سی‌ نفره تهران قرار گرفتم. این مطلب نیز واقعیت ندارد. در زمان انتخابات مجلس هشتم آقای مصلحی رئیس ستاد بزرگداشت سالگرد شهادت آیت‌الله مطهری بودند و همکاری داشتیم. من طبعاً اولین بار آمادگی خود برای کاندیداتوری را به ایشان اعلام کردم و آنها خودشان مرا در فهرست قرار دادند. به احتمال قوی اگر به دو شاخه دیگر اصول‌گرایان نیز اعلام می‌کردم همین اتفاق می‌افتاد. علاوه بر این، در انتخابات مجلس نهم در هیچ یک از دو فهرست اصول‌گرایان یعنی جبهه متحد و جبهه پایداری حضور نداشتم و در واقع به صورت مستقل و انفرادی شرکت کردم اگرچه در مدت کوتاه بیست روزه فهرستی از همفکران تحت عنوان «صدای ملت» منتشر کردیم که از نظر امکانات مختلف قابل قیاس با آن دو فهرست نبود و در مجموع رأی قابل قبولی آورد، خودم به خاطر رشد اجتماعی مردم تهران، ری، اسلام‌شهر و شمیرانات جزو نفرات اول شدم که در این حوزه انتخابیه کمتر کسی می‌تواند به صورت مستقل چنین نتیجه‌ای بگیرد، آقای محجوب هم انتخاب شدند و چند نفر نیز تا دور دوم پیش آمدند.

در جای دیگر نامه خود از من انتقاد کرده‌اید که مواضع متناقض داشته‌ام، زمانی از آقایان هاشمی و خاتمی انتقاد کرده‌ام و امروز دفاع می‌کنم. گویی اگر از یک نفر انتقاد کردیم تا آخر عمر و در هر شرایطی باید انتقاد کنیم و اگر از کسی حمایت کردیم همیشه باید حمایت کنیم. زمانی که آنها در رأس قوه مجریه بودند طبعا انتقاداتی داشتم و اکنون که مظلوم واقع شده‌اند از آنها دفاع می‌کنم. شما را به کلام امیرالمؤمنین ارجاع می‌دهم که فرمود «اعرف الحق تعرف اهله» حق را بشناس تا اهل حق را بشناسی. به عبارت دیگر ملاک قضاوت و داوری ما باید حق باشد نه شخصیت‌ها. شخصیت‌ها را باید با حق بسنجیم نه حق را با شخصیت‌ها.

در مذمّت اینجانب فرموده‌اید که حتی یک روز سابقه جبهه ندارد. گرچه به طور کلی این امر برای کسی در شرایط سنی من یک نقص است و کمالی که انسان در میدان جهاد پیدا می‌کند از هیچ راه دیگری پیدا نمی‌کند و اصولا هر کمالی از راه خودش پیدا می‌شود و حدیث نبوی نیز می‌فرماید کسی که جهاد نکرده باشد یا آرزوی جهاد نداشته باشد با شعبه‌ای از نفاق می‌میرد، ولی معتقدم کسی در شرایط کلی من که مسئولیت تدوین آثار به جا مانده از پدری اسلام‌شناس و ایدئولوگ را داشته است – که خوشبختانه از زمان شهادت ایشان تا کنون حدود هشتاد جلد آثار جدید را با حفظ امانت و دقتی مورد تأیید بزرگان منتشر کرده‌ام – در حالی که من به الکفایه برای جبهه و جنگ نیز وجود داشته است چنین کسی شاید کار درستی کرده که به کار تدوین آثار پدر پرداخته است همچنان که به همین دلیل از رشته مهندسی مکانیک منصرف شده به فلسفه و کلام تغییر رشته دادم تا بهتر به این رسالت خود بپردازم، کار طاقت‌فرسایی که جز از کسی که پیوند خونی با آن متفکر داشته باشد برنمی‌آید. علاوه بر این که در آن سالها بی‌ارتباط با جبهه و جنگ نیز نبوده‌ام که مجال و ضرورت توضیح آن نیست. گذشته از اینها بهتر است کسانی که در آن سالها در جبهه‌ها فداکاری کرده‌اند اجر کار بزرگ خود را با بازگو کردن‌های مکرر زایل نکنند.

گفته‌اید روز نهم دی را یوم‌الشیطان نامیده‌ام. متن نطق من نزد همه نمایندگان هست و در رسانه‌ها نیز منتشر شد. از یک جمله شرطیه، شرط آن را حذف کرده و مشروط را آورده‌اید. حرف من این بود که اگر این روز منشأ تفرقه واقع شود، دیگر یوم الله نخواهد بود بلکه یوم الشیطان خواهد بود، و این امری بدیهی است زیرا هر روزی که منشأ تفرقه باشد یوم‌الشیطان است. گویی شرط را مفروض و انجام شده دانسته‌اید، لذا «اگر» را نادیده گرفته‌‌اید.

آخرین مطلب این که شما و دوستانتان که مزاحمت برای نطق من ایجاد کردید و جناب‌عالی حتی اوراق نطق مرا پاره کردید و البته با مدیریت ضعیف رئیس جلسه باعث تعطیلی جلسه علنی مجلس شدید، موجب انعکاس چندین برابر نطق من در داخل و خارج کشور شدید، یعنی درست برخلاف هدف خود که می‌خواستید حرف من به گوش کسی نرسد عمل کردید و نقض غرض نمودید. علاوه بر این، برخلاف توصیه‌های خودتان خوراک برای رسانه‌های خارجی درست کردید. در حالی که اگر طبق تعلیم قرآن و اصول ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی و توصیه رهبر گرامی انقلاب، آرام می‌نشستید و گوش می‌دادید، سخنان من چنین انعکاسی نداشت. کل حرف من این بود که حکم شورای عالی امنیت ملی برای مدت موقت و شرایط اضطراری است، اکنون که کشور در شرایط عادی است حصر خانگی نیاز به حکم قضایی دارد. آیا یک نماینده حق گفتن چنین سخنی را ندارد؟

گفته‌اید چرا از پشت تریبون پایین نیامدید؟ می‌گویم برای این که این بلا به سر شما و سایر نمایندگان نیاید. اگر باب شود که به صرف مخالفت رئیس جلسه یا تعدادی از نمایندگان و حتی اکثر نمایندگان با یک نطق، مانع ادامه آن نطق شوند، علاوه بر وهن مجلس، فردا این بلا سر یک نماینده دیگر می‌آید. لذا من اصرار داشتم که نطق من باید تمام شود، هرچند که دو دقیقه از آن از رادیو پخش نشد.  همچنین گفته‌اید کجای قرآن اجازه – به قول شما – «کف‌گرگی» داده است؟ می‌گویم اولا «کف‌گرگی» در کار نبود، ثانیاً گاهی برای کسانی که می‌خواهند خفقان ایجاد کنند «کف‌گرگی» لازم است و ثالثاً می‌توانید به آیه ۱۵ سوره قصص (فوکزه موسی فقضی علیه) مراجعه نمایید.

با همه این احوال از کسانی مانند جناب عالی که از روی اعتقاد و به خیال دفاع از نظام دست به این کار زدید بابت ظلمی که بر من رفت گذشتم اما چند نفری را که برای خودنمایی دست به این کار زدند را به خدا واگذار می‌کنم.

با تقدیم احترام

علی مطهری
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵۰
در انتظار بررسی: ۲۲۶
غیر قابل انتشار: ۱۴
بیرانوند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
33
945
من از پلدختر لرستانم نماینده من فقط علی مطهری
asi
|
United States
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
26
856
شاید دیگه تکراری باشه ولی هزار بار دیگه هم جا داره بگیم درود بر مطهری واقعا درود بر مطهری
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
25
670
لازم نبود علی مطهری تا این حد به این نماینده احترام بگذارد که جوابش را بدهد!!
حرفهای آقا محمدی فاقد ارزش منطقی و قانونی و اخلاقی و عرفی هستند.
درود بر مطهری
ااالالا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
681
37
بازم حرف زدی//
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
لرزه به اندامت افتاد؟
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
نه فقط شما حق حرف زدن داری !
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
20
593
زنده باد مطهری عزیز
سپهوند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
16
539
جناب دکتر مطهری من به عنوان یک خرم آبادی از شما معذرت می خوام و حتما در دوره بعدی رای گیری نامزد با کفایت و مردمدار و مدافع مظلوم را در برگه رای خود در نظر خواهم گرفت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
14
421
درووووووووووووووووووووووووووود
لایکککککککککککککککککککککککک
اصغر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
14
341
عشق منی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
13
415
باید اون پنجه ها رو طلا بگیرن .شیرمادر حلالت باشه.
فرخ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
7
266
من نمیدونم چرا هر چیزی رو که دچار سانسور و سرکوب و تیغ تهمت دلواپسان قرار میگیره یکباره چه تو ایران چه تو دنیا شدیداً مورد توجه قرار میگیره. فقط کافیه فیلمی ضعیف ساخته بشه که هیچ استقبالی ازش نشه . ولی همینکه یه عده فکر نکرده برای صحنه هایی ازش میریزن تو خیابون یا تو مجلس بهش گیر میدن میشه فیلم پر فروش و جایزه بگیر جشنواره خارجی. حالا تو کتاب و تو هنر و رفتارهای اجتماعی هم همینطوره.
ظریف با کری تو خیابون چند قدم زدن. تا دو روز برای همه مردم عادی بود. ولی وقتی یه عده شروع کردن انتقاد کردن حالا مدام هم شبکه های خبری خارجی تکرار میکنن هم تو شبکه های اجتماعی پخش و اظهار نظر میشه. آخه چرا؟!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
11
279
داری عزیز میشی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
عزیز هستند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
8
275
کارش درسته.
.
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
11
277
درودبرمطهری عزیزبه پیش ماپشت سرتیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
10
229
ای دمت گررررررررررررررررم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
10
250
احسنت بر این نماینده که حق می گوید کاش اندک نمایندگانی مانند او داشتیم.
ناصر هشترودی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
9
231
درود بر شرفت ای انسان باشرف
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
11
222
موفق باشی دکتر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
400
23
گیرم پدرتوبود فاضل از فضل پدر چه حاصل..
دوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
11
195
درود بر شما
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
228
22
حتما الان دیگه قهرمان ملت , صبح زنده باد و شب مرده بادی
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
10
226
مردم خرم آباد تکلیف خودتان را بدانید.
اصلاح طلب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
10
181
پشت شما هستیم دکتر مطهری عزیز اینها کین که از طرف مردم روزی یه حرف جدید میزنند خدا پشت پناهت انشالله
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
9
180
اقای مطهری خدای مهربان نگهدارت ماهم دعاگوی شمابرادرعزیزهستیم .ومن الله التوفیق
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
10
170
درود بر مطهری.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
11
166
دست حق به همراهت.
مجتبی زارعی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
11
172
سلام خدمت نماینده محترم م پسر شهید مطهری اگر شما دفاع نکنی چه کسی باید دفاع کند خداوند به شما سلامتی بدهد و من از دشتستان پیام به شما میدهم از طرف خودم بابت حرکت نماینده شهرم معزرت میخواهم
sajad
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
10
165
ما همه همپای مطهری هستیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
9
160
درود بر مطهری شجاع
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
191
27
آقای مطهری عزیز حتی برای کسانی هم که میخواهند خفقان ایجاد کنند "کف گرگی" لازم نیست!
سید کاظم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
8
170
درود فراوان بر مطهری عزیز که در بند هیچ قیدی نیست . بقول یکی از تند رو ها که میگفت (مطهری هم به ساپورت پوشان میتازد و هم مدافع حقوق سران فتنه است و این را نمیفهمم) باید هم نفهمد چون کارهای انها برای خوش آمدن جناح خود است نه خشنودی خدا ولی مطهری فقط حق را میبیند.
پاسخ ها
I LoVe USA
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
کاملا!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
8
150
خدایا این چه مجلسی است انگار نماینده نیستند بیگناه را گناهکار و گناهکار را بیگناه جلوه میدهند مطهری از اینکه دفعه دیگر تایید نشود نمیترسد
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
9
151
زنده باد علی مطهری نماینده شجاع و با ایمان مجلس
مهربان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
10
116
زنده باشی دکتر انشاا...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
162
25
پسر کو ندارد نشان از پدر
لیاقت ندارد پدر چون پسر
خرم آبادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
8
130
جناب آقای مطهری بابت منطق و رفتار نماینده ام از شما و ملت سرافراز ایران اسلامی عذر خواهی می کنم انشاءالله استان ما دیگر بار چنین نماینده ای را به مجلس نخواهد فرستاد.
ناصر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
6
120
من از بندر عباس نماينده من علي مطهري
محمود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
7
115
به عنوان یه خرم آبادی من هم علی مطهری را نماینده خودمان می دانم
پیام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
5
100
مطهری به درستی که نماینده واقعی ملته
درود خدا و ملت به نمایندگان اینچنینی
كمال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
8
108
من از كردستان. نماينده من مطهري
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
161
14
شما اول باید می رفتی به عراقیا کف گرگی می زدی بعد به هموطنان خودت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
177
16
جناب مطهری .اگر شما هم یک بار قانون اساسی رو درست میخوندین متوجه میشدین که حصر موسوی و کروبی هرچی که هست غیر قانونی نیست .
خدا پدر شما رو رحمت کنه و شما رو هم به راه راست هدایت بفرماید ان شا الله
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
7
103
استوارباش وسخت .یا علی مدد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
9
118
پیش بینی حداقل3میلیون رای از طرف مردم تهران برای انتخاب شما در مجلس بعدی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
6
96
زنده باد علی مطهری و پاینده باد راه پدر شهیدش
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
156
14
سخن دکتر مطهری در مورد کف گرگی صحیح نیست. تمام آن حادثه به نفع ایشان است اما این مورد خیر لذا می بایست عذرخواهی می کردند.
جمال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
7
146
مطهری حرف دل ما را میزنه واقعا خسته نباشن و درود خدا بر ایشان
نظرات بینندگان