arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۶۸۴۶
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۶ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۳

نعمت‌زاده: هنوز درهای قاچاق باز است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر صنعت، معدن و تجارت از افزایش 24 درصدی صادرات غیر نفتی و افزایش 15.4 درصدی واردات خبر داد و گفت: تراز تجاری کشور در 10 ماهه امسال منفی یک میلیارد دلار شد و هنوز درهای قاچاق به روی جامعه باز است.
 
 محمدرضا نعمت‌زاده امروز - شنبه - در نشستی خبری با اشاره به آمار تولید بخش‌های مختلف کشور در سال جاری گفت: در 10 ماهه نخست سال جاری 930 هزار دستگاه خودرو تولید شده که نسبت به سال گذشته 63.5 درصد افزایش یافته است.
 
وی افزود: برنامه ما این است که تا انتهای سال، تولید خودرو را به یک میلیون و 200 هزار دستگاه برسانیم که حداقل به 95 درصد رشد خواهیم رسید.
 
خودرو در صدر افزایش تولید
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به رشد بخش‌های دیگر کشور گفت: در 9 ماهه امسال در بخش خودرو بیشترین رشد تولید را داشته‌ایم که وانت 58 درصد، کامیون‌ و کشنده‌ها 144 درصد، تجهیزات کشاورزی از جمله کمباین 148 درصد و لاستیک 6.7 درصد رشد داشته است. همچنین تولید لوازم خانگی با رشد 30 درصد، فلزات اساسی مثل فولاد خام 6.1 درصد، مس 5.1 درصد، کاشی و سرامیک 29 درصد و چینی 8.6 درصد رشد داشته است. مواد پتروشیمی نیز با رشد‌های مختلفی همراه بود که این رشدها بین چهار تا 13 درصد متغیر است.
 
نعمت زاده اضافه کرد: در تولید چند قلم کالا نیز رشد منفی داریم که مقادیر آن ها جزئی است.
 
وی با بیان این‌که در سه ماهه اول امسال رشد اقتصادی بخش صنعت 10 درصد و در شش ماهه بیش از شش درصد بوده است، اظهار کرد: آمار 9 ماهه تولید را داریم اما باید صبر کنیم تا بانک مرکزی آمار رسمی را اعلام کند که حتما مثبت خواهد بود.
 
هنوز درهای قاچاق به روی جامعه باز است
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به آمار صادرات غیر نفتی گفت: اطلاعات بسیار خوب است و در 10 ماهه امسال صادرات غیر نفتی کشور به 42.5 میلیارد دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 24 درصد رشد داشته است. هچمنین واردات با رشد 15.4 درصدی به 43.6 میلیارد دلار رسیده که در این زمینه ترکیب واردات عمدتا کالاهای واسطه‌ای است که می‌تواند مواد اولیه صنایع و ساختمان باشد.
 
نعمت‌زاده با بیان این‌که رشد واردات در اقلام مصرفی کمتر است، اظهار کرد:‌ هنوز درهای قاچاق به روی جامعه ما باز است و بیشتر محصولاتی که به واردات آن ها انتقاد می‌شود از طریق غیر رسمی وارد می‌شوند.
 
وی با بیان این‌که طرح های اولویت دار که می توانند باعث افزایش صادرات غیر نفتی و تکمیل زنجیره تولید شوند را با اهمیت بیشتری دنبال می کنیم، گفت:‌ به رغم محدودیت ها همه تلاش می کنند و ما از بانک‌ها نیز ممنون هستیم. صندوق توسعه ملی نیز چند ماهی است که بیشتر فعال شده و روزی نیست که هفت تا هشت مورد مصوبه نداشته باشد و امیدواریم با فعال شدن بیشتر به کمک بخش صنعت بیاید.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که برای هفت طرح فولادی گشایش اعتبار داشتیم، اظهار کرد: در بخش آلومینیوم سندیکای پنج باند را باید اجرا می کردیم که هم سندیکا تشکیل و هم ال سی برای آن‌ها باز شد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان