arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۶۸۷۸
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۹ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۳

«ذوالفنون» مجوز نگرفت/ آثار او که خاک مي‌خورند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حدود سه سال از درگذشت زنده‌ياد جلال ذوالفنون مي‌گذرد، اما هنوز آثار منتشرنشده‌ي زيادي از اين هنرمند در حال خاک خوردن هستند.

مدير برنامه‌هاي زنده‌ياد جلال ذوالفنون، گفت: آثار زيادي از اين هنرمند فقيد باقي مانده که توسط پسرش، سهيل ذوالفنون، به من واگذار شده است و حتي بخشي از اين آثار، تصويري هستند.

آرش اوستا در اين‌باره توضيح داد: چند قطعه‌ي گروه‌نوازي براي ساز سه‌تار، سه ساعت و ۴۵ دقيقه تارنوازي، ۹ ساعت بداهه‌نوازي سه‌تار و هفت تصنيف از جمله‌ي اين آثار هستند.

وي افزود: تصنيف‌ها با اين‌که شعر مشخص دارند، اما خواننده‌اي آن‌ها را نخوانده است و ما به‌دنبال خواننده‌اي براي آثار هستيم که از نظر هنري و پيشينه‌ي کاري، وجاهت داشته باشد.

اين هنرمند در پاسخ به پرسشي مبني بر اين‌که چرا پس از سه سال، فکري براي انتشار اين آثار نشده است، پاسخ داد: ما بايد با شرکتي وارد مذاکره شويم، تا بخشي از کارها را دست بگيرد و فکري براي انتشار کارها و اجراي آن‌ها توسط گروه «ذوالفنون» کند.

اوستا درباره‌ي تشکيل بنيادي براي زنده‌ياد جلال ذوالفنون، گفت:‌ امسال تقاضايي براي تشکيل بنياد توسط سهيل ذوالفنون ارائه شد که در بسياري از کارهاي هنري پدرش همراه او بوده است؛ اما معاونت هنري وزارت ارشاد اين درخواست را رد کرد و گفت که پسر استاد، تجربه‌ي کافي براي تأسيس اين بنياد را ندارد. اين در حالي است که سهيل ذوالفنون در بسياري از آثار پدرش، شانه به شانه در کنار او بوده است.

او اضافه کرد: حتي قرار بود گروه موسيقي «ذوالفنون» دي‌ماه امسال اجرايي در تالار وحدت داشته باشد که به‌دليل صدور ديرهنگام مجوز، اين کنسرت هم لغو شد.

به گزارش ايسنا، زنده‌ياد جلال ذوالفنون در سال ۱۳۱۶ در آباده متولد شد. در کودکي به همراه خانواده‌اش به تهران آمد و فراگيري موسيقي را در ۱۰ سالگي در خانواده‌اي اهل موسيقي شروع کرد. او براي ادامه‌ي تحصيل به هنرستان ملي موسيقي رفت و در آنجا با سازهايي مانند تار و ويلن آشنا شد. در هنرستان از رهنمودهاي موسي معروفي در زمينه‌ي تکنيک‌هاي سه‌تار برخوردار شد.

همزمان با تأسيس رشته‌ي موسيقي در دانشکده‌ي هنرهاي زيبا، به آنجا راه يافت. آشنايي با شخصيت‌هاي موسيقي ملي ايران از جمله نورعلي‌خان برومند و داريوش صفوت، شناخت تازه‌اي از موسيقي اصيل ايران و امکانات وسيع سه‌تار براي وي به ارمغان آورد و از سال ۱۳۴۶ فعاليت خود را روي سه‌تار متمرکز کرد.

ذوالفنون سال‌هاي متمادي در زمينه‌ي تحقيق گام برداشت و کوشيد جوانان را با اين قلمرو آشنا کند. مهم‌ترين کار او پس از تحقيق، تدريس بود. جلال ذوالفنون آثار نوشتاري و صوتي فراواني در زمينه‌ي موسيقي ايراني از خود باقي گذاشته که از بين آن‌ها مي‌توان آلبوم‌هاي «گل صدبرگ» و «آتش در نيستان» با صداي شهرام ناظري را نام برد. از ديگر آثار او نيز مي‌توان به «مستانه»، «سرمستان» و «شب عاشقان» با صداي عليرضا افتخاري اشاره کرد.

سرانجام اين هنرمند در ۲۸ اسفندماه سال ۱۳۹۰ براثر خونريزي داخلي پس از جراحي قلب باز، در بيمارستان «البرز» کرج درگذشت و در قبرستان امامزاده طاهر کرج دفن شد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان