arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۶۹۰۵
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۲۲ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۳

عراقچی: مذاکرات پیچیده شده است

معاون وزیر خارجه ایران با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم به تدریج دیدگاه‌ها را به هم نزدیک کنیم، گفت‌: مذاکرات به قدری پیچیده است که نمی‌شود به سرعت به نتیجه رسید، با این حال تلاش‌ها ادامه دارد و جدیت در طرف مقابل نیز دیده می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای امروز (شنبه)‌ در خصوص رایزنی‌های 2 روزه با تیم مذاکره کننده آمریکا به سرپرستی وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و نماینده این کشور در گروه 1+5 در زوریخ، عنوان کرد: احساس کردیم از فرصت اجلاس داووس و نیز با توجه به حضور هیأت‌های کشورهای مختلف می‌توان برای ادامه گفت‌وگوها استفاده کرد.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه در کنار برنامه‌های وزیر امور خارجه در حاشیه اجلاس داووس ما هم چند دیدار داشتیم، افزود: از دیروز دیدارهایی با هیأت آمریکایی و خانم اشمیت نماینده اتحادیه اروپا به صورت دوجانبه و سه جانبه برگزار کردیم. ضمن اینکه در این مدت کارشناسان دو طرف نیز نشست‌هایی را برگزار کردند.

وی گفت: در این دیدارها درباره موضوعات مختلف به ویژه موضوعات مهمی چون غنی سازی و تحریم‌ها که جزییات مفصل و پیچیده‌ای دارد وارد بحث شده‌ایم.

عراقچی که با واحد مرکزی خبر گفت‌وگو می‌کرد با بیان اینکه ورود به جزییات به معنی حصول توافق قطعی نیست، تصریح کرد: ما در موقعیتی هستیم که جزییات و کلیات باید با هم بررسی شوند. همه جزییات باید روشن شود و طرفین در موقعیتی قرار بگیرند که بتوانند درباره کلیات و اصل موضوع تصمیم گیری کنند.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان با اشاره به مذاکرات زوریخ و با بیان اینکه همه طرف‌ها جدی هستند، خاطرنشان کرد:‌ مذاکرات شکل جدی و مستقیم به خود گرفته و امیدواریم بتوانیم به تدریج دیدگاه‌ها را به هم نزدیک کنیم، البته اختلافات وجود دارد و این طبیعی است.

عراقچی با اشاره به اینکه مذاکرات به قدری پیچیده است که نمی‌شود به سرعت به نتیجه رسید و موضوع را حل و فصل کرد، اظهار داشت: با این حال تلاش ها ادامه دارد و جدیت در طرف مقابل نیز دیده می‌شود.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه فضای مذاکرات سازنده است و بحث های مفیدی شکل گرفته است گفت: با این حال هر دو طرف نگرانی و اختلاف نظر هایی دارند که جدی است، اما تلاش بر این است که همه این ها را به یک تفاهم مشترک نزدیک کرد.

عراقچی درباره مذاکرات با نمایندگان سه کشور اروپایی در روز پنج شنبه در استانبول و در سطح معاونان و کارشناسان نیز گفت: امیدواریم مباحثی که با آمریکایی‌ها مطرح شد به صورت جزیی‌تر با اروپایی‌ها مطرح کنیم، البته با کارشناسان روسیه و چین هم در حال تنظیم قرار ملاقات هستیم.
وی افزود: البته ارتباطات ما با این دو کشور نزدیک‌تر است به طوری که هفته گذشته به غیر از گفت‌وگو با هیأت روسی در ژنو که در قالب 1+5 و دوجانبه انجام شد، هیأتی هم از سازمان انرژی اتمی ایران برای ادامه بحث‌ها به روسیه رفت.

معاون وزیر خارجه با تاکید بر اینکه رفت و آمد و مشورت‌ها با روسیه و چین دایمی است و از نزدیک درباره همه موضوعات مشورت می‌کنیم، گفت: در فاصله گفت‌وگو با اروپایی ها برنامه‌ای هم برای دیدار با هیأت‌های این دو کشور تنظیم خواهیم کرد.

عراقچی همچنین گفت اجلاس امنیتی مونیخ که ماه آینده میلادی در آلمان برگزار می‌شود، فرصتی است تا وزرای کشورهای 1+5 با هم نشستی برگزار کنند، البته این نشست قطعی نیست، اما همه روی اصل قرار ملاقات توافق دارند. هرچه به زمان اجلاس نزدیک‌تر می‌شویم قرارها جدی‌تر خواهد شد.

نظرات بینندگان