arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۶۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۰۱ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۳

مقام روس : روسیه در مذاکرات هسته ای ایران مشارکت فعال دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ماریا زاخارووا معاون اداره اطلاعات واخبار وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: روسیه در مذاکرات هسته ای ایران در چارچوب گروه 1+5 مشارکت فعال دارد و برای حل مساله هسته ای با صداقت رفتار کرده است.

 وی روزشنبه در گفت وگو با کانال تلویزیونی 'روسیه 1' درپاسخ به اظهارات اوباما درمورد مذاکرات هسته ای گفت: اوباما اخیرا ادعا کرد آمریکا درمذاکرات هسته ای ایران در چند سال اخیر نقش اصلی داشت.

خانم زاخارووا خاطرنشان کرد : این ادعای آمریکا درست نیست وزمانی که واشنگتن درسال های اخیر بطور مرتب ایران را تهدید می کرد، روسیه بر حل مساله هسته ای از راه سیاسی- دیپلماتیک تاکید داشت.

وی ادامه داد: روسیه همواره برای ادامه مذاکره با ایران تلاش می کرد و در این سال ها با صداقت بر حل مساله از راه مذاکره اصرار می کرد.

ایران و گروه 1+5 شامل کشورهای روسیه، آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس و چین برای حل مسایل و اختلافات در مورد برنامه هسته ای ایران مذاکره می کنند.

معاون اداره اطلاعات و اخبار وزارت امور خارجه روسیه در ادامه مصاحبه تلویزیونی به تیرگی روابط روسیه و آمریکا اشاره کرد و افزود : با این حال نباید به جنگ فکر کنیم. متاسفانه شاهد برخی اظهارات غیرمعقولانه از طرف غرب هستیم.

خانم زاخارووا از سیاست های برخی کشورهای غربی بویژه آمریکا درقبال روسیه انتقاد کرد وگفت: آنها ازیک طرف از روسیه می خواهند که برای برقراری صلح در اوکراین تلاش کند و ازسوی دیگر در مجامع بین المللی ازجمله شورای امنیت سازمان ملل سعی دارند روسیه را در بن بست قرار دهند.

وی ادامه داد: اوباما ادعا می کند که توانسته است به اقتصاد روسیه ضربه سنگین وارد کند.

مقام روس با بیان این که آمریکا خود را کشور منحصر به فرد می داند و برای خود در عرصه بین المللی حقوق ویژه قائل است و این مساله برای امنیت و ثبات جهانی خطرناک است.

وی افزود: آمریکا برای هیچ کشور دیگری چنین حقی قائل نیست و سعی دارد که همه کشورها را به رفتار مطابق میل خود وادار کند اما جهان تغییر کرده است و چنین خواسته هایی دیگر نمی تواند تحقق یابد.

معاون اداره اطلاعات و اخبار وزارت امور خارجه روسیه این نظریه را که اوباما بخاطر مساله اوکراین روسیه را تحت فشار قرار داده است رد کرد وگفت: آمریکا پیش از مساله اوکراین رویارویی با روسیه را شروع کرد.

خانم زاخارووا گفت: واشنگتن از حدود دو سال پیش سیاست بازدارنده را در مورد روسیه اعمال کرد و علت این امر نگرانی آمریکا از توانمندی روز افزون مسکو است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان