arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۱ - ۰۴ بهمن ۱۳۸۹

نصرالله: اهانت هایی شنیدیم که نمی توان در قبال آن سکوت کرد

دبیرکل حزب الله لبنان ساقط کردن کابینه سعد حریری را اولین واکنش به کیفرخواست دادگاه بین المللی رسیدگی به ترور رفیق حریری ذکر کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیرکل حزب الله لبنان ساقط کردن کابینه سعد حریری را اولین واکنش به کیفرخواست دادگاه بین المللی رسیدگی به ترور رفیق حریری ذکر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم دبیرکل حزب الله لبنان درادامه سخنان یکشنبه شب خود که از شبکه های مختلف منطقه ای و بین المللی به صورت زنده پخش شد ، با اشاره به اینکه درباره گزارش بلمار و دادگاه منتظر خواهیم ماند تاکید کرد : واکنش به کیفرخواست را آغاز کردیم و محتوای آن را می دانیم ، اولین واکنش ما ساقط کردن کابینه بود و عکس العمل های بعدی در این خصوص را به زمان اعلام محتوای کیفرخواست موکول می کنیم و در زمان خود به تفصیل در این باره سخن خواهیم گفت.

وی اظهارداشت : اگر می خواهید از مرحله بین گزارش بلمار و رای فرانسین برای اعمال فشار بر ما استفاده کنید ، باید بگویم که پس از صدور کیفرخواست تسلیم امور تحمیلی نخواهیم شد ؛ به همین دلیل راحت باشید زیرا از نظرما این مساله پایان یافته است و زمانی که محتوای کیفرخواست اعلام شود، سخن آخر را خواهیم گفت.

 تقدیر از موضع ولید جنبلاط

 دبیرکل حزب الله لبنان در بخش دیگری از سخنانش به تحولات مربوط به تشکیل دولت جدید لبنان اشاره کرد و گفت: همه ما موضع جنبلاط را شنیدیم. ابتدا از او و برادرانمان در حزب سوسیالیست ترقی خواه به علت موضع تعیین کننده و قاطع تشکر می کنم که ایستادن در کنار سوریه و مقاومت را به ویژه در این مرحله بسیار مهم در تاریخ لبنان اعلام کرد و به علت این موضعگیری از جنبلاط تقدیر می کنیم و باهم با او مرحله سیاسی توام با تفاهم و رویارویی با چالش ها را ایجاد خواهیم کرد.

 نخست وزیر آینده ، دولت مشارکت ملی تشکیل می دهد

 سید حسن نصر الله افزود : در صورت پیروزی نامزدی که نمایندگان ما( گروه هشت مارس) برای نخست وزیری معرفی می کنند، از نامزد پست نخست وزیری خواهیم خواست که دولت مشارکت ملی تشکیل بدهد .

وی تاکید کرد : ما خواهان تشکیل دولت یک دست نیستیم و کنار زدن هیچ گروهی را دنبال نمی کنیم ؛ به همه گروه ها احترام قائل هستیم.

وی افزود : درباره موضوع نخست وزیری اختلاف نظر داشتیم ؛ اما به این معنا نیست که کسی در گروه هشت مارس به فکر کنار گذاشتن گروه های دیگر باشد.

دبیرکل حزب الله خاطرنشان کرد با اشاره به اینکه کابینه جدید باید وحدت داشته باشد و به دور از هرگونه عمل مغرضانه ای به فعالیت بپردازد خاطرنشان کرد : در این خصوص برخی مدعی اند و هشدار می دهند که دولت جدید اگر از سوی مخالفان انتخاب شود به ضرر طایفه سنی خواهد بود که این تهمت است.

 دفاع نصر الله از عمر کرامی

 وی افزود: طی دو روز گذشته به ویژه دیروز اهانت هایی شنیدیم که نمی توان در قبال آن سکوت کرد. من از سکوت درباره سخنانی که علیه دولت عمر کرامی نخست وزیر اسبق لبنان شد ، تعجب می کنم.

وی اظهارداشت : با تاسف شدید این نوع اهانت ها از کسی صادرمی شود که دستگاه قضایی لبنان او را متهم به قتل رشید کرامی نخست وزیر اسبق است .

دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به اینکه هرگونه توهین به عمرکرامی توهین به همه ما لبنانی هاست ، افزود : باید بگویم که خانواده کرامی خانواده شریف و سالم است و می توان درباره هرگونه فسادی در جای دیگری تحقیق کرد ؛ اما چنین اتهاماتی متوجه بیت کرامی ها نیست ، چرا که آنان در پاکی معروف هستند.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود : همه این اتهام ها پس از این احتمال مطرح شد که ممکن است کرامی نامزد هشت مارس برای نخست وزیری باشد.

نصر الله با اشاره به اینکه عمر کرامی برای نخست وزیری نامزد نشده است ، گفت : چنین چیزی را از هیچ کسی درخواست نکرده و هیچ گروه سیاسی دراین زمینه تشکیل نشده است ؛ در حالی که در طرف دیگر شبانه روز در سطح منطقه ای و بین المللی برای نخست وزیر کردن نامزدی مشخص تلاش می شود.

وی افزود : روزهای گذشته در حالی که با گروه هشت مارس در حال رایزنی بودیم با عمر کرامی تماس گرفته و به او گفتم درصورتی که مسائل در جهت پیروزی باشد، نیازمند موافقتش هستیم .

نصر الله با بیان این مطلب که عمر کرامی به دلیل کهولت سن از پذیرفتن پست نخست وزیری عذرخواهی کرد ، اظهارداشت : او درعین حال تاکید کرد که اگر شرایط به گونه ای باشد که گزینه دیگری پیدا نشد ، به خاطر کشورو حمایت از مقاومت این مسئولیت را خواهد پذیرفت .

وی گفت: کرامی با هیچ کسی تماس نگرفت و با کسی گفتگو نکرد . در اینجا به همه کسانی که در روز های گذشته به او توهین کردند می گویم که شما در برابر فردی هستید که باید از سوی مسلمانان و لبنانی ها محترم شمرده شود. او دارای خصوصیت های شجاعت، اراده و تقواست.

 نتیجه گیری برای انتخاب نامزد نخست وزیری درساعات آینده

 وی افزود : ما همچنان در حال رایزنی و شور با فراکسیون های پارلمانی در گروه هشت مارس هستیم و تصور می کنم که اگر زمان رایزنی های فردا دوشنبه تثبیت شود، طی ساعت های آینده به نتیجه خواهیم رسید.

وی گفت : نکته چهارم سخنانم به سخنان سعد الحریری مربوط می شود که درباره ترور سیاسی سخن گفت.

وی افزود : مایلم بگویم که همیشه در لبنان شخصیت های سنی سمت نخست وزیری را برعهده داشتند و یکی پس از دیگری در این سمت بودند و اکنون جمعی از نخست وزیران پیشین داریم.

نصر الله گفت : سابقه نداشته است که درباره فرایند دمکراتیک از ترور سیاسی سخن گفته شود در حالی که شما خواهان احترام به بازی دمکراسی هستید ؛ اما در بازی دمکراسی کسی یک فراکسیون خاصی را برای توافق درباره یک نامزد تحت فشار قرار نمی دهد.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود : این حق گروه های سیاسی است که با شخصی به دور از میزان حمایتی که برخوردار است مخالفت کنند ؛ زیرا سمت نخست وزیری سمت نمایندگی و جایگاه اکثریت نیست بلکه جایگاه پیشرو بودن است.

وی گفت: چرا اگر گروهی سیاسی با بازگشت فردی مخالفت کند، این به مثابه ضربه زدن به جایگاه سیاسی او در بین گروه هاست ؟ در چنین شرایطی سخن گفتن از نامزد نکردن حریری و توصیف وضعیت او به ترور سیاسی، ترساندن هشت مارس است.

وی اظهار داشت : از ترور سیاسی یک فرد سخن گفته می شود؟ اما درباره ترور سیاسی جنبش مقاومت که یکی از شریف ترین جنبش های مقاومت در منطقه است چه؟

وی افزود : هر کسی که امروز از لبنان حمایت می کند، معادله مقاومت ارتش و مردم لبنان از طریق توازن بازدارندگی است که اسرائیلی ها آن را می پذیرند، حمایت می کند. آیا آنچه امروز وجود دارد ترور سیاسی مقاومت به نفع دشمن نیست؟ برخی می توانستند از چنین تروری جلوگیری کنند ؛ اما کاری نکردند و بلکه برعکس عمل کردند.


درصدد حذف کسی نیستیم

دبیرکل حزب الله لبنان افزود : ما درصدد حذف کسی نیستیم ؛ اما همان چیزی را می گوییم که شما می گویید و اعلام می کنیم که رایزنی ها ادامه دارد.

وی گفت : ما در ساقط کردن کابینه  به حق قانونی خود عمل کردیم. کسی درصدد ترور کس دیگری نیست.
وی افزود : باید برای عبور از مرحله کنونی با یکدیگر همکاری کنیم. کسی که امروز در کمین است اسرائیل است که از یک سال و شش ماه پیش به آمدن چنین روزی مژده داده بود.

وی اظهارداشت  : برخی دولت ها و کشورها اعلام کردند که به قانون و اراده اکثریت و نهادهای قانون اساسی لبنان احترام قائل هستند و این خوب است ؛ اما سوال اینجاست که اگر فرض کنیم رایزنی ها؛  گروه اکثریت دیگری را به وجود آورد و درباره نامزدی غیر از حریری توافق شود، آیا بازهم سخنانی مانند سخنان روزهای گذشته خواهیم شنید.

تفرقه افکنی دشمنان ادامه دارد

وی گفت : من تاکید می کنم که سخنی غیر از این خواهیم شنید. آنها درباره تقسیم لبنان سخن گفتند؛ اما چه کسی لبنان را تقسیم خواهد کرد؟ آیا لبنان تقسیم خواهد شد؟

دبیرکل حزب الله لبنان افزود : سخن  از طرح آشکار شیعی، فارسی و تحرک مذهبی گفته می شود. آیا این احترام به قانون اساسی است؟ همه این ادعاها نیرنگ و گمراه کردن و وارونه جلوه دادن حقایق است. دشمنی با مقاومت از زمان تشکیل آن شروع شده است و امروز این دشمنی به تشکیل دادگاه رسیده است.

سید حسن نصر الله گفت: اگرنامزد گروه هشت مارس معرفی شود امیدوارم که مورد حمایت باشد و فرصت برای تشکیل دولت را ایجاد کند و در آن صورت خواهیم دید که چنین دولتی در جهت منافع مردم لبنان عمل خواهد کرد ؛ اما اگر سرنوشت لبنان به یک فرد خاصی گره زده شود ، این فاجعه و حقیر دانستن کشور و مردم لبنان است.

دبیرکل حزب الله تصریح کرد : رایزنی و مشورت های ما ادامه دارد و امشب به نتیجه نهایی درباره نامزد گروه هشت مارس خواهیم رسید و امیدوارم که مسائل مسیر مناسبی طی کند.
نظرات بینندگان