arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۷۰۰۷
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۶ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۳

وجود 12 هزار بازمانده از تحصیل در زاهدان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس شورای اسلامی شهر زاهدان در نشست بررسی مسائل و مشکلات سازمان‌های مردم نهاد( سمن‌ها) گفت: شهر زاهدان در اسم یک کلانشهر است، اما امکانات یک کلانشهر را ندارد به طوری که در این کلانشهر 12 هزار نفر دانش‌آموز بازمانده از تحصیل وجود دارد.

به گزارش شهرداری زاهدان، سید شیعلی حسینی ناروئی در این نشست که با حضور اعضاء شورای اسلامی شهر، برخی از مدیران شهرداری و تعدادی از مدیران و مسئولان سمن‌ها برگزار شد، افزود: حق مردم شهر زاهدان ضایع شده است و این عامل در کنار بسیاری از دلایل دیگر باعث شده تا این شهر نتواند در راستای اجرای بسیاری از فعالیت‌ها موفق باشد.

وی در این نشست با تاکید بر تامین امنیت و تشویق نهادهای مردمی برای فعالیت در جامعه و انجام اقدامات مشابه برای امور عام‌المنفعه گفت: حضور سمن‌ها و نهادهای مشابه در جامعه نیاز به حمایت و فراهم کردن زمینه‌ی فعالیت دارد و در این راستا مرز به عنوان یکی از مولفه‌های بسیار مهم نقش موثری را در این خصوص ایفا می‌کند، اما متاسفانه با وجود این‌که مرز در تمام دنیا به عنوان یکی از فرصت‌ها و ظرفیت‌های بسیار خوب و حتی نعمت برای هر کشور محسوب می‌شود اما در استان ما این موضوع همراه با تهدید و وحشت است.

حسینی ناروئی افزود: برخی از دستگاه‌ها از جمله شوراها و شهرداری‌ها دولتی نیستند، اما دائم با مردم در ارتباط هستند، یعنی از تولد تا مرگ با آنها سر و کار دارند لذا ارگان‌هایی که در راستای انجام بعضی از امور مانند حمایت از فعالیت‌های مردم نهاد اقدام می‌کنند باید زیرساخت‌ها و بسترهای لازم را تهیه و سپس امور را جهت ادامه به شهرداری بسپارند.

در ادامه‌ این نشست رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با اشاره به نقشی که شوراها در فعالیت‌ها و مشارکت‌های مردمی دارند، گفت: اساساً فلسفه‌ی تشکیل شوراها این است که زمینه‌ی مشارکت مردم را در سازندگی، برنامه‌ریزی و مدیریت کشور فراهم کند و از طرف دیگر به نمایندگی از مردم، نظارت کافی بر دستگا‌ه‌های اجرایی مختلف داشته باشد.

محمدامیر براهویی افزود: در قانون اساسی و قانون شوراها، حضور نهادهای مدنی و سازمان‌های مردم‌نهاد امری پذیرفته شده است، چراکه این سازمان‌ها از بطن جامعه هستند و با واقعیات جامعه آشنایی گسترده‌تری دارند و با توجه به این‌که یکی از وظایف شوراها شناخت نیازها و اعلام نارسائی‌ها و تهیه‌ی طرح برای رفع آنهاست، لذا موضوع تعامل با سمن‌ها در رسیدن به اهداف توسعه‌ای موفق در دستور کار شورها قرار دارد.

وی لازمه‌ی پویایی و توسعه‌یافتگی یک جامعه را در گرو سرمایه‌های اجتماعی آن جامعه دانست و اظهار کرد: موضوع تعامل بین شوراها و سمن‌ها یک امر ضروری و اجتناب‌ناپذیر است که می‌تواند در انجام تعهدات و اهداف متعالی‌شان در سایه‌ی مشارکت و تعامل فیمابین نقش اساسی را در توسعه‌ی ملی، منطقه‌ای و محلی داشته باشند.

وی در پایان تصریح کرد: سازمان‌های مردم نهاد بازوی توانمند مدیریت شهر و شورا در برنامه‌ریزی و حتی اجرای برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در حوزه‌های مختلف هستند که می‌توانند با مشارکت و تعامل با شورا و مدیریت شهری توسعه‌ی شهری را متحول کنند.

در این نشست مدیران سمن‌ها به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود در رابطه با آموزش و تبیین حقوق شهروندی و عملکرد سمن‌ها پرداختند.

در پایان نشست مقرر شد شورای اسلامی شهر و شهرداری زمینه‌ی استفاده از ظرفیت‌های موجود در شهرداری از جمله فرهنگسراها را برای سازمان‌های مردم نهاد فراهم کنند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان