arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۷۱۰۷
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۱ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۳

پایان نشست داوس با اعلام تهدیدهای اصلی اقتصاد جهان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چهل و پنجمین نشست سالیانه مجمع جهانی اقتصاد دیروز شنبه در داوس به پایان رسید. شرکت‌کنندگان این نشست 4 روزه عمدتا محور بحث خود را یافتن‌ راه‌هایی برای برانگیختن رشد اقتصادی گذاشته بودند. مباحث نشست نشان داد اقتصاد جهان با تندبادهای بیکاری، مخاطره ژئوپلیتیک، نابرابری، کاهش سرمایه‌گذاری و پیشرفت کند اصلاحات ساختاری روبرو است.
 
به گزارش ساعت 24 به نقل از شینهوا، نتایج یک نظرسنجی که هفته گذشته منتشر شد، نشان می‌دهد مدیران شرکت‌ها در سراسر جهان نسبت به آینده اقتصاد کشورها اطمینان کمتری دارند. فقط ۳۷ درصد از ۱۳۲۲ مدیر شرکت که در نظرسنجی شرکت کردند، فکر می‌کنند چشم‌انداز اقتصادی ظرف ۱۲ ماه آینده بهبود خواهد یافت. این نسبت در سال پیش از آن ۴۴ درصد بود. ۱۷ درصد هم فکر می‌کنند وضع اقتصادی بدتر خواهد شد که این نسبت دو برابر پارسال است.

صندوق بین‌المللی پول یک روز پیش از آغاز نشست مجمع جهانی اقتصاد، پیش‌بینی خود را درباره رشد اقتصاد جهان کاهش داد. بر اساس برآورد این صندوق، رشد اقتصادی جهان در سال جاری ۳.۵ و در سال آینده ۳.۷ درصد خواهد بود. گزارش صندوق بین‌المللی پول حاکی از آن است که باقی ماندن آثار بحران اقتصادی و سرمایه‌گذاری ضعیف، همچنان نیروی منفی‌ای است که آثار مثبت عواملی همچون کاهش بهای نفت و کاهش ارزش ین و یورو را خنثی می‌کند.

بسیاری از کارشناسان همچنین بر این باورند که میزان بالای بیکاری جوانان در تمام کشورها، یکی از مخاطر‌ه‌های اقتصادی است که باید به آن رسیدگی کرد. یک تهدید دیگر مخاطره‌های ژئوپلیتیک است. کاهش سرمایه‌گذاری مشکل دیگری است که رشد اقتصاد جهان را کند کرده است.

بانک مرکزی اروپا برای به جریان انداختن سرمایه مالی، اقدام به قرض گرفتن گسترده از بازارهای مالی کرده است و انتظار می‌رود نقدینگی عظیمی وارد اقتصاد منطقه یورو بشود.

بانک مرکزی اروپا همچنین می‌خواهد تورم را به میزان مورد نظر خود یعنی زیر ۲ درصد افزایش دهد. انتظار می‌رود با کاهش ارزش یورو در برابر دلار، اقتصاد کشورهای منطقه یورو وضعیت بهتری پیدا کند. اما پاره‌ای از کارشناسان می‌گویند دولت‌های این کشورها اصلاحات ساختاری لازم را که علاج مشکلات این منطقه است، انجام نمی‌دهند.
نظرات بینندگان