arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۷۱۲۱
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۲ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۳

شوهرم استاد دانشگاه است اما مرا می‌زند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شوهرم استاد دانشگاه است، اما مرا خیلی کتک می‌زند و خیلی هم بد دهن است. با اینکه فرزند بزرگ داریم! لطفا راهنمایی‌ام کنید.
 
این سوالی است که یک خواننده روزنامه خراسان پرسیده است و مشاور خانواده چنین به او پاسخ می‌دهد:

 با توجه به اینکه فرزند بزرگ دارید، مشخص می‌شود شما و شوهرتان سال‌های زیادی است که با هم زندگی می‌کنید و در این مدت تا حد زیادی همدیگر را شناخته‌اید. با این حال مرد‌ها نباید فراموش کنند که برخورد فیزیکی با همسر باعث از بین رفتن عشق و علاقه در زندگی مشترک می‌شود و تحمل شرایط را بسیار سخت خواهد کرد. نکاتی که در ادامه مطرح می‌شود می‌تواند تا حدودی مشکل شما را حل کند.
 
بررسی تغییر رفتار‌هایتان
اگر بروز چنین رفتارهایی از سمت شوهرتان به تازگی اتفاق افتاده است، ممکن است رفتار شما نسبت به قبل تغییر کرده باشد. اگرچه در هر صورت رفتار همسرتان یعنی تنبیه بدنی شما به خصوص در حضور فرزندان، کاملا اشتباه است اما بهتر است رفتارهای اخیرتان و عوامل تغییر آن‌ها را بررسی کنید. به طور کلی نوع برخورد و رفتار شما در مقابل همسرتان می‌تواند باعث تقویت و تشدید حالت‌های پرخاشگری در او شود.
 
فراموش نکنید و مطمئن باشید که اگر شما به رفتارهای خودتان مسلط شوید و هر رفتاری از شما سر نزند، نوع رفتار و برخورد شوهرتان نیز تغییر خواهد کرد. به زمان‌های بروز این نوع رفتار یعنی پرخاشگری‌های شوهرتان نیز دقت کنید یعنی بررسی کنید که در چه موقعیت‌هایی شوهرتان این رفتار‌ها را بروز می‌دهد چراکه با آگاهی از آن می‌توانید کنترل موقعیت‌ها را به دست آورید.
 
همچنین باید تلاش کنید تا زمینه‌های بروز رفتارهای پرخاشگرانه در شوهرتان را به وجود نیاورید. یک احتمال دیگر هم این است که همسرتان دچار مشکلات روحی و عاطفی شده باشد. دلایل متعددی باعث به وجود آمدن اختلال روانی در افراد می‌شود. افرادی که دچار رفتارهای ناهنجار از نظر عملی یا گفتاری هستند، معمولا توان این را ندارند که روی خود مسلط باشند و هرچند ممکن است متوجه غیر طبیعی بودن رفتار خود باشند اما نمی‌دانند باید چگونه رفتارهای اشتباه‌شان را اصلاح کنند. البته ممکن است شوهرتان متوجه زشتی رفتارهای خود نباشد در هر حال مراجعه به مشاور می‌تواند به همسرتان کمک کند تا عوامل زیر بنایی رفتارش شناسایی شود و به درمان و اصلاح رفتار‌هایش اقدام کند.
 
در بسیاری از خانواده‌ها به خصوص با رسیدن فرزندان به سن نوجوانی و جوانی تضادهایی در اصول تربیتی آن‌ها از سوی والدین ایجاد می‌شود که این دوگانگی در مسائل تربیتی می‌تواند روابط همسران را خدشه دار کند.
 
در چنین موقعیت‌هایی همه اعضای خانواده آسیب می‌بینند چون والدین نوع تربیت یکدیگر را قبول ندارند و فرزند نیز سردرگم می‌شود. بنابراین و باتوجه به شرایط فعلی شما توصیه اکید می‌کنم که ضمن مطالعه کتب تربیتی و بالا بردن اطلاعات در خصوص نحوه برخورد با فرزند از نظرات کار‌شناسان تربیتی هم استفاده کنید تا خطری آینده فرزندتان را تهدید نکند.
 
عمل نکردن به خواسته‌های غیر منطقی
به بعضی خواسته‌های غیر منطقی شوهرتان عمل نکنید. توجه داشته باشید اگر شما به خاطر حفظ زندگی مشترک، حاضر باشید هر خواسته غیر منطقی شوهرتان را انجام دهید، این روال بتدریج طبیعی می‌شود و ممکن است روزی از این وضعیت خسته شوید که امکان تغییر تا حد زیادی کاهش یافته باشد.
 
نکته دیگر اینکه شاید همسرتان با پرخاشگری و تنبیه بدنی شما می‌خواهد به نوعی جایگاه خود را در خانواده استحکام بخشد و با این روش اقتدار خود را نشان دهد، اگر این چنین است باید از طریق یک مشاور خانواده، وی را مطلع کنید که سخت در اشتباه است و اقتدار مرد به هیچ وجه به معنی پرخاشگری در خانواده نیست.
نظرات بینندگان