arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۷۱۳۱
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۳ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۳

جنجال‌های «تک تیرانداز آمریکایی»

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فیلم نامزد اسکار «تک تیرانداز آمریکایی» جدیدترین ساخته «کلینت ایستوود» که در 10 روز آغازین اکران خود در آمریکا، به موفقیت تجاری بزرگی دست یافته است به دلیل شخصیت اصلی داستان اخیرا موجب بحث فراوانی در محافل گوناگون شده است.

پرسشی که در اغلب بحث‌ها پیرامون فیلم جدید «تک نیرانداز آمریکایی» مطرح شده این است که آیا «کریس کایل» شخصیت اصلی فیلم یک قهرمان است و یا فرد قلدر مآب و متکبری است که عاشق تیراندازی است و معیارهای اخلاقی بحث برانگیزی دارد؟

بحث‌ها حول شخصیت واقعی «کریس کایل» قهرمان داستان متمرکز شده که به عنوان عضو واحدهای کماندویی نیروی دریایی آمریکا چهار دوره در عراق حضور داشته و در آن مدت بیش از ۱۶۰ نفر را کشته است.

او درسال ۲۰۱۳ در خانه خود در ایالت تگزاس توسط «ادی روث» به ضرب گلوله به قتل رسید. «ادی روث» خود جزو کهنه سربازان جنگ عراق بود که «کریس کایل» تلاش می‌کرد، برای بازیافت سلامت روحی‌اش پس از فشارهای عصبی ناشی از دوران جنگ به او کمک کند.

برخی از منتقدین معتقدند که ماجراهایی که در این فیلم به خصوص در مورد زندگی او خارج از میدان جنگ مطرح شده دروغ و ساختگی است و وقتی که یک فیلم دروغ‌های شخصیت اصلی داستان را پاک می‌کند به این معنا است که خود فیلم هم یک دروغ است.

این فیلم شخصیت «کریس کایل» را به عنوان یک قهرمان کامل به بیننده ارائه می‌دهد، مرد بزرگی که افراد زیادی را می‌کشد بدون آنکه خم به ابرو بیاورد."

منتقد سینمایی گاردین از این هم فراتر می‌رود و می‌نویسد "فیلم تک تیرانداز آمریکایی یک سئوال بسیار نگران کننده را مطرح می‌کند و آن این است که در ساختن یک فیلم چه بخش‌هایی از حقیقت را انتخاب می‌کنیم و برای ساخت یک محصول هنری و یا سرگرم کننده از نظر اخلاقی و اجتماعی چه بهایی حاضریم بپردازیم.؟"

مفسران لیبرال و چپ‌گرای آمریکا نیز به شدت از این فیلم انتقاد کرده و آن را توجیهی غیراخلاقی برای کشتار غیرنظامیان عراق می‌دانند که در آن قهرمان داستان به هیچ عنوان از کشتن غیرنظامیان عراقی پشیمان نیست.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان