arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۷۲۸۶
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۳ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۳

اثر ارزشمند باستانی مصر در موزه شکست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مسئولان موزه مصر در قاهره اعتراف کردند، بخشی از ماسک مومیایی "توتنخامون" به عنوان یکی از ارزشمندترین آثار باستانی این کشور شکسته شده است.

تصاویر جدید از ماسک مومیایی "توتنخامون" نماد مصر باستان مشخص می‌کنند که ریش این مجسمه کهن شکسته شده و بصورت مبتدیانه‌ای سر جای خود چسبانده شده است، موضوعی که مقامات مصری تا به امروز آن را فاش نکرده بودند.

وزیر آثار تاریخی مصر پس از افشای این مساله عنوان کرد: «در حالیکه کارگران مشغول تعویض چراغ‌های محل نگهداری این ماسک طلایی و بسیار ارزشمند بودند، بصورت تصادفی با آن برخورد کرده‌اند که منجر به شکسته شدن ریش این مجسمه شده‌ است.»

وی در ادامه تاکید کرد که می‌توان این اثر باستانی ارزشمند را دوباره به شکل و شکوه اولیه خود مرمت کرد.

«کریستین اکمان»، متخصص آلمانی که جهت بررسی و ارزیابی میزان آسیب وارد شده به این اثر باستانی به مصر رفته است در این‌باره گفت: درباره میزان صدمه وارد شده به ماسک مومیایی توتنخامون اغراق شده است. استفاده از چسب برای چسباندن قسمت شکسته شده نیز در حالی که بهترین راه نیست، اما یک راه‌حل است. با این وجود مرمت به خوبی انجام نشده است و شما می‌توانید بخش‌هایی از چسب مورد استفاده در محل شکستگی را ببینید.

این متخصص در ادامه افزود: ریش این ماسک مومیایی در هنگام کشف به آن متصل نبود و این اثر باستانی به این شکل در سال 1924 وارد موزه قاهره شد و در سال1941 بود که بخش ریش به با چسب به مجسمه متصل شد که ر طول این 70 سال از استحکام آن کاسته شده و احتمال صدمه به آن افزایش پیدا کرده بود.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان